W obu powyższych przypadkach doprowadzono do podobnych temperatur płynu chłodniczego.
Testy NRF w tunelu powietrznym i na wydajność chłodniczą wskazują, że zdolność przewodności cieplnej, mechanicznie łączonej chłodnicy może być mniejsza nawet aż o 50% w porównaniu do chłodnicy lutowanej.
Porównując rurkę w chłodnicy mechanicznie łączonej do płaskiej rurki owalnej, ma ona również dodatkową „wadę” przekroju kołowego.
Płyn chłodniczy płynąc przez okrągłą rurkę najwięcej energii cieplnej oddaje przy ściance rurki a mniej w środku przekroju. Dlatego przekrój ten ma ograniczone zdolności do odprowadzenia ciepła.
Zmniejszając przekrój poprzeczny w rurce płaskiej zwiększamy powierzchnię kontaktu płynu chłodniczego ze ścianką rurki chłodnicy. Powoduje to większą zdolność do przewodzenia ciepła poprzez zwiększenia pola powierzchni przez którą ją oddajemy.
Powyższe konstrukcje i symulacje przepływu ciepła bardzo skrótowo można porównać do wychładzania gorącej wody w szklance i wychładzanie takiej samej objętości wody tyle że na płaskim talerzu. Chyba nikt nie ma wątpliwości, że woda na talerzu wychłodzi się w krótszym czasie, właśnie dlatego, że korzystamy z dużej powierzchni oddawania ciepła do atmosfery. Tak samo w wielkim skrócie działa to w chłodnicach.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
serwisant, 26 października 2017, 10:07 0 0
przy doborze chlodnicy trzeba zwracac na moc odbieranego ciepla
Odpowiedz
Anonim, 26 października 2017, 12:21 2 0
Panie Adamie, jak zwykle bardzo rzeczowy i praktyczny artykuł. Pozdrawiam, Wojtek Z.
Odpowiedz