Chłodnica samochodowa. Czy chodzi tylko o cenę?

25 października 2017, 14:51

Odnośnie przepływu ciepła, ścianki rurki i lutowane połączenie z lamelem mogą być traktowane jako jedna ścianka rurki. Może być zastosowany inny materiał na rurki, lut i materiał lameli. W rurkach płaskich z wieloprzepływem stosuje się przeważnie ten sam materiał do lutowania rurek i lameli wewnętrznych. Chłodnice NRF są lutowane w technologii Nocoloc w automatycznym ciągu produkcyjnym w atmosferze ochronnej z zastosowaniem niekorozyjnych topników.

Automatyczna linia produkcyjna chłodnic NRF.

Korzyści dla takich konstrukcji to oszczędności energii w trakcie montażu i mniej obróbki powierzchni, ponieważ lutowanie nie jest konieczne i nie ma również agresywnych pozostałości lutu. Dlatego też cena jest bardzo konkurencyjna.

Połączenie rurek i lameli w chłodnicy mechanicznie łączonej.

Istnieją również wady tego rozwiązania. Duża wada dotyczy przenoszenia ciepła. Po ułożeniu pakietu żeber i w tej wersji zawsze okrągłe rurki są wkładane przez cały pakiet lameli. Aby uzyskać połączenie żeber i rurek rozszerza się je lekko. Zatem średnica rurki będzie trochę większa i żebra przylegają wokół nich. To rozszerzenie rurek może być wykonywane w sposób mechaniczny przez wciśnięcie jednym ruchem jednego lub więcej metalowych kołków lub małej metalowej kulki. Hydrauliczne spęcznianie jest również możliwe. Niezależnie od tego, która metoda jest stosowana, po rozszerzeniu rurki zawsze będzie malutka szczelina między rurką i żeberkami. Z tego względu wydajność chłodnicza jest mniejsza. Po dłuższej pracy szczelne połączenie pomiędzy rurką i żeberkami będzie coraz mniejsze z powodu ciągłych zmian temperatury i wydłużania się i kurczenia metalu, ale również ze względu na powstawanie korozji w cienkiej szczelinie powietrznej. Wszystko to skutkuje zmniejszonym przepływem ciepła pomiędzy rurkami i lamelami. Może to prowadzić przy dużym obciążeniu silnika w wysokiej temperaturze powietrza atmosferycznego do przegrzania silnika i jego uszkodzenia.

Obraz termograficzny chłodnicy łączonej mechanicznie.

Na powyższym zdjęciu w kolorze czerwonym na ekranie kamery termowizyjnej widać jak w nikłym stopniu ciepło jest przekazywane na lamele. Okrągłe rurki w mało skutecznie oddają ciepło do lameli. Obrazuje nam to kolor żółty, mówiący że lamele maja niższą temperaturę niż czerwone okrągłe rurki chłodnicy.

Dla porównania poniżej obraz termograficzny chłodnicy lutowanej.

Obraz termograficzny chłodnicy lutowanej.

Widzimy na nim, że płaskie przewody z lamelami wewnętrznymi (kolor żółty) mają niższą temperaturę niż lamele zewnętrzne (kolor pomarańczowy) na które to zostaje odprowadzone skutecznie ciepło.

Opublikowane przez: Redakcja
Autor: Adam Gertruda, A/C specialist NRF

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

serwisant, 26 października 2017, 10:07 0 0

przy doborze chlodnicy trzeba zwracac na moc odbieranego ciepla

Odpowiedz

Anonim, 26 października 2017, 12:21 2 0

Panie Adamie, jak zwykle bardzo rzeczowy i praktyczny artykuł. Pozdrawiam, Wojtek Z.

Odpowiedz