Rodzaje kół pasowych i ich zastosowania

Redakcja, 26 września 2017, 12:41

Koło pasowe nie jest tak prostą konstrukcją jak mogłoby się wydawać. Na rynku są dostępne cztery różne rodzaje kół, stosowane w zależności od typu silnika. Od standardowych „sztywnych” po te, montowane w samochodach z systemami Start&Stop.

Sztywne koła pasowe, są nadal używane w wielu rozwiązaniach konstrukcyjnych.

  • Mocowane są na końcu wału korbowego, lecz nie tłumią drgań skrętnych.
  • Naraża to pasek napędu dodatkowego na przenoszenie owych drgań, a co za tym idzie na jego szybsze zużycie.

Np: DPF355.05

Koła pasowe z pojedynczym tłumikiem drgań, są stosowane zarówno w silnikach diesla jak i benzynowych.

  • Pochłaniają naprężenia występujące na wale korbowym i przyczyniają się do zwiększenia trwałości osprzętu silnika.
  • Koła te składają się z 3 części tj. 2 metalowych wykonanych z żeliwa, stali lub aluminium oraz pierścienia elastycznego, który tworzy połączenie między nimi.

Koła pasowe z podwójnym tłumikiem drgań, montowane są w silnikach diesla.

  • Koła te tłumią drgania niskiej częstotliwości, dzięki zastosowaniu systemu
    podwójnej wkładki elastycznej. Zabezpiecza to osprzęt silnika przed uszkodzeniem.
  • Jest to produkt wysoce zaawansowany technologicznie, wykonany z 7 lub 8 części metalowych oraz 2 części elastycznych (tłumiących).

Np: DPF359.03

Koło pasowe silnika „Stop & Start”

  • To koło pasowe, które oprócz jego roli jako tłumik drgań, musi wytrzymać wiele cyklicznych rozruchów.
  • W związku z tym jego konstrukcja jest bardzo zaawansowana technicznie.

Np: DPF359.09 => C3 1,6 Hdi

Uwaga na kopie

Niektóre produkty pojawiające się na rynku są bardzo niskiej jakości. Jest to trudne do określenia lecz ich konstrukcja i kultura wykonania mogą budzić wątpliwości co do prawidłowego działania tego podzespołu.

Podczas porównania przekroju koła oryginalnego z kopią, możemy szybko zauważyć, że ich struktura elastyczna jest zupełnie inna.

To samo w odniesieniu do części metalowych. Niektórzy producenci opisują swoje
„elastyczne” koła pasowe jako „niezniszczalne” bowiem pracują rzeczywiście jak monolit co jest ewidentną wadą i destrukcyjnie wpływa żywotność silnika.

Części te nie spełniają norm części oryginalnych. Nietłumione drgania skrętne oraz większa niż oryginalna masa części zamiennej mogą spowodować pęknięcie wału korbowego oraz uszkodzenie innych podzespołów silnika.

Komentarze

Brak komentarzy