Przyczyny awarii turbosprężarek: overspeeding

, 10 lipca 2019, 9:12

Częste przyczyny awarii turbosprężarek stanowią stały temat dyskusji między klientami firmy Melett i jej działem technicznym. Aby pomóc w identyfikacji przyczyn awarii w okresie gwarancyjnym i oferować doradztwo w zakresie sposobów uniknięcia przyszłych awarii, firma stworzyła serię przewodników.

Nadmierna prędkość obrotowa (overspeeding) to termin określający pracę turbosprężarki dużo powyżej normy. Co powoduje nadmierną prędkość obrotową (overspeeding)?

  • Modyfikacje silnika, w tym „chipowanie” czy nadmierne zasilanie paliwem (over-fuelling);
  • Zmienny dopływ powietrza do turbosprężarki – może to być spowodowane rozerwaniem przewodu powietrza lub jego całkowitym rozłączeniem, bądź też ograniczeniami w filtrze wlotu powietrza lub w przewodach;
  • Nieprawidłowe ustawienie przepustnicy spalin lub mechanizmu zmiennej geometrii (VNT);
  • Zużyte wtryskiwacze;
  • Zamontowanie nieodpowiedniej turbosprężarki;
  • Utrata sygnału do elektronicznego siłownika/sterownika (SREA) przepustnicy spalin lub sterowania zmienną geometrią;
  • Praca na dużych wysokościach n.p.m.

Wizualne efekty nadmiernej prędkości obrotowej

  • Efekt „pomarańczowej skórki”;
  • Uszkodzenie łopatek może być konsekwencją ocierania o obudowę;
  • Przebarwienia z powodu utleniania materiału;
  • Ubytki materiału łopatek;
  • Pęknięcie koła.

Efekt „skórki pomarańczowej” na tylnej powierzchni koła kompresji spowodowany jest przez rozszerzanie i kurczenie się materiału. Gdy koło kompresji rozpędza się do nadmiernych prędkości obrotowych, jego rozmiar rośnie. Ta ekspansja powoduje pęknięcia między ziarnami materiału. W łagodniejszych przypadkach materiał powraca do stanu pierwotnego (ma pewien poziom elastyczności), ale częściej pęknięcia zaczynają rosnąć i może dojść do oderwania części koła.

Często zbyt wysoką prędkość obrotową pomija się jako przyczynę awarii turbosprężarki, ponieważ współwystępują z nią inne uszkodzenia powstałe w wyniku overspeedingu. „Płynięcie” materiału i przebarwienia części mogą wskazywać też na brak smarowania. Zadrapanie części może wskazywać na zanieczyszczenie oleju, jednak drobiny, które spowodowały zadrapanie mogły odłamać się od łożysk na skutek nadmiernej prędkości obrotowej i spowodowanej przez to nieprawidłowe wyważenie.

Nieprawidłowe wyważenie może też powodować ocieranie koła kompresji bądź turbiny o obudowę, co z kolei może prowadzić do pęknięcia wałka i utraty części łopatek.

Ogólnie mówiąc, nadmierna prędkość obrotowa powoduje wiele szkód i często jest podstawową przyczyną awarii! Znajomość tej problematyki podczas diagnozowania zwrotu gwarancyjnego pomoże zaoszczędzić czas i pieniądze.

Aby uzyskać więcej informacji w tym lub innym temacie skontaktuj się z
działem Wsparcia Technicznego Melett na mel_polska@wabtec.com

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

zdziwiony, 11 lipca 2019, 11:00 2 0

Praca na dużych wysokościach n.p.m.....??????? A to ciekawe ? A sterownik nie ma czujnika ciśnienia atmosferycznego i nie koryguje ???? Ja tak myślę że w szpilkach też nie wolno jeździć bo turbo straci gwarancję.

Odpowiedz