Warsztaty samochodowe będą miały możliwość uzyskania certyfikatu SERMI już niebawem, bo od 1 kwietnia 2025 r. Udało nam się ustalić, z jakimi kosztami będzie się to wiązało. Przypominamy także informacje na temat uwierzytelnienia SERMI, które publikowaliśmy do tej pory. Podpowiadamy, gdzie udać się w celu pozyskania certyfikatu oraz jak przebiegać ma autoryzacja.
Czym jest SERMI i do czego jest potrzebny warsztatom?
Certyfikat SERMI ma zapewnić niezależnym warsztatom pełen dostęp do tych samych informacji związanych z serwisem i naprawami pojazdu, które mają serwisy autoryzowane. Chodzi konkretnie o dostęp do informacji z pokładowego układu diagnostycznego oraz informacji dotyczących naprawy i konserwacji pojazdów, a także wymogów i procedur w zakresie dostępu do informacji dotyczących zabezpieczeń pojazdu.
W praktyce, posiadanie certyfikatu umożliwi niezależnemu warsztatowi naprawy nowoczesnych pojazdów, wyposażonych w liczne zabezpieczenia, np. pod kątem cyberbezpieczeństwa. Umożliwi dostęp do procedur diagnostycznych, ale także np. możliwość kodowania nowego klucza do samochodu czy naprawę immobilizerów.
Jak zdobyć certyfikat SERMI?
Warsztaty i niezależni operatorzy mogą ubiegać się o certyfikat SERMI za pośrednictwem akredytowanej jednostki, którą w Polsce jest organizacja DEKRA. Choć termin początkowy to 1 kwietnia, z jednostką można kontaktować się już teraz, co przyspieszy uzyskanie certyfikatu.
– Proces weryfikacji będzie przebiegał dwuetapowo. W pierwszym etapie warsztat ubiegający się o certyfikat SERMI będzie musiał przedstawić odpowiednie dokumenty dotyczące samej organizacji, jak i jej pracowników. Wykaz wymaganych dokumentów ustalany jest na podstawie wymagań SERMI oraz regulacji krajowych. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku weryfikacji, pracownicy otrzymają specjalne cyfrowe certyfikaty. Certyfikaty te, pobrane na urządzenia przenośne (smartfony, tablety) umożliwią logowanie się na strony producentów OEM z dostępem do informacji dotyczących konkretnego pojazdu. – powiedział nam Krystian Nowakowski – Prezes Zarządu DEKRA Certification Sp. z o.o.
Etapy procesu uzyskania certyfikatu i inspekcji przedstawiamy poniżej:
1. Niezależny operator, warsztat samochodowy lub zdalny dostawca usług (RSS) kontaktuje się z CAB w celu uzyskania certyfikatu SERMI.
2. Po podpisaniu umowy, CAB zwraca się z prośbą o udostępnienie listy potrzebnych dokumentów, które klient przesyła w dedykowanej aplikacji.
3. CAB sprawdza i weryfikuje całą dokumentację, zgłaszając ewentualne prośby o brakujące lub przeterminowane dokumenty.
4. Po weryfikacji CAB wydaje certyfikat SERMI, który jest ważny przez 60 miesięcy.
5. IO i RSS otrzymują dostęp do pojazdów.
6. CAB przeprowadza anonimową inspekcję (w ciągu 5 lat) w celu zatwierdzenia całej dokumentacji i procesu.

Ile kosztuje uzyskanie certyfikatu SERMI i korzystanie z niego?
Według zapowiedzi firmy DEKRA, koszt uzyskania certyfikatu miał być znany na początku lutego. Na nasze dzisiejsze pytanie, przedstawiciele organizacji odpowiedzieli, że oficjalna oferta cenowa powinna znaleźć się na jej stronach w najbliższy poniedziałek. Uzyskaliśmy jednak odpowiedź, że cena będzie oscylowała w okolicy 1500 Euro. [AKTUALIZACJA: aktualny cennik można znaleźć TUTAJ]
Warto dodać, że koszty certyfikatu SERMI są rozłożone na pięcioletni okres ważności certyfikatu. Oznacza to, że płatność dokonana w pierwszym roku będzie amortyzować się przez następne pięć lat, w trakcie których certyfikat będzie ważny.
Należy pamiętać o tym, że samo posiadanie certyfikatu nie oznacza braku ponoszenia kosztów za dostęp do systemów producentów pojazdów. Jeśli producent narzuci sobie dodatkowe koszty za udostępnienie platformy, do której warsztaty niezależne będą mogły się logować dzięki SERMI, to płacić będzie musiał warsztat. System SERMI weryfikuje uprawnienia danego podmiotu i zapewnia otrzymanie dostępów do informacji, jednak koszty związane z samymi systemami OEM i zamawianiem odpowiednich części leżą po stronie serwisu.
Przeczytaj także:
Komentarze