Producenci samochodów coraz częściej montują system Start-Stop. Wyposażone weń bywają nawet pojazdy użytkowe, takie jak Fiat Doblo. Usterki tego systemu mogą być spowodowane awarią jednego z wielu czujników.
Systemy Start-Stop wymagają specjalnych komponentów:
- odpowiedniego akumulatora,
- wzmocnionego alternatora, doprowadzającego więcej prądu, stabilizatora napięcia, który utrzymuje stałe napięcie na urządzeniach wrażliwych na skoki (takich jak radio), tym samym unikając problemów związanych w dostarczaniem energii podczas rozruchu oraz wymuszania pracy systemu Start-Stop,
- inteligentnego czujnika akumulatora (IBS), zlokalizowanego na ujemnym biegunie akumulatora (rysunek obok), który monitoruje poziom naładowania akumulatora.
Start-Stop wykorzystuje również czujnik pozycji pedału hamulca, czujnik rozpoznawania neutralnej pozycji skrzyni biegów oraz czujnik pozycji sprzęgła. W Fiacie Doblo system zarządzany jest przez kontroler silnika oraz komputer pokładowy, który komunikuje się za pomocą szybkiej sieci CAN (C-CAN). Systemy określają, czy warunki są odpowiednie dla pracy systemu Start-Stop.
W oparciu o informacje dotyczące statusu pojazdu i komponentów systemu Start-Stop, jednostka sterująca silnikiem decyduje, kiedy należy wyłączyć, a kiedy ponownie uruchomić silnik, podczas gdy komputer pokładowy gromadzi część informacji dotyczących wszystkich komponentów pojazdu, które współdziałają z systemem Start-Stop oraz tych, które nie są monitorowane bezpośrednio przez jednostkę sterującą silnikiem. Komputer przekazuje informacje o możliwości rozpoczęcia i zakończenia procedury wyłączenia lub ponownego uruchomienia silnika. System jest aktywny podczas każdego uruchamiania pojazdu, ale można go obejść, wciskając specjalny przycisk umieszczony na obudowie tunelu obok hamulca ręcznego.
Aktywacja systemu w Fiacie Doblo z manualną skrzynią biegów odbywa się, gdy samochód jest niemal nieruchomy, pedał gazu i sprzęgło zwolnione, a skrzynia biegów znajduje się w pozycji neutralnej.
System może działać niepoprawnie jeśli występują problemy z czujnikiem rozpoznawania neutralnej pozycji skrzyni biegów umieszczonym na dźwigni, jak pokazano na poniższych ilustracjach (wykonanych po zdjęciu plastikowej obudowy dźwigni):
W tym przypadku jednostka sterująca silnikiem może przechwycić informacje o neutralnej pozycji skrzyni biegów, a tym samym upośledza pracę systemu.
Przy usterce czujnika na dźwigni zmiany biegów, podczas przeprowadzania diagnostyki za pomocą odpowiedniego urządzenia pojawiają się następujące kody błędów (pierwotne):
„P181D – Czujnik pozycji dźwigni zmiany biegów (prawdopodobieństwo)”
„P1850 – P1851 – Czujnik pozycji dźwigni zmiany biegów”
Artykuł przygotowany przez eXponentię, wspólne przedsięwzięcie firm: Gates, Johnson Controls, MS Motor Service International, SKF, Tenneco, TRW i Valeo. Misją eXponentia jest dostarczenie wiedzy technicznej, która pozwala mechanikom poprawić skuteczność "pierwszej diagnozy", skracając czas naprawy i zwiększając zyskowność warsztatu.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 3 grudnia 2013, 21:06 1 -4
Fiat to zły samochód
Odpowiedz
Anonim, 21 listopada 2021, 20:09 0 -1
Właśnie mam fiata 500x automatyk i kontrolka start stop raz gaśnie a za chwile się zapala ,jaka to jest przyczyna .,
Odpowiedz