Przed wkręceniem nowej świecy żarowej należy najpierw oczyścić gwint. Następnie wkręcić ręcznie świecę żarową, aż do oparcia o głowicę. Dopiero potem należy dociągnąć świecę prawidłowym momentem dokręcenia.
Test świecy żarowej
Aby sprawdzić czy wymontowana świeca żarowa jest dobra, czy może wymaga wymiany, należy wykonać dwa podstawowe kroki:
Krok 1: Przy pomocy amperomierza cęgowego skontrolować w głównej złączce pobór prądu przez świecę żarową. Jeśli silnik posiada, na przykład, cztery świece żarowe i każda świeca wymaga prądu 5 A, całkowity pobór prądu na zasilaniu musi wynosić 20 A. Jeśli pomiar wykazuje mniejszą wartość, przynajmniej jedna ze świec żarowych jest uszkodzona. Pobór prądu jest różny w zależności od świecy żarowej. Dane dla wszystkich świec żarowych firmy NGK zamieszczone są na stronie www.ngk.de/pro.
Krok 2: Jeśli świeca żarowa jest uszkodzona, zaleca się wymianę kompletnego zestawu. Jeśli wymienia się tylko uszkodzoną świecę żarową, należy każdą świecę indywidualnie przetestować. Przy pomocy przyrządu pomiarowego, który może wskazać niskie napięcia próby, pomierzyć oporność pomiędzy nakrętką zaciskową i obudową metalową.
Wygląd świecy żarowej pozwala wnioskować o możliwych przyczynach uszkodzeń. Poniżej pokazano najważniejsze objawy uszkodzeń i podano jakie przyczyny one sugerują.
Objawy uszkodzeń świec żarowych z prętem metalowym
Szkody spowodowane przegrzaniem
Takie objawy uszkodzenia powstają z reguły, gdy punkt czasowy wtrysku lub obraz wtrysku są nieprawidłowe, gdy wtryśnięto niewłaściwą ilość paliwa lub gdy olej przedostaje się do komory spalania.
"Nadmuchana" rurka żarowa jest wtedy, gdy użyto niewłaściwej świecy żarowej (12 zamiast 24V), sterownik jest uszkodzony lub alternator wytwarza za wysokie napięcie.
Gdy pręt żarzenia jest pęknięty, przyczyną może być niewłaściwy punkt czasowy wtrysku, obraz wtrysku lub źle ustawiona szybkość przepływu.
Pęknięcia obudowy lub przyłącza
Tutaj widocznie zastosowano niewłaściwy moment dokręcenia lub klucz niewłaściwie był obsługiwany.
Błędne momenty obrotowe mogą również spowodować pęknięcie świecy żarowej.
Objawy uszkodzeń ceramicznych świec żarowych
Szkody przepięciowe/pęknięta spirala żarowa
Szkody przepięciowe powstają wtedy, gdy zamontowano wadliwą świecę żarową (12 zamiast 24V). Możliwe jest również, że sterownik wytwarza zbyt wysokie napięcie lub za późno wyłącza przepływ prądu. Należy sprawdzić sterownik i alternator.
Pęknięcie na skutek przegrzania następuje wtedy, gdy punkt czasowy wtrysku jest niedokładny, nieprawidłowy jest obraz wtrysku lub niewłaściwa jest ilość paliwa.
Przyczyną mogą również być nieszczelne tłoki lub zawory, gdy olej przedostaje się do komory spalania.
Pęknięcia obudowy lub przyłącza
Takie szkody powstają, gdy stosuje się niewłaściwy moment dokręcenia lub klucz został niewłaściwie założony.
Jeśli świeca żarowa jest uszkodzona należy dokonać jej wymiany. Podczas takiej operacji warto pamiętać o dwóch ważnych aspektach:
• właściwym momencie dokręcenia,
• oczyszczeniu z nadmiaru nagaru.
Właściwy moment obrotowy
Do fachowego montażu świecy żarowej zaleca się stosowanie klucza dynamometrycznego. Ponieważ sami fachowcy warsztatowi nie są w stanie dokładnie ocenić momentu dokręcenia.
Wynika to z tego, że moment dokręcenia oblicza się na podstawie dwóch wielkości, które wzajemnie mnoży się: siły, która działa w danym punkcie obrotu oraz długości dźwigni.
Jeśli świecę żarową dokręci się niewłaściwym momentem obrotowym, może nastąpić utrata kompresji. Ze względu na drgania w przypadku ceramicznych świec żarowych możliwe jest również pęknięcie ceramiki.
Także szczególnie użycie zbyt dużego momentu dokręcenia może spowodować zmniejszenie się szczeliny pierścieniowej pomiędzy metalową obudową i rurką żarzenia. W takim przypadku nastąpi przegrzanie świecy żarowej i jej uszkodzenie.
Usuwanie nagaru
Niektóre silniki wysokoprężne w zależności od konstrukcji mają skłonności do zwiększonego wytwarzania nagaru. Jeśli wymienia się świece żarowe, otwór świecy należy oczyścić przy pomocy specjalnego narzędzia. W przeciwnym wypadku zanieczyszczenia nagarem mogą doprowadzić do lokalnego wytworzenia ciepła i przegrzania się świecy żarowej.
Firma NGK do swoich świec żarowych zaleca używanie rozwiertaków Hazet. Procedura oczyszczania przy pomocy rozwiertaków:
- Wyszukać rozwiertak pasujący do świecy żarowej
- Nałożyć trochę smaru na przednią część (ostrze) rozwiertaka.
- Rozwiertak wkręcić ręcznie w głowicę silnika.
- Rozwiertak wykręcić i dokładnie oczyścić.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 12 marca 2012, 11:43 0 0
A w jakich przypadkach wadliwa jest świeca? Nikt tego nie zakłada?
Odpowiedz
Anonim, 16 stycznia 2013, 22:46 0 0
Jak widać na stronie warsztatu specjalizującego się w problemach ze świecami często nie stosuje się dokładnej procedury jak wyżej.
http://auto-krak.pl/informacje/wykrecanie-zapieczonych-urwanych-swiec-zarowych/
Odpowiedz