Wskazówki dotyczące wymiany świec żarowych

20 lipca 2011, 14:29

Przed wkręceniem nowej świecy żarowej należy najpierw oczyścić gwint. Następnie wkręcić ręcznie świecę żarową, aż do oparcia o głowicę. Dopiero potem należy dociągnąć świecę prawidłowym momentem dokręcenia.

Test świecy żarowej

Aby sprawdzić czy wymontowana świeca żarowa jest dobra, czy może wymaga wymiany, należy wykonać dwa podstawowe kroki:

Krok 1: Przy pomocy amperomierza cęgowego skontrolować w głównej złączce pobór prądu przez świecę żarową. Jeśli silnik posiada, na przykład, cztery świece żarowe i każda świeca wymaga prądu 5 A, całkowity pobór prądu na zasilaniu musi wynosić 20 A. Jeśli pomiar wykazuje mniejszą wartość, przynajmniej jedna ze świec żarowych jest uszkodzona. Pobór prądu jest różny w zależności od świecy żarowej. Dane dla wszystkich świec żarowych firmy NGK zamieszczone są na stronie www.ngk.de/pro.

Krok 2: Jeśli świeca żarowa jest uszkodzona, zaleca się wymianę kompletnego zestawu. Jeśli wymienia się tylko uszkodzoną świecę żarową, należy każdą świecę indywidualnie przetestować. Przy pomocy przyrządu pomiarowego, który może wskazać niskie napięcia próby, pomierzyć oporność pomiędzy nakrętką zaciskową i obudową metalową.

Wygląd świecy żarowej pozwala wnioskować o możliwych przyczynach uszkodzeń. Poniżej pokazano najważniejsze objawy uszkodzeń i podano jakie przyczyny one sugerują.
 

Objawy uszkodzeń świec żarowych z prętem metalowym
 

Szkody spowodowane przegrzaniem

Takie objawy uszkodzenia powstają z reguły, gdy punkt czasowy wtrysku lub obraz wtrysku są nieprawidłowe, gdy wtryśnięto niewłaściwą ilość paliwa lub gdy olej przedostaje się do komory spalania.

 

 

Szkody przepięciowe

"Nadmuchana" rurka żarowa jest wtedy, gdy użyto niewłaściwej świecy żarowej (12 zamiast 24V), sterownik jest uszkodzony lub alternator wytwarza za wysokie napięcie.

 

 

knięty pręt żarzenia

Gdy pręt żarzenia jest pęknięty, przyczyną może być niewłaściwy punkt czasowy wtrysku, obraz wtrysku lub źle ustawiona szybkość przepływu.

 

 

Pęknięcia obudowy lub przyłącza

Tutaj widocznie zastosowano niewłaściwy moment dokręcenia lub klucz niewłaściwie był obsługiwany.

Błędne momenty obrotowe mogą również spowodować pęknięcie świecy żarowej.
 


Objawy uszkodzeń ceramicznych świec żarowych
 

Szkody przepięciowe/pęknięta spirala żarowa

Szkody przepięciowe powstają wtedy, gdy zamontowano wadliwą świecę żarową (12 zamiast 24V). Możliwe jest również, że sterownik wytwarza zbyt wysokie napięcie lub za późno wyłącza przepływ prądu. Należy sprawdzić sterownik i alternator.

 

Szkody przepięciowe/pęknięcie

Pęknięcie na skutek przegrzania następuje wtedy, gdy punkt czasowy wtrysku jest niedokładny, nieprawidłowy jest obraz wtrysku lub niewłaściwa jest ilość paliwa.

Przyczyną mogą również być nieszczelne tłoki lub zawory, gdy olej przedostaje się do komory spalania.

 

Pęknięcia obudowy lub przyłącza

Takie szkody powstają, gdy stosuje się niewłaściwy moment dokręcenia lub klucz został niewłaściwie założony.

 

 

Jeśli świeca żarowa jest uszkodzona należy dokonać jej wymiany. Podczas takiej operacji warto pamiętać o dwóch ważnych aspektach:

• właściwym momencie dokręcenia,

• oczyszczeniu z nadmiaru nagaru.

 

Właściwy moment obrotowy

Do fachowego montażu świecy żarowej zaleca się stosowanie klucza dynamometrycznego. Ponieważ sami fachowcy warsztatowi nie są w stanie dokładnie ocenić momentu dokręcenia.

Wynika to  z tego, że moment dokręcenia oblicza się na podstawie dwóch wielkości, które wzajemnie mnoży się: siły, która działa w danym punkcie obrotu oraz długości dźwigni.

Jeśli świecę żarową dokręci się niewłaściwym momentem obrotowym, może nastąpić utrata kompresji. Ze względu na drgania w przypadku ceramicznych świec żarowych możliwe jest również pęknięcie ceramiki.

Także szczególnie użycie zbyt dużego momentu dokręcenia może spowodować zmniejszenie się szczeliny pierścieniowej pomiędzy metalową obudową i rurką żarzenia. W takim przypadku nastąpi przegrzanie świecy żarowej i jej uszkodzenie.
 

Usuwanie nagaru

Niektóre silniki wysokoprężne w zależności od konstrukcji mają skłonności do zwiększonego wytwarzania nagaru. Jeśli wymienia się świece żarowe, otwór świecy należy oczyścić przy pomocy specjalnego narzędzia. W przeciwnym wypadku zanieczyszczenia nagarem mogą doprowadzić do lokalnego wytworzenia ciepła i przegrzania się świecy żarowej.

Firma NGK do swoich świec żarowych zaleca używanie rozwiertaków Hazet. Procedura oczyszczania przy pomocy rozwiertaków:

  1. Wyszukać rozwiertak pasujący do świecy żarowej
  2. Nałożyć trochę smaru na przednią część (ostrze) rozwiertaka.
  3. Rozwiertak wkręcić ręcznie w głowicę silnika.
  4. Rozwiertak wykręcić i dokładnie oczyścić.

 

 

Opublikowane przez: Redakcja
Przygotowano na podstawie materiałów NGK, fot. NGK

Dowiedz się więcej

Nowy katalog świec NGK do samochodów osobowych
Nowy katalog świec NGK do samochodów osobowych

Firma NGK Spark Plug Europe wydała nowy katalog świec do samochodów osobowych, który jest już dostępny dla dystrybutorów i warsztatów. Katalog zawiera aktualny asortyment firmy z zakresu świec zapłonowych i żarowych NGK dla rynku wtórnego. Nową edycję charakteryzuje całkowicie zmienione wprowadzenie. Nowy katalog NGK 2011/2012 zawiera 360 stron, na których przedstawione jest ok. 8.300 zastosowań świec […]

Bezpieczny demontaż świec żarowych i wtryskiwaczy
Bezpieczny demontaż świec żarowych i wtryskiwaczy

Przyrządy do demontażu świec żarowych i wtryskiwaczy z silników diesla CR firmy Vibropac są już dostępne w Polsce. Likwidują one problem urywających się w trakcie demontażu świec lub wtryskiwaczy. Nowe silniki wysokoprężne z wtryskiem w technologii Common Rail są wyposażone w długie świece żarowe. W trakcie nieumiejętnego demontażu lub użycia zbyt dużego momentu do odkręcenia […]

Nauka i zabawa z nowym E-Learningiem NGK
Nauka i zabawa z nowym E-Learningiem NGK

Firma NGK Spark Plug Europe wdrożyła nowoczesną wersję swojej internetowej aplikacji szkoleniowej. Nowy E-learning jest bardziej interaktywny i przyjazny dla użytkownika, zawiera również znacznie więcej informacji. Poznawanie budowy i funkcjonowania świec zapłonowych, żarowych i sond lambda, a po raz pierwszy także przewodów zapłonowych, stało się bardzo proste. Nowa wersja darmowej aplikacji E-Learning, dostępna na stronie […]

Promocja świec żarowych Hart
Promocja świec żarowych Hart

Zsumowany zakup świec żarowych Hart we wrześniu 2011 r., za łączną kwotę 500 zł netto, nagradzany jest bonem Sodexo o wartości 50 zł. Promocja trwa od 1 do 30 września 2011 r. lub do wyczerpania zapasu nagród. Zakupy w czasie trwania promocji można sumować.

Budowa świec żarowych
Budowa świec żarowych

Okres zimowy charakteryzuje się wzmożonym zainteresowaniem klientów świecami żarowymi. Charakterystyka silników Diesla sprawia, że uszkodzona świeca żarowa w lecie może nie wpływać na pracę silnika, natomiast zimą może przysporzyć kierowcom wielu problemów. Może dlatego właśnie teraz warto przypomnieć sobie budowę świecy żarowej oraz podstawowe zasady jej funkcjonowania. Poniżej przedstawiony jest schemat budowy świec Iskra.   […]

Nowe świece zapłonowe i żarowe na rynek wtórny
Nowe świece zapłonowe i żarowe na rynek wtórny

NGK Spark Plug Europe wzbogaciła swoją ofertę dla handlu i warsztatów o nowe świece zapłonowe i żarowe jakości oryginalnego wyposażenia. Obecnie na rynku wtórnym firma posiada dla Mitsubishi dwie nowe irydowe świece zapłonowe jakości oryginalnego wyposażenia. Świeca zapłonowa ILFR7H została zaprojektowana dla sportowej wersji Mitsubishi – Lancer Evolution IX, samochodu wyścigowego średniej klasy. Od czasu […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 12 marca 2012, 11:43 0 0

A w jakich przypadkach wadliwa jest świeca? Nikt tego nie zakłada?

Odpowiedz

Anonim, 16 stycznia 2013, 22:46 0 0

Jak widać na stronie warsztatu specjalizującego się w problemach ze świecami często nie stosuje się dokładnej procedury jak wyżej.
http://auto-krak.pl/informacje/wykrecanie-zapieczonych-urwanych-swiec-zarowych/

Odpowiedz