ABC filtracji paliwa: czystość paliwa w zbiorniku i w układzie – czy w ogóle potrzebujemy filtracji?

, 15 września 2020, 11:00

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że nawet renomowana stacja paliw nie jest w stanie zapewnić w 100% czystego paliwa i nie ma to nic wspólnego z kompetencją czy niekompetencją producenta lub dostawcy paliw. Wielu kierowców nadal myśli, że oszczędza tankując za przysłowiowe 50zł, zamiast do pełna. Co znajdziemy w paliwie i jak tankować, żeby nie żałować?

Woda

Galaretowate substancje i osady na spodzie zbiornika

W zbiorniku paliwowym gromadzą się różnego rodzaju osady, czy złogi powstałe w wyniku gromadzenia się wilgoci, która przedostaje się do paliwa już w procesie produkcji, transportu i magazynowania, a także tankowania. Popularne niegdyś tankowanie za 50zł i jazda z niewielką ilością paliwa w zbiorniku powoduje skraplanie się pary wodnej i zwiększoną obecność wody w paliwie. A ona przyczynia się do licznych problemów, jak powstawanie kwasów i galaretowatych substancji uszkadzających pompy i wtryskiwacze, utlenianie paliwa i degradację dodatków w paliwie. Dodatkowo mamy do czynienia ze zwiększoną korozją, wysokim odczynem kwasowym i stabilną zawartością wody w emulsji. Po raz kolejny chwilowa oszczędność (tankowanie za 50zł zamiast do pełna) ma długotrwałe, odsunięte w czasie, ale kosztowne skutki.

Biokomponenty

Wysoka zawartość biokomponentów w oleju napędowym (Estry metylowe 7% kwasów tłuszczowych) powoduje, że paliwo ma lepsze właściwości rozpuszczające, co z kolei sprzyja szybszemu zapełnianiu filtra paliwa złogami z układu paliwowego i wymusza potrzebę dokładniejszej niż kiedyś filtracji. Dlatego w ostatnich latach za parametr dokładności filtracji przyjmuje się stopień separacji najdrobniejszych cząstek o wielkości od 3 do 5 mikrona. Skoro kierowca nie tankuje już taniego paliwa bez bio-dodatków (jak było lata temu) to nie powinien też kupować tanich filtrów, zrobionych z materiałów nie zapewniających dostatecznej filtracji tego, co pływa we współczesnym paliwie… A jednak filtry paliwa są wciąż traktowane po macoszemu, z myśleniem w stylu „da Pan najtańszy” (mówi kierowca tankujący droższe, lepsze paliwo), albo „nie wymieniamy, jeszcze pojeździ”.

Po co właściwie filtracja paliwa w silnikach benzynowych?

Jak rosły wymagania wobec filtracji paliwa w silnikach benzynowych

Głównym zadaniem filtra paliwa w silnikach benzynowych jest ochrona elementów układu wtryskowego (szczególnie wtryskiwacza przed zużyciem) i zapobieganie przedostawaniu się cząstek do komory spalania. W porównaniu do silników z wtryskiem do kolektora dolotowego, ze względu na 30 krotnie większe ciśnienie paliwa we wtryskiwaczu, silniki z wtryskiem bezpośrednim muszą być chronione za pomocą znacznie dokładniejszych filtrów paliwa. Dodatkowego zabezpieczenia wymagają też zasobnik ciśnienia i zawór regulacji ciśnienia układu wtryskowego.

Co daje filtracja oleju napędowego w silnikach Diesla

Filtry paliwa mają szczególne znaczenie w przypadku układów wtryskowych Common Rail, w których każdy z cylindrów zasilany jest w paliwo przez wtryskiwacz wpięty we wspólną magistralę. W pompie wysokiego ciśnienia wytwarzane jest ciśnienie, pod wpływem którego paliwo tłoczone jest do magistrali, skąd następnie przepływa do otwieranych elektrycznie wtryskiwaczy. Kropelka oleju napędowego o wielkości 0,0004L przeciska się przez 10 otworów wtryskiwacza. Pompa wysokiego ciśnienia najnowszej generacji wytwarza ponad 2200 bar ciśnienia i posiada wtryskiwacze elektromagnetyczne lub piezoelektryczne, które niezwykle precyzyjnie dawkują paliwo, a średnica ich dyszy jest zaledwie 2-3 razy większa niż średnica ludzkiego włosa. Dlatego ważne jest, aby podawane paliwo było pozbawione nawet najmniejszych zanieczyszczeń, a w szczególności w przypadku układu Common Rail – było pozbawione wody. Obecność wody powoduje niestabilność paliwa oraz zmniejszenie jego właściwości smarnych, co w efekcie może doprowadzić do uszkodzenia (zatarcia) wtryskiwaczy.

Dzisiaj, gdy klienci już po urlopach, a przed okresem zimowym wydzwaniają do warsztatów samochodowych, a na licznikach ich samochodów przybyło dobrych kilka tysięcy kilometrów, warto zadać im pytania z listy opisanych w pierwszej części cyklu ABC filtracji paliwa „Alarmujące objawy zużycia filtra paliwa” i przypomnieć, że nie tylko rozrząd w samochodzie ma znaczenie. Pamiętajmy też o tym, że w okresie okres jesienno – zimowym zwiększy się chłonność wilgoci z atmosfery i układ zasilania z niedrożnym filtrem może tego nie wytrzymać. O tym, na co zwrócić uwagę przy wyborze filtra paliwa opowiemy już za tydzień.

Autor: Arek Ostaszewski, trener techniczny Hengst Filter

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!