Działanie i diagnostyka układu szybkiego rozruchu ISS w silnikach Diesla

, 30 listopada 2018, 10:58

Oczekiwania sektora motoryzacyjnego wobec świec żarowych rosną wraz z kolejnymi generacjami silników. Dobrej jakości świece żarowe wyróżnia krótki czas grzania, małe rozmiary umożliwiające montaż w nowoczesnych silnikach, precyzyjne położenie pręta grzejnego w komorze spalania oraz odpowiednia wartość grzejna. Ta ostatnia cecha decyduje o sprawnym rozruchu zimnego silnika.

Szybki rozruch w trudnych warunkach

Układ BERU ISS (Instant Start System) po raz pierwszy został zaprezentowany w 2001 roku. Jego druga generacja z nowym modułem sterującym i dodatkowym kołnierzem grzejnym zadebiutowała 5 lat później. Dzięki wprowadzonym zmianom podczas zimnego rozruchu silniki emitują mniej szkodliwych substancji, zatem są bardziej przyjazne dla środowiska. Opracowanie przez BERU układu ISS poprawiło komfort użytkowania współczesnych aut z silnikami wysokoprężnymi, które uruchamiają się równie szybko i niezawodnie jak silniki benzynowe.

Wymienione korzyści zawdzięczamy odpowiedniej pracy elektronicznego modułu sterowania świec żarowych, który indywidualnie dostosowuje czas żarzenia i napięcie poszczególnych świec. W ten sposób układ BERU ISS udoskonala przebieg procesu spalania. Poprawa efektywności spalania pomogła producentom pojazdów spełnić surowsze normy emisji spalin EURO. Czas nagrzewania do temperatury 1100°C skrócił się do 2 sekund, a sprawny rozruch jest możliwy nawet w temperaturze -25°C. Elektroniczne sterowanie dotyczy wszystkich trybów pracy świecy żarowej – grzania wstępnego, rozruchowego i dogrzewania. Nie bez znaczenia jest również poprawa stabilności obrotów na biegu jałowym i możliwość sterowania rozruchem silników z wtryskiem bezpośrednim.

Unikaj napraw na skróty

Układ szybkiego rozruchu BERU ISS cechuje wysoka niezawodność. Jednak w przypadku wystąpienia awarii problem można łatwo zidentyfikować dzięki integracji układu ISS z pokładowym systemem diagnostycznym. Zmiana parametrów grzejnych może, ale nie musi wynikać z uszkodzenia elektronicznego modułu sterowania, co pokazuje poniższy przypadek.

Sterownik świeć żarowych BERU GSE102/GSE101 jest montowany przez BMW między innymi w modelu E46. Reklamowana przez klienta część nie była uszkodzona mechanicznie. Uwagę zespołu technicznego zwróciła warstwa nalotowa – ciemny i matowy osad pokrywał powierzchnię metalowego pinu wtyczki, która łączy się z przewodem dostępnym wyłącznie w ASO. Przewód ten często ulega uszkodzeniom cieplnym w wyniku wzrostu oporu elektrycznego na zabrudzonym złączu wtykowym.

W przypadku każdego połączenia elektrycznego, podstawą jest dobry kontakt styków. Jeżeli powierzchnia styku jest mała lub styki są zabrudzone, opór elektryczny rośnie. W wyniku wzrostu natężenia prądu i temperatury dochodzi do topienia tworzywa sztucznego. Uszkodzenia termiczne wtyczki wywołują przerwy w połączeniu elektrycznym. Zdarza się to często w przypadku luźnych połączeń wtykowych, korozji lub uszkodzeń kabli. Wraz ze wzrostem temperatury na powierzchni styku tworzy się warstwa nalotowa. Jak widać na zdjęciach sterownik świec żarowych nie posiada uszkodzeń termicznych w okolicy wtyczki, ponieważ źródłem ciepła był kabel połączeniowy. Niezwykle wysoki wzrost oporu bardzo obciąża elektronikę modułu sterującego, co skutkuje komunikatem o błędzie lub całkowitą awarią sterownika układu ISS.

Opisany przykład pokazuje, że problem z rozruchem nie zawsze wynika z uszkodzeń sterownika. Z perspektywy mechanika wymiana sterownika układu ISS jest najbardziej domyślnym krokiem podczas naprawy. Jednak w tym przypadku rozwiązanie problemu wymaga zakupu nowego przewodu, który jest dostępny wyłącznie w serwisie BMW. Zakup dodatkowej części w ASO zwiększa koszt naprawy. Jednak w tym przypadku szukanie drogi na skróty i łatwych oszczędności nie przyniesie dobrych rezultatów.

Komentarze

Brak komentarzy