Po naprawie głowicy cylindrów doszło do zniszczenia zaworu? Przyczyną jest często nieprawidłowe ustawienie lub przeskok pasa zębatego. Czy przyczyną mogą być również wady materiałowe?
Sytuacja
Po kolejnych naprawach głowicy dochodzi w krótkim czasie do pęknięcia zaworu w okolicy zamka (Rys. 1). Dotyczy to szczególnie zaworów o średnicy trzonka 7 mm i mniejszej.
Przyczyna uszkodzenia
Uszkodzenie jest najczęściej spowodowane niewłaściwie ustawionym rozrządem albo przeskokiem paska zębatego. W efekcie tłok uderza podczas ruchu w jeszcze nie zamknięty zawór (Rys. 2). Tłok i wałek rozrządu wywierają wówczas dużą siłę na trzonek zaworu. Ze względu na konstrukcję i miejsce zamontowania, zawór przejmuje przy dolnym podcięciu bardzo duży moment zginający. Ponieważ zawór może tylko lekko zgiąć się w prowadnicy, przełamuje się przy podcięciu i pęka.
Inne przyczyny awarii:
- Wcześniej uszkodzone, zgięte popychacze zaworów
- Wybite prowadnice zaworów
- Zgięte zawory
- Zgięte dźwigienki zaworowe
- Wadliwie zamontowane zamki/sprężyny zaworowe
- Nie odczekano zalecanego czasu po zamontowaniu nowych popychaczy hydraulicznych.
Wskazówka
Pęknięcia zaworów na końcu trzonka są zawsze wynikiem niewłaściwego montażu lub niesprzyjających warunków pracy. Wady materiałowe można wykluczyć jako przyczynę uszkodzenia.
Komentarze