Warsztaty niezależne będą się rozwijać

4 sierpnia 2015, 11:23

Aż 87% przedstawicieli warsztatów, którzy wzięli udział w naszej ankiecie planuje rozszerzenie oferty usługowej. Wiemy także, w jakim kierunku będą rozwijać się warsztaty oraz na jakie formy dodatkowej działalności się zdecydują.

W naszej ankiecie zadaliśmy pytanie: "Czy planujesz w ciągu najbliższych kilku lat rozszerzenie oferty usługowej swojego warsztatu?". Aż 87% respondentów – właścicieli lub pracowników warsztatów niezależnych – udzieliło odpowiedzi twierdzącej. Tylko 13% badanych stwierdziło, że nie zamierza rozszerzać oferty.

W co zainwestować?

Osoby, które wskazały odpowiedź twierdzącą na pierwsze pytanie, zapytaliśmy także o to, jaka dodatkowa forma działalności ich interesuje. Każdy mógł wskazać kilka odpowiedzi lub dopisać własną koncepcję. Okazało się, że najpopularniejszym kierunkiem, obieranym przez warsztaty niezależne będą naprawy specjalistyczne. Swoją niszę w trudnych i wymagających naprawach zamierza znaleźć aż 43% ankietowanych. 27,8% badanych myśli poważnie nad rozrzeszeniem działalności o wulkanizację. Niemal tyle samo warsztatów rozważa uruchomienie usług obsługi klimatyzacji. Dla 16,7% ankietowanych, sposobem na zwiększenie dochodów może być myjnia samochodowa. Na zarobek na sprzedaży opon liczy 14,9% badanych. Za nieco mniej przyszłościowe warsztatowcy uważają usługi blacharsko-lakiernicze (9%). 20,4% warsztatów zainteresowanych rozwojem usług planuje w najbliższym czasie zająć się naprawą innego niż obecnie typu pojazdów (np. motocykle, ciężarówki). Kilkanaście procent ankietowanych podało własny, inny niż powyższe, plan poszerzenia oferty swojego warsztatu. Spośród najczęściej pojawiających się odpowiedzi warto wyodrębnić otworzenie stacji kontroli pojazdów, wypożyczalni samochodów czy usług regeneracji części.

 

Ankietowanych, którzy wskazali, że nie zamierzają poszerzać oferty swojego warsztaty zapytaliśmy o przyczyny takiego stanu rzeczy. Większość – 62,5% wytłumaczyła to brakiem środków finansowych, które trzeba byłoby na ten cel przeznaczyć. Niemal 25% badanych uważa, że ich warsztat ma już wystarczająco szeroką ofertę i nie trzeba jej dalej powiększać. 12% chce się skupić na wąskiej specjalizacji, być może nawet ograniczając paletę usług, natomiast 10% obawia się ryzyka finansowego, związanego z inwestycją w rozwój.

Rozsądnie zarządzając warsztatem niezależnym trzeba zwracać uwagę nie tylko na działania konkurencji, ale także na to, co można zrobić lepiej, aby przyciągnąć do siebie klientów. Wśród warsztatowców dominują dwie główne wizje rozwoju ich przedsiębiorstw. Pierwszą jest specjalizacja – nastawienie się wyłącznie na trudne naprawy, wymagające dużej wiedzy w danej dziedzinie i specjalistycznego sprzętu. Druga droga to dążenie do zaoferowania klientowi kompleksowej usługi w jednym miejscu, poprzez oferowanie szerokiej palety napraw. Czas pokaże, czy dzisiejsze biznesowe koncepcje warsztatowców okażą się słuszne.

Dowiedz się więcej

Planujesz rozbudowę oferty swojego warsztatu? Ankieta.
Planujesz rozbudowę oferty swojego warsztatu? Ankieta.

Konkurencja na rynku warsztatowym jest tak duża, że aby uszczknąć wystarczająco duży kawałek tortu dla siebie trzeba działać aktywnie. Można np. rozbudowywać ofertę lub postawić na specjalizację. Nie są to zadania proste w rodzimych realiach, ale w końcu to do odważnych świat należy. W naszej ankiecie pytamy przedstawicieli warsztatów, czy mają zamiar zainwestować w poszerzenie […]

Niespodziewana naprawa a kontakt z klientem – ankieta
Niespodziewana naprawa a kontakt z klientem – ankieta

W praktyce warsztatowej bardzo często zdarzają się przypadki, gdy trzeba wykonać dodatkową naprawę, która nie została ustalona z klientem przy przyjęciu auta. Dodatkowa naprawa to większe koszty, a te są zawsze delikatnym tematem. W naszej ankiecie pytamy mechaników czy zawsze konsultują tego typu naprawy z klientami. Każdy mechanik styka się z takimi sytuacjami na co […]

Konkurs na najlepszy warsztat w Polsce
Konkurs na najlepszy warsztat w Polsce

Już we wrześniu, na wzór najstarszego tego typu europejskiego konkursu organizowanego już od 16 lat, rusza „Konkurs na najlepszy warsztat 2015 roku w Polsce”. Autobus, jako mobilne centrum sztabu komisji konkursowej przejedzie tysiące kilometrów w celu indywidualnej oceny zgłaszających się warsztatów. Wszystko zakończy się wielkim finałem w Ministerstwie Gospodarki w towarzystwie producentów i dystrybutorów części […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

TEDI, 27 września 2022, 12:46 0 0

Warto byłoby zadać to pytanie teraz, jaki jest trend do inwestowania i rozwoju. Czy nadal maja tak ambitne plany rozwojowe

Odpowiedz