Przed instalacją nowej tarczy sprzęgła należy sprawdzić jej bicie boczne, na wypadek, gdyby uległa wypaczeniu podczas transportu.
Tarcza sprzęgła – kontrola bicia bocznego
Mechanicy często ignorują konieczność sprawdzenia tarczy sprzęgła przed montażem. Eksperci związani z marką Sachs doradzają korzystanie z profesjonalnego urządzenia do pomiaru bicia, składającego się z jednostki centrującej oraz skali.
Pomiar bicia bocznego i ustawianie tarczy sprzęgła należy rozpocząć od zamocowania przyrządu kontrolnego (2) w imadle (1). Tarczę sprzęgła (6) montuje się na trzpieniu centrującym (7) w taki sposób, aby nie występował luz na tarczy. Kolejny krok to przykręcenie elementu dociskowego (4) do trzpienia centrującego. Połączone: element dociskowy, trzpień centrujący oraz tarczę sprzęgła, umieszcza się następnie na urządzeniu kontrolnym. Wykonując wszystkie te czynności mechanik musi mieć czyste ręce.
Po opisanych powyżej przygotowaniach, należy ustawić czujnik zegarowy na zewnętrznej krawędzi okładziny tarczy sprzęgła. Następnie, należy naprężyć czujnik (min. 1,5 mm), obrócić tarczę na trzpieniu centrującym o 360°i odczytać wartość na czujniku. Tarczę należy obracać jedynie za pomocą trzpienia centrującego. Obracanie tarczy bezpośrednio za okładzinę najczęściej prowadzi do zafałszowania pomiaru.
Jeżeli wynik pomiaru nie przekracza (lub jest równy) 0,5 mm, tarczę sprzęgła można zamontować w zespole sprzęgłowym, a następnie w pojeździe. Jeżeli bicie boczne przekracza 0,5 mm, należy podprostować tarczę sprzęgła i powtórzyć pomiar. Jeżeli po ponownym dokonaniu pomiaru, wartość będzie nadal przekraczała wartość 0,5mm, nie należy montować takiej tarczy w pojeździe i zaleca się wymienić ją na nową.
Komentarze