Automatyczne przekładnie typu CVT są ogromną wygodą, dość istotną z punktu widzenia komfortu jazdy. Dowodem na to są wyniki sprzedaży pojazdów, które wyposażone są w tę funkcję. Aby spełnić wymagania klientów, różni producenci wyposażają swoje modele w skrzynię z wariatorem zamiast konwencjonalnej automatycznej skrzyni biegów ze względu na to, że wariator jest prostszy i bardziej ekonomiczny.
Przekładnia CVT to nic innego jak wariator skrzyni biegów, dość podobny do tych stosowanych w skuterach o pojemności 50 cm3, to jest po dwa koła pasowe o zmiennej średnicy na obu wałkach, które są w stanie płynnie zmieniać parametry przełożenia pomiędzy wałkami.
Jak każda maszyna, urządzenie to jest dalekie od ideału i jego poprawna praca uzależniona jest od właściwej pielęgnacji. Zdarzają się awarie, kiedy właściciele mają problemu z przełożeniem biegów: samochód jest w stanie wybrać bieg jazdy do przodu lub bieg wsteczny, ale nie zmienić wielkość przełożenia, co powoduje przejście pojazdu w tryb awaryjny.
Wówczas może być wymagany generalny remont skrzyni biegów lub wymiana elektronicznej jednostki sterującej (która w przypadku MINI jest odrębna od przekładni).
Po naprawieniu usterki, szczególnie jeśli wymieniona została jednostka sterująca, w testach diagnostycznych mogą pojawić się następujące błędy:
- P1698 – „jednostka sterująca przekładnią”
- P1786 – „regulator stopnia przełożenia”
-
P1786 – „regulator stopnia przełożenia”
Przyczyna wystąpienia tych błędów leży w nieprawidłowym przeprowadzeniu „procedury regulacji przekładni z wariatorem”. Kompletna procedura, podzielona na poszczególne etapy, które koniecznie muszą zostać przeprowadzone w podanej kolejności.
Regulacja sprzęgła
-
Uruchom zimny silnik i na jałowym biegu włącz pozycję „N” na 10 sekund, a następnie pozycję „D” na kolejne 10 sekund.
Na wyświetlaczu XP pojawi się pozycja „P”. -
Powtórz następujące czynności dziesięć razy: włącz bieg „N” na 3 sekundy, a następnie bieg „D” na kolejne 3 sekundy.
Na wyświetlaczu XP pojawi się pozycja „P”. -
Powtórz następujące czynności dziesięć razy: włącz bieg „N” na 3 sekundy, a następnie bieg „R” na kolejne 3 sekundy.
Na wyświetlaczu XP pojawi się pozycja „P”.
Regulacja przekładni
- 1) Rozpędź pojazd do prędkości powyżej 80 km/h, zwolnij pedał gazu i pozwól samochodowi zmniejszyć przyspieszenie. Przekładnia została wyregulowana dla 4500, 4000, …1500 oraz 1400 obr./min.
- Silnik pracuje teraz z normalną prędkością, a minimum wynosi 800 obrotów/min. Powtórz kroki 2 i 3 procedury regulacji sprzęgła.
-
Przestaw blokadę zapłonu w pozycję „0”
OSTRZEŻENIE: Jeśli konieczne jest odłączenie akumulatora lub jednostki sterującej silnikiem, odczekaj przynajmniej 10 minut.
Artykuł przygotowany przez eXponentię, wspólne przedsięwzięcie firm: Gates, Johnson Controls, MS Motor Service International, SKF, Tenneco, TRW i Valeo. Misją eXponentia jest dostarczenie wiedzy technicznej, która pozwala mechanikom poprawić skuteczność "pierwszej diagnozy", skracając czas naprawy i zwiększając zyskowność warsztatu.
Komentarze