Problemy z regulacją przekładni CVT w MINI Cooperze R50

30 stycznia 2013, 15:41

Automatyczne przekładnie typu CVT są ogromną wygodą, dość istotną z punktu widzenia komfortu jazdy. Dowodem na to są wyniki sprzedaży pojazdów, które wyposażone są w tę funkcję. Aby spełnić wymagania klientów, różni producenci wyposażają swoje modele w skrzynię z wariatorem zamiast konwencjonalnej automatycznej skrzyni biegów ze względu na to, że wariator jest prostszy i bardziej ekonomiczny.

Przekładnia CVT to nic innego jak wariator skrzyni biegów, dość podobny do tych stosowanych w skuterach o pojemności 50 cm3, to jest po dwa koła pasowe o zmiennej średnicy na obu wałkach, które są w stanie płynnie zmieniać parametry przełożenia pomiędzy wałkami.

Jak każda maszyna, urządzenie to jest dalekie od ideału i jego poprawna praca uzależniona jest od właściwej pielęgnacji. Zdarzają się awarie, kiedy właściciele mają problemu z przełożeniem biegów: samochód jest w stanie wybrać bieg jazdy do przodu lub bieg wsteczny, ale nie zmienić wielkość przełożenia, co powoduje przejście pojazdu w tryb awaryjny.

Wówczas może być wymagany generalny remont skrzyni biegów lub wymiana elektronicznej jednostki sterującej (która w przypadku MINI jest odrębna od przekładni).

Po naprawieniu usterki, szczególnie jeśli wymieniona została jednostka sterująca, w testach diagnostycznych mogą pojawić się następujące błędy:

  • P1698 – „jednostka sterująca przekładnią”
  • P1786 – „regulator stopnia przełożenia”
  • P1786 – „regulator stopnia przełożenia”
     

Przyczyna wystąpienia tych błędów leży w nieprawidłowym przeprowadzeniu „procedury regulacji przekładni z wariatorem”. Kompletna procedura, podzielona na poszczególne etapy, które koniecznie muszą zostać przeprowadzone w podanej kolejności.

Regulacja sprzęgła

  1. Uruchom zimny silnik i na jałowym biegu włącz pozycję „N” na 10 sekund, a następnie pozycję „D” na kolejne 10 sekund.
    Na wyświetlaczu XP pojawi się pozycja „P”.
  2. Powtórz następujące czynności dziesięć razy: włącz bieg „N” na 3 sekundy, a następnie bieg „D” na kolejne 3 sekundy.
    Na wyświetlaczu XP pojawi się pozycja „P”.
  3. Powtórz następujące czynności dziesięć razy: włącz bieg „N” na 3 sekundy, a następnie bieg „R” na kolejne 3 sekundy.
    Na wyświetlaczu XP pojawi się pozycja „P”.
     

Regulacja przekładni

  1. 1) Rozpędź pojazd do prędkości powyżej 80 km/h, zwolnij pedał gazu i pozwól samochodowi zmniejszyć przyspieszenie. Przekładnia została wyregulowana dla 4500, 4000, …1500 oraz 1400 obr./min.
  2. Silnik pracuje teraz z normalną prędkością, a minimum wynosi 800 obrotów/min. Powtórz kroki 2 i 3 procedury regulacji sprzęgła.
  3. Przestaw blokadę zapłonu w pozycję „0”
     

OSTRZEŻENIE: Jeśli konieczne jest odłączenie akumulatora lub jednostki sterującej silnikiem, odczekaj przynajmniej 10 minut.
 

Artykuł przygotowany przez eXponentię, wspólne przedsięwzięcie firm: Gates, Johnson Controls, MS Motor Service International, SKF, Tenneco, TRW i Valeo. Misją eXponentia jest dostarczenie wiedzy technicznej, która pozwala mechanikom poprawić skuteczność "pierwszej diagnozy", skracając czas naprawy i zwiększając zyskowność warsztatu.

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Kodowanie wtryskiwaczy w Renault Modus 1.5 dCi
Kodowanie wtryskiwaczy w Renault Modus 1.5 dCi

Interesującym przykładem systemu bezpośredniego wtrysku paliwa jest silnik K9K-750 w Renault Modus 1.5 dCi z systemem Multec DCR 1400 firmy Delphi. Ma on obsługiwaną mechanicznie pompę ciśnieniową, która zapewnia maksymalne ciśnienie pracy rzędu 1450 barów i stanowi jeden układ wraz z mechaniczną obrotową łopatkową pompą transferową. Zadaniem pompy transferowej jest dostarczenie paliwa do silników diesla […]

Błąd systemu Start-Stop przez czujnik pozycji neutralnej w Fiacie Doblo
Błąd systemu Start-Stop przez czujnik pozycji neutralnej w Fiacie Doblo

Producenci samochodów coraz częściej montują system Start-Stop. Wyposażone weń bywają nawet pojazdy użytkowe, takie jak Fiat Doblo. Usterki tego systemu mogą być spowodowane awarią jednego z wielu czujników. Systemy Start-Stop wymagają specjalnych komponentów: odpowiedniego akumulatora, wzmocnionego alternatora, doprowadzającego więcej prądu, stabilizatora napięcia, który utrzymuje stałe napięcie na urządzeniach wrażliwych na skoki (takich jak radio), tym […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!