Chłodnica samochodowa. Czy chodzi tylko o cenę?

25 października 2017, 14:51

W obu powyższych przypadkach doprowadzono do podobnych temperatur płynu chłodniczego.

Wskazania temperatury płynu chłodniczego w obu badanych pojazdach.

Testy NRF w tunelu powietrznym i na wydajność chłodniczą wskazują, że zdolność przewodności cieplnej, mechanicznie łączonej chłodnicy może być mniejsza nawet aż o 50% w porównaniu do chłodnicy lutowanej.

Porównując rurkę w chłodnicy mechanicznie łączonej do płaskiej rurki owalnej, ma ona również dodatkową „wadę” przekroju kołowego.

Rurki okrągłe w chłodnicy łączonej mechanicznie

Płyn chłodniczy płynąc przez okrągłą rurkę najwięcej energii cieplnej oddaje przy ściance rurki a mniej w środku przekroju. Dlatego przekrój ten ma ograniczone zdolności do odprowadzenia ciepła.

Zmniejszając przekrój poprzeczny w rurce płaskiej zwiększamy powierzchnię kontaktu płynu chłodniczego ze ścianką rurki chłodnicy. Powoduje to większą zdolność do przewodzenia ciepła poprzez zwiększenia pola powierzchni przez którą ją oddajemy.

Rurki płaskie w chłodnicy lutowanej

Powyższe konstrukcje i symulacje przepływu ciepła bardzo skrótowo można porównać do wychładzania gorącej wody w szklance i wychładzanie takiej samej objętości wody tyle że na płaskim talerzu. Chyba nikt nie ma wątpliwości, że woda na talerzu wychłodzi się w krótszym czasie, właśnie dlatego, że korzystamy z dużej powierzchni oddawania ciepła do atmosfery. Tak samo w wielkim skrócie działa to w chłodnicach.

Opublikowane przez: Redakcja
Autor: Adam Gertruda, A/C specialist NRF

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

serwisant, 26 października 2017, 10:07 0 0

przy doborze chlodnicy trzeba zwracac na moc odbieranego ciepla

Odpowiedz

Anonim, 26 października 2017, 12:21 2 0

Panie Adamie, jak zwykle bardzo rzeczowy i praktyczny artykuł. Pozdrawiam, Wojtek Z.

Odpowiedz