Kodowanie wtryskiwaczy w Renault Modus 1.5 dCi

, 17 stycznia 2013, 14:04

Interesującym przykładem systemu bezpośredniego wtrysku paliwa jest silnik K9K-750 w Renault Modus 1.5 dCi z systemem Multec DCR 1400 firmy Delphi. Ma on obsługiwaną mechanicznie pompę ciśnieniową, która zapewnia maksymalne ciśnienie pracy rzędu 1450 barów i stanowi jeden układ wraz z mechaniczną obrotową łopatkową pompą transferową. Zadaniem pompy transferowej jest dostarczenie paliwa do silników diesla do pompy ciśnieniowej. Pompa ta regulowana jest za pomocą wewnętrznego mechanicznego zaworu nadciśnieniowego ustawionego na 6 barów.

Ten system wtrysku określany jest mianem systemu drugiej generacji, ponieważ regulacja ilości sprężanego paliwa raczej zmniejsza niż zwiększa tę ilość. Dzięki temu nie jest marnowana energia potrzebna do kompresji nadmiaru paliwa, które nie zostanie użyte w danym cyklu wtrysku.

System jest niezwykle kompaktowy, co sprawia, że nadaje się do silników o małej pojemności skokowej. Ze względu na ograniczoną dostępną przestrzeń, rurka doprowadzająca ma kształt gwiazdy, co jednak z żaden sposób nie obniża jakości pracy systemu.

Common rail firmy Delphi zastosowany w silnikach K9K-750, podobnie jak wszystkie pozostałe systemy, przeprowadza dwa następujące po sobie wtryski paliwa do komory zapłonu: wtrysk pilotowy (mający za zadanie ograniczyć zjawisko wybuchu i wyciszyć zapłon silnika) oraz wtrysk główny. Aby to osiągnąć, system wykorzystuje również czujnik spalania skokowego, który jest w stanie wykryć skok podczas zapłonu i nakazać modułowi ECU dostosowanie czasu wyprzedzenia wtrysku oraz ilości paliwa do silników diesla, które będzie wtryskiwane podczas wtrysku pilotowego oraz wtrysku głównego, aż skok zostanie wyeliminowany.

Z drugiej strony, wtrysk wykonywany jest przez elektryczno-mechaniczne wtryskiwacze, które opisywane są kodem C 2 I (indywidualna korekcja prędkości przepływu dla każdego wtryskiwacza), który odpowiada kodowi IMA dla Delphi: kod ten składa się z 16 znaków i jest umieszczony u góry złącza elektrycznego (Ilustracja 1).

Kody każdego wtryskiwacza przechowywane są przez jednostkę sterującą silnikiem i wskazują charakterystykę pracy w oparciu o ciśnienie i prędkość przepływu; jednostka sterująca silnikiem wykorzystuje… czytaj dalej


Kody każdego wtryskiwacza przechowywane są przez jednostkę sterującą silnikiem i wskazują charakterystykę pracy w oparciu o ciśnienie i prędkość przepływu; jednostka sterująca silnikiem wykorzystuje kod C 2 I przechowywany dla każdego wtryskiwacza aby zastosować właściwe wartości korekty wtrysku.

W przypadku wymiany wtryskiwacza, jednostka sterująca musi zachować nowy kod C 2 I dla każdego wymienionego wtryskiwacza z osobna. Wtryskiwacz należy wymieniać zgodnie z procedurą uruchamianą za pomocą odpowiedniego urządzenia diagnostycznego.

Należy zwrócić uwagę na fakt, że silniki Renault są charakterystyczne ze względu na przypisanie cylindrom innych numerów niż u innych producentów samochodów: cylinder numer 1 znajduje się po stronie koła zamachowego, podczas gdy dla europejskich testerów diagnostycznych EODB oraz w międzynarodowym systemie oznaczeń cylinder numer 1 to cylinder przedni lub skrajny cylinder z prawej strony patrząc w kierunku zgodnym z kierunkiem jazdy. Kolejność zapłonu w cylindrach w silnikach Renault nie będzie 1342, ale 4213, przy stronie dystrybucji jako punkcie odniesienia.

W przypadku silników Renault przy wymianie jednego lub więcej wtryskiwaczy należy zwrócić zatem szczególną uwagę na kolejność cylindrów podczas kodowania IMA wtryskiwaczy; wpis „KODOWANIE WTRYSKIWACZA CYLINDRA NR 1” w narzędziu diagnostycznym będzie odpowiadał kodowaniu wtryskiwacza w cylindrze nr 4. W przypadku błędu podczas zapisywania kodu C 2 I przy pomocy narzędzia diagnostycznego, jednostka sterującą silnikiem wymusi zwiększone obroty na biegu jałowym rzędu 1300 obr./min.
 

Artykuł przygotowany przez eXponentię, wspólne przedsięwzięcie firm: Gates, Johnson Controls, MS Motor Service International, SKF, Tenneco, TRW i Valeo. Misją eXponentia jest dostarczenie wiedzy technicznej, która pozwala mechanikom poprawić skuteczność "pierwszej diagnozy", skracając czas naprawy i zwiększając zyskowność warsztatu.

Dowiedz się więcej

Czujnik temperatury spalin Q7
Czujnik temperatury spalin Q7

Przemysł motoryzacyjny obserwuje znaczące zaangażowanie w produkcję pojazdów o niewielkim wpływie na środowisko i niskim zużyciu energii w kontekście ogólnej redukcji emisji zanieczyszczeń i zużycia energii. Wysiłki te zaowocowały zatwierdzeniem na poziomie Wspólnoty różnego rodzaju przepisów dotyczących ograniczania emisji zanieczyszczeń; ciągły rozwój spowodował przejście od pojazdów w standardzie Euro 0 do Euro 4, w przyszłości do […]

Problemy z regulacją przekładni CVT w MINI Cooperze R50
Problemy z regulacją przekładni CVT w MINI Cooperze R50

Automatyczne przekładnie typu CVT są ogromną wygodą, dość istotną z punktu widzenia komfortu jazdy. Dowodem na to są wyniki sprzedaży pojazdów, które wyposażone są w tę funkcję. Aby spełnić wymagania klientów, różni producenci wyposażają swoje modele w skrzynię z wariatorem zamiast konwencjonalnej automatycznej skrzyni biegów ze względu na to, że wariator jest prostszy i bardziej […]

Nowy katalog wyposażenia warsztatowego Magneti Marelli 2013
Nowy katalog wyposażenia warsztatowego Magneti Marelli 2013

Magneti Marelli prezentuje nowy katalog wyposażenia warsztatowego. Zawiera on szerszą ofertę urządzeń do obsługi klimatyzacji, nowe testery diagnostyczne i narzędzia do demontażu i naprawy wtryskiwaczy. W najnowszym katalogu zawarto: rozszerzenie urządzeń do obsługi oleju, urządzenie do odkażania ultradźwiękowego, nowe akcesoria i narzędzia do klimatyzacji, testery wtryskiwaczy benzynowych, nowe testery diagnostyczne FLEX,ASIAN PLATINUM oraz ASIAN CONNECT […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 25 stycznia 2013, 14:41 0 0

Hahahaha, tłumaczenie artykułów technicznych a pomocą translatora to nie jest najlepszy pomysł! Wiele zdań nie ma sensu po takim tłumaczeniu! Absurd!

Odpowiedz

Anonim, 25 stycznia 2013, 15:23 0 -1

no cóż... aż trudno uwierzyć, że w takim piśmie można publikować tekst zawierający aż tyle błędów - mam na myśli nie tylko błędy stylistyczne, ale przede wszystkim merytoryczne, no i to "techniczne" słownictwo - jednym słowem - ktokolwiek jest autorem tego tekstu, powinien się jeszcze sporo pouczyć o budowie i zasadach działania systemów CR (common rail) a systemu Delphi w szczególności

Odpowiedz

Anonim, 31 stycznia 2013, 20:14 0 0

Według autora tego tekstu system Delphi to "wyższa szkoła jazdy" a przecież praktycznie w każdym warsztacie Delphi i Renault DCI to chleb powszedni. W necie są filmiki jak naprawia się taki system na krawężniku.

Odpowiedz

Anonim, 7 lutego 2013, 22:35 0 0

Autor lub autorzy powinni się jeszcze dużo nauczyć.

Odpowiedz

Anonim, 10 lutego 2013, 10:00 0 0

Jeśli kod nie zostanie prawidłowo wpisany lub wtryskiwacz ma kod niewłaściwy dla danego typu silnika, w pamięci sterownika zostanie zapisany błąd"uszkodzenie pamięci wewnętrznej sterownika".Silnik w trybie awaryjnym będzie miał zwiększone obroty(jak napisał autor) i nie będzie reagował na dodanie gazu.W silniku 4 cylindrowym rzędowym możliwa kolejność zapłonu to 1342 lub1243 i będzie taka sama niezależnie od której strony silnika będziemy ją liczyć.Wtryskiwacze kodujemy w kolejności zapłonu licząc od strony koła zamachowego (właściwie tak można by streścić połowę artykułu i pewnie była by ona bardziej zrozumiała).

Odpowiedz

Anonim, 8 sierpnia 2013, 21:01 0 0

jak ustawic zegar w reno modus

Odpowiedz