Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA podało, że europejski rynek samochodowy zakończył luty na 8% plusie. Oznacza to kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. W drugim miesiącu roku obywatele Unii Europejskiej kupili ponad 861 tys. nowych samochodów osobowych. Ożywiony ruch panuje także w polskich salonach, z których za sprawą licznych promocji i okienka derogacyjnego w lutym wyjechało ponad 32,5 tys. aut.
Wzrost w Polsce, wzrost w Europie
– „Za nami kolejny, ósmy miesiąc z rzędu, w którym mamy do czynienia ze wzrostem sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce. Sytuacja bardzo przypomina tę z końcówki 2010 r., kiedy z linii produkcyjnych zjeżdżały ostatnie "kratki”. Polskie firmy korzystają z możliwości odliczenia całego podatku VAT, którą mają jeszcze tylko do końca tego miesiąca. Od 1 kwietnia zaczną obowiązywać nowe, dla wielu przedsiębiorców mniej korzystne, przepisy podatkowe dotyczące zakupu samochodów firmowych. Stąd spodziewamy się, że wyniki sprzedaży nowych samochodów osobowych w marcu będą jeszcze lepsze." – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.
W najkrótszym miesiącu 2014 r. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 32 593 tys. nowych samochodów osobowych (wliczając tzw. kratki), czyli o ponad 35% więcej niż w tym samym miesiącu 2013 r. Samych samochodów osobowych z homologacją ciężarową, czyli „kratek”, z polskich salonów osobowych wyjechało nieco ponad 9,5 tys. W lutym do salonów samochodowych zajrzało zdecydowanie więcej firm (blisko 60%), klienci indywidualni stanowili 41%.
Europejczycy również ruszyli na zakupy. Luty, w którym z salonów europejskich wyjechało ponad 900 tys. nowych osobówek, to szósty miesiąc z rzędu „na plusie” (+8% r/r). Po dwóch miesiącach Europa jest już na 6,6% plusie r/r. Większość głównych rynków europejskich odnotowała wzrost rejestracji nowych aut osobowych: Niemcy (+4,3% r/r), Hiszpania (+17,8% r/r), Włochy (+8.6% r/r) i Wielka Brytania (+3% r/r). Zwłaszcza w przypadku Włoch i Hiszpanii, widać wyraźne "odbijanie się od dna" w liczbie sprzedanych pojazdów.
Jak podaje PZPM, nadal najchętniej kupowaną marką samochodów w segmencie osobówek w Polsce jest Skoda – w luty br. zostało sprzedanych ponad 4,8 tys. modeli tego producenta. Tuż za nią uplasowały się Volkswagen i Toyota. Polacy nadal najchętniej kupują Skodę Oktavię, a potem Forda Focusa. Nieco inaczej prezentuje się europejska mapa producentów. W Europie najlepiej radzi sobie marka Volkswagen z ponad 102 tys. sprzedanymi autami.
Komentarze