Chiński rynek pogrąży giganta? Prognoza globalnej sprzedaży Volkswagena.

12 lutego 2025, 9:35

Ostatnie lata przyniosły znaczące zmiany na globalnym rynku motoryzacyjnym, a Chiny, jako największy rynek samochodowy na świecie, odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości branży. Volkswagen, przez dekady lider rynku chińskiego, zmaga się z rosnącą konkurencją ze strony lokalnych producentów, takich jak BYD czy Geely…

Volkswagen był liderem w Chinach. Teraz notuje spadki.

Prognozy na 2024 rok, oparte na wynikach z pierwszego półrocza, wskazują na poważne trudności, z jakimi zmaga się niemiecki gigant, odnotowując znaczący spadek sprzedaży na tym kluczowym rynku. Dane za pierwszą połowę 2024 roku potwierdzają przewidywany spadek sprzedaży Volkswagena w Chinach o 10,2% w ujęciu rocznym. Jeśli obecny trend się utrzyma, sprzedaż w 2024 roku wyniesie około 2,905 miliona pojazdów, co stanowi dalsze pogorszenie wyników na największym rynku dla koncernu. Prognozy na kolejne lata, przy założeniu utrzymania się tempa spadku sprzedaży na poziomie 10,2% rocznie, wskazują, że sprzedaż w Chinach może osiągnąć 2,613 miliona pojazdów w 2025 roku, 2,347 miliona w 2026 roku oraz 2,107 miliona w 2027 roku.

– Czy takie spadki mogą prowadzić do masowych zwolnień pracowniczych? – retorycznie pyta Krzysztof Oleksowicz założyciel i wieloletni prezes Inter Cars.

W pierwszym półroczu 2024 roku Volkswagen częściowo zrekompensował spadki sprzedaży w Chinach wzrostami na rynkach w Ameryce Północnej (+7%) oraz Ameryce Południowej (+15%). Jednakże wyniki te były równoważone przez spadki w Europie Zachodniej (-1%) i znaczny spadek w Chinach (-10%). Perspektywy na rynku północnoamerykańskim również stają się niepewne, szczególnie w kontekście napięć politycznych i ekonomicznych.

Elon Musk i Donald Trump, obaj kluczowi gracze na amerykańskiej scenie gospodarczej i politycznej, mogą potencjalnie wpłynąć na warunki rynkowe w sposób niekorzystny dla europejskich producentów, w tym Volkswagena.

Chiny obecnie stanowią około 35% całkowitej sprzedaży Volkswagena, co oznacza, że każdy spadek sprzedaży na tym rynku ma bezpośredni wpływ na globalne wyniki firmy. Jeśli prognozy na lata 2025–2027 w Chinach się zrealizują, a Volkswagen nie zrekompensuje tych strat na innych rynkach, globalna sprzedaż koncernu, która w 2023 roku wynosiła 9,309 miliona pojazdów, może zmniejszyć się o ponad milion pojazdów do 2027 roku.

Volkswagen zmniejsza plany produkcyjne

Tymczasem Volkswagen ogłosił zmniejszenie zdolności produkcyjnych swoich niemieckich fabryk o 734 000 pojazdów rocznie. Decyzja ta jest odpowiedzią na zmieniające się warunki rynkowe i obejmuje przesunięcie produkcji modeli, takich jak Golf, do Meksyku oraz zakończenie produkcji w wybranych zakładach, w tym w Dreźnie. Te zmiany geograficzne stanowią istotne wyzwanie dla podwykonawców Volkswagena oraz branży części i dystrybutorów. Logistyka, planowanie produkcji oraz dostosowanie łańcucha dostaw będą wymagały znaczących zmian w strukturze operacyjnej, co może dodatkowo obciążyć cały sektor motoryzacyjny.

Scenariusz przedstawiający dalsze spadki sprzedaży Volkswagena w Chinach oraz zmniejszenie produkcji w Niemczech wskazuje na konieczność pilnych działań adaptacyjnych zarówno ze strony koncernu, jak i jego partnerów. Pytanie, w jaki sposób podwykonawcy oraz dostawcy części odnajdą się w tej nowej rzeczywistości, pozostaje kluczowe dla przyszłości całego sektora motoryzacyjnego.

Opracowała Maria Wiśniewska, analityk biznesowy.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

FCK your ElectricCar, 12 lutego 2025, 12:38 4 0

i dobrze. jechać z nimi.

Odpowiedz

Stachu, 14 lutego 2025, 8:12 1 0

No właśnie to nie jest wszystko takie proste. Nie jestem jakimś sympatykiem tej marki i jej oszustw, ale upadek takiej firmy u naszego sąsiada też nie odbije się bez echa na nas i naszej ekonomii. Obym się mylił.

Odpowiedz