Już we wrześniu, na wzór najstarszego tego typu europejskiego konkursu organizowanego już od 16 lat, rusza „Konkurs na najlepszy warsztat 2015 roku w Polsce”.
Autobus, jako mobilne centrum sztabu komisji konkursowej przejedzie tysiące kilometrów w celu indywidualnej oceny zgłaszających się warsztatów. Wszystko zakończy się wielkim finałem w Ministerstwie Gospodarki w towarzystwie producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych.
Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) wraz z firmą PARTSLIFE, której partnerami są najwięksi światowi producenci części motoryzacyjnych.
Branża usług serwisowych, jak mało która, przeżyła w ostatnich latach prawdziwy rozkwit. 25 lat temu niezależny warsztat samochodowy kojarzył się większości użytkowników samochodów ze skromnym garażem na przedmieściach, w którym mechanik często zmuszony był stać w kanale brudnym od smaru. Latem wnętrze warsztatu osiągało temperaturę typową dla klimatu tropikalnego, za to zimą warsztatowiec przyjmował klientów okutany w kufajkę. Czasy były trudne, ale wielu znakomitych dziś fachowców właśnie w takich warunkach stawiało pierwsze kroki w zawodzie.
Niezależni wygrywają
Dziś branża niezależnych warsztatów prezentuje się zupełnie inaczej. Znaczna część właścicieli dawnych skromnych punktów naprawczych, dzięki ciężkiej pracy i rozsądnemu inwestowaniu, dorobiła się dobrze wyposażonych serwisów, które pozwalają nie tylko na wygodną i wydajną pracę mechanikom, ale również zapewniają klientom obsługę na wysokim poziomie.
Niezależne warsztaty to nie tylko atrakcyjne ceny napraw, ale również wysokie kompetencje pozwalające zaoferować użytkownikom samochodów pełen wachlarz usług. Doceniają to kierowcy, którzy w zdecydowanej większości wybierają usługi serwisów niezwiązanych z sieciami dealerskimi.
Jak wiadomo, konkurencja na rynku usług warsztatowych jest ostra, a w walce o klienta sięga się po rozmaite narzędzia marketingowe, np. kampanie medialne. Niestety często przy tej okazji segment niezależnych warsztatów przedstawiany jest w niekorzystnym świetle.
Konkursowe korzyści
Działania na rzecz budowy dobrego wizerunku branży stały się więc jednym z najważniejszych zadań dla reprezentacji środowiska, jaką jest SDCM. Dlatego też partnerem konkursu zdecydowała się zostać firma Castrol jeden z największych na świecie producentów środków smarnych, płynów technologicznych i eksploatacyjnych. Pomysł zorganizowania konkursu zrodził się po długich dyskusjach. Członkowie Stowarzyszenia uznali, że inicjatywa ta jest szczególnie cenna z dwóch powodów. Z jednej strony konkurs przyczyni się do podniesienia w warsztatach standardów obsługi klientów, z drugiej zaś korzystnie wpłynie na wizerunek całej branży, bowiem stanie się okazją do tego, by dotrzeć z przekazem informacyjnym o niezależnym rynku motoryzacyjnym do szerokiej opinii publicznej.
– „W organizacji pomagać nam będzie firma PARTSLIFE, która od lat przeprowadza w Niemczech konkurs na najlepszy warsztat. Polegamy zatem na doskonale sprawdzonych wzorcach, a dorobek i doświadczenie naszego zagranicznego partnera podnosi prestiż przedsięwzięcia” – mówi Alfred Franke, prezes SDCM. – „Podkreślić należy, że konkurs jest największą tego typu inicjatywą w Polsce. Wspierają ją dziesiątki producentów części motoryzacyjnych, jak również dystrybutorzy, przede wszystkim zaś sieci warsztatowe takie jak AutoCrew, Bosch Service, Checkstar, Euromaster, Eurowarsztat, Perfect Service, Q-Service. Wierzymy, że „Konkurs na najlepszy warsztat” na stałe wpisze się w nasze działania na rzecz niezależnego rynku” – dodaje Alfred Franke.
Niezależnych ocenią niezależni
Konkurs rusza we wrześniu i w tym roku przeznaczony jest dla warsztatów obsługujących samochody osobowe. Biorące w nim udział serwisy zostaną podzielone na trzy grupy: mały, średni i duży warsztat. W pierwszym etapie uczestnicy wypełnią formularze aplikacyjne, w których podadzą informacje dotyczące wyposażenia, wyglądu warsztatu, obsługi, szkoleń pracowniczych, itp. Ich oceną, według ustalonych kryteriów zajmie się jury konkursu. Maksymalnie będzie można zdobyć 400 punktów, a będą one przyznawane w ośmiu kategoriach. 18 najwyżej ocenionych warsztatów z całej Polski zostanie odwiedzonych przez jurorów, którzy będą podróżować autobusem, pełniącym funkcję mobilnego sztabu komisji konkursowej. Co ważne, jurorzy nie są związani z żadnym dystrybutorem, ani producentem części, co gwarantuje obiektywną ocenę uczestników. W skład komisji wejdą:
- Krzysztof Rybarski – dziennikarz motoryzacyjny, przez wiele lat związany z tygodnikiem „Motor”, obecnie redaktor miesięcznika „Świat Motoryzacji” oraz współautor bloga poświęconego niezależnemu rynkowi motoryzacyjnemu www.warsztatowiec.info.
- Jerzy Szewczyk – właściciel firmy specjalizującej się w szkoleniach i doradztwie dla przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej (wcześniej zaangażowany m.in. w projekt Exponentia), a jego doświadczenie zawodowe związane z zarządzaniem najstarszym i najbardziej rozpoznawanym dealerstwem VW i Audi w Polsce jest nie do przecenienia.
- Jakub Cichosz – konsultant i partner w agencji badawczej Smartscope, z 15-letnim doświadczeniem w firmach badawczych takich jak 4P research mix, Ipsos oraz Demoskop.
- Piotr Szypulski – redaktor działu porady magazynu „Auto Świat”,
- Maciej Wisławski – pilot rajdowy, wieloletni partner rajdowy Krzysztofa Hołowczyca, postać doskonale znana wszystkim miłośnikom sportów motorowych.
Ogłoszenie wyników nastąpi 3 grudnia podczas 10. Konferencji Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego, która odbędzie się w Ministerstwie Gospodarki. Na konferencję oraz uroczystą kolację wraz z przedstawicielami producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych zostaną zaproszeni przedstawiciele 18 finalistów. Na koniec warto dodać, że laureaci konkursu zdobędą tytuł najlepszego warsztatu w 2015 r. potwierdzony specjalnym certyfikatem oraz otrzymają nagrody. Będą one tym bardziej atrakcyjne, że nagrodzeni sami je sobie wybiorą, otrzymają, bowiem vouchery, które będą mogli przeznaczyć na zakup części i urządzeń warsztatowych.
Komentarze