Nowoczesne silniki a zużycie oleju – ekologia?

14 sierpnia 2015, 10:43

Niskie zużycie paliwa i mała emisja szkodliwych substancji to aktualne priorytety producentów samochodów. Nowoczesne, z pozoru ekologiczne konstrukcje mają jednak swoje małe tajemnice – wiele z nich spala bardzo dużo oleju silnikowego.

Jeszcze 20 lat temu silnik, który zużywał ponad jeden litr oleju na 1000 km, kwalifikowałby się do remontu, a wyposażony w niego samochód w czasie jazdy zostawiałby za sobą chmurę sinego dymu. Tymczasem dziś, wysilone jednostki napędowe zbudowane według zasad downsizingu, potrafią zużywać sporo oleju pracując pod dużym obciążeniem. Dymu nie widać dzięki coraz popularniejszym filtrom cząstek stałych, które pojawiły się także w samochodach z silnikami benzynowymi. Wbrew pozorom to akurat nie jest dobra wiadomość – spalanie oleju powoduje jeszcze szybsze zatykanie się także filtra i tylko pogarsza sytuację kierowców eksploatujących takie auta na krótkich, miejskich dystansach.

To, czy silnik zużywa olej, zależy nie tylko od konstrukcji, ale i od samego oleju. Wprawdzie na rynku dostępne są różne oleje o klasie lepkości zalecanej do danego modelu, czy też aprobowane przez samego producenta samochodu (co oznaczono na etykiecie opakowania), ale nadal olej olejowi nierówny.

– „Zużycie oleju przez nowoczesny silnik zależy od lepkości oleju w 100 stopniach Celsjusza. Im jest ona wyższa, tym mniej oleju zostaje na tulei cylindra, bo pierścienie tłoka w mniejszym stopniu wpychają olej do komory spalania” – tłumaczy Rafał Kobza, starszy specjalista ds. szkoleń w firmie LIQUI MOLY Polska. 

Dobrej jakości olej jest przystosowany do warunków pracy panujących w silnikach z bezpośrednim wtryskiem – zarówno benzynowych, jak i zasilanych olejem napędowym. Prawie wszystkie takie jednostki napędowe są turbodoładowane, a trzeba pamiętać, że olej nie tylko smaruje, ale i chłodzi rozgrzaną turbosprężarkę. Wysoka temperatura przyczynia się do szybszej degradacji oleju, a im bardziej traci on swoje właściwości, tym więcej spala go silnik.

– „Zastosowanie środka CeraTec firmy LIQUI MOLY powoduje obniżenie tarcia w silniku i zmniejszenie temperatury oleju, co przyczynia się do redukcji spalania go przez silnik” – przekonuje Rafał Kobza.

Także styl jazdy ma na to wpływ, gdyż nowoczesne silniki premiują ekojazdę. Z kolei agresywne wkręcanie silnika na obroty, aż do odcięcia dopływu mieszanki paliwowej, prowadzi właśnie do wzmożonego zużycia paliwa.

Posiadacze nowoczesnych aut muszą sobie przypomnieć o nawyku sprawdzania poziomu oleju, nawet jeśli samochód wyposażony jest w elektroniczny wskaźnik. Kierowcy nie tylko zapomnieli, że należy to robić, ale bardzo często nie potrafią tego zrobić prawidłowo. Warto, by mechanicy zwracali im uwagę na ten obowiązek podczas rutynowych przeglądów. Przede wszystkim, dziś sprawdzamy poziom oleju na ciepłym silniku – wystarczy odczekać 3-4 minuty po wyłączeniu silnika.

– „Po upewnieniu się, że samochód stoi równo, wyciągamy bagnet, wycieramy z niego olej, wsuwamy go z powrotem i wyciągamy ponownie. Bagnet można ustawić poziomo dla wygodniejszego odczytu, ale nie należy ustawić go rączką w dół, bo wtedy olej spłynie i to zafałszuje wynik. Poziom oleju powinien być w połowie pomiędzy oznaczonym minimum i maksimum” – instruuje Rafał Kobza.

Taki pomiar trzeba wykonać co 2-3 tys. km, a w przypadku niektórych silników nawet częściej. W razie potrzeby dolewamy ok. pół litra oleju identycznego z zastosowanym w silniku. Olej uzupełniamy jednak na zimno, by uniknąć powstania naprężeń termicznych w głowicy silnika, co może się skończyć kosztowną naprawą.

Dowiedz się więcej

Dodatki Liqui Moly do przekładni automatycznych
Dodatki Liqui Moly do przekładni automatycznych

Koszt naprawy przekładni automatycznej może być wysoki. Liqui Moly przekonuje, że część problemów można wyeliminować poprzez zastosowanie specjalnych dodatków. Budowa skrzyni automatycznej, w porównaniu z manualną, jest o wiele bardziej złożona. Większa ilość współpracujących ze sobą elementów wymaga zastosowania odpowiedniego oleju przekładniowego. To na nim spoczywa cały ciężar pracy. – „Wokół przekładni automatycznych narosło wiele […]

Nowa numeracja olejów silnikowych Liqui Moly Top Tec
Nowa numeracja olejów silnikowych Liqui Moly Top Tec

Oleje silnikowe z serii Top Tec otrzymały nowe kody na etykietach opakowań 1 i 5-litrowych. Butelki wprowadzane są na rynek sukcesywnie, przez ten czas obowiązywać będzie podwójna numeracja. Nowe kody nie wiążą się z żadnymi zmianami w składzie olejów, choć klika z nich otrzymało wyższe aprobaty producentów samochodów. Rewers etykiety na opakowaniu kryje w sobie […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Irek, 14 sierpnia 2015, 13:18 1 0

hmm a co z przypadku opla astry 1.6 Twinport z 2005 roku? Nie ma chmury dymu a na 4000 km wypił już 4l oleju. Czy to normalne?

Odpowiedz

Robie w ASO, 16 sierpnia 2015, 11:58 0 0

Zachecam do przeczytania instrukcji (wileu marek) pojazdu, z reguly jest gdzies zapis ze w granicach "normy" jest zuzycie 1L/1000km...

Takie zabepieczenie, jakby klient chialby wrocil do serwisu na wymiane silnika na gwarancji...
PS Nie zapominajmy o super nowoczesnych zapychajacych sie odmach, ktore prowadza do zwiekszonego zuzycia oleju...

Odpowiedz