Ze względu na duże zapotrzebowanie, Blue Print skatalogował trzy czujniki położenia przepustnicy (potencjometru) dla Toyoty. Czujnik ten musi zostać odpowiednio dobrany, ponieważ może stać się przyczyną poważnych usterek.
Czujnik sygnalizuje w każdej chwili dokładne położenie przepustnicy do ECU silnika przez zmianę napięcia wyjściowego przez rezystor lub potencjometr. Jest to kluczowy element zarządzania silnikiem pojazdu, jego uszkodzenie może powodować objawy, takie jak;
- wahania lub brak mocy
- zgaśnięcie silnika
- wzrost wolnych obrotów
- dławienie podczas hamowania
Awaria czujnika powinna być zarejestrowana w postaci błędu w pamięci ECU silnika, jednak lampka usterek silnika (MIL) nie musi świecić. Może być zapisany inny kod, taki jak “uboga mieszanka”. Jeżeli w czujniku są węglowe ścieżki, brud lub węglowe zanieczyszczenia mogą one źle wpływać na jego wskazania (patrz zdjęcia).
Specjalistyczny sprzęt nie jest potrzebny do odczytania kodów błędów przechowywanych w pamięci ECU, można je odczytać za pomocą kodów błyskowych, jednak należy przestrzegać odpowiednich procedur. Czujnik może być sprawdzany za pomocą pomiaru rezystancji między zaciskami czujnika, albo przez odpowiednie narzędzie diagnostyczne lub oscyloskop. Ponieważ uszkodzenie jest często wynikiem zużycia ścieżek w pewnych pozycjach przepustnicy, zalecamy stosowanie specjalistycznego sprzętu.
Warto pamiętać, że po przeprowadzanej naprawie kody błędów powinny zostać usunięte z pamięci ECU, a położenie czujnika musi zostać prawidłowo ustawione przed badaniem i po jego wymianie (zapoznaj się z instrukcją serwisową lub skorzystaj z informacji technicznych dla konkretnego modelu pojazdu).
Komentarze