Aż 87% przedstawicieli warsztatów, którzy wzięli udział w naszej ankiecie planuje rozszerzenie oferty usługowej. Wiemy także, w jakim kierunku będą rozwijać się warsztaty oraz na jakie formy dodatkowej działalności się zdecydują.
W naszej ankiecie zadaliśmy pytanie: "Czy planujesz w ciągu najbliższych kilku lat rozszerzenie oferty usługowej swojego warsztatu?". Aż 87% respondentów – właścicieli lub pracowników warsztatów niezależnych – udzieliło odpowiedzi twierdzącej. Tylko 13% badanych stwierdziło, że nie zamierza rozszerzać oferty.
W co zainwestować?
Osoby, które wskazały odpowiedź twierdzącą na pierwsze pytanie, zapytaliśmy także o to, jaka dodatkowa forma działalności ich interesuje. Każdy mógł wskazać kilka odpowiedzi lub dopisać własną koncepcję. Okazało się, że najpopularniejszym kierunkiem, obieranym przez warsztaty niezależne będą naprawy specjalistyczne. Swoją niszę w trudnych i wymagających naprawach zamierza znaleźć aż 43% ankietowanych. 27,8% badanych myśli poważnie nad rozrzeszeniem działalności o wulkanizację. Niemal tyle samo warsztatów rozważa uruchomienie usług obsługi klimatyzacji. Dla 16,7% ankietowanych, sposobem na zwiększenie dochodów może być myjnia samochodowa. Na zarobek na sprzedaży opon liczy 14,9% badanych. Za nieco mniej przyszłościowe warsztatowcy uważają usługi blacharsko-lakiernicze (9%). 20,4% warsztatów zainteresowanych rozwojem usług planuje w najbliższym czasie zająć się naprawą innego niż obecnie typu pojazdów (np. motocykle, ciężarówki). Kilkanaście procent ankietowanych podało własny, inny niż powyższe, plan poszerzenia oferty swojego warsztatu. Spośród najczęściej pojawiających się odpowiedzi warto wyodrębnić otworzenie stacji kontroli pojazdów, wypożyczalni samochodów czy usług regeneracji części.
Ankietowanych, którzy wskazali, że nie zamierzają poszerzać oferty swojego warsztaty zapytaliśmy o przyczyny takiego stanu rzeczy. Większość – 62,5% wytłumaczyła to brakiem środków finansowych, które trzeba byłoby na ten cel przeznaczyć. Niemal 25% badanych uważa, że ich warsztat ma już wystarczająco szeroką ofertę i nie trzeba jej dalej powiększać. 12% chce się skupić na wąskiej specjalizacji, być może nawet ograniczając paletę usług, natomiast 10% obawia się ryzyka finansowego, związanego z inwestycją w rozwój.
Rozsądnie zarządzając warsztatem niezależnym trzeba zwracać uwagę nie tylko na działania konkurencji, ale także na to, co można zrobić lepiej, aby przyciągnąć do siebie klientów. Wśród warsztatowców dominują dwie główne wizje rozwoju ich przedsiębiorstw. Pierwszą jest specjalizacja – nastawienie się wyłącznie na trudne naprawy, wymagające dużej wiedzy w danej dziedzinie i specjalistycznego sprzętu. Druga droga to dążenie do zaoferowania klientowi kompleksowej usługi w jednym miejscu, poprzez oferowanie szerokiej palety napraw. Czas pokaże, czy dzisiejsze biznesowe koncepcje warsztatowców okażą się słuszne.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
TEDI, 27 września 2022, 12:46 0 0
Warto byłoby zadać to pytanie teraz, jaki jest trend do inwestowania i rozwoju. Czy nadal maja tak ambitne plany rozwojowe
Odpowiedz