Jaki czujnik położenia przepustnicy do Toyoty?

16 sierpnia 2016, 10:32

Ze względu na duże zapotrzebowanie, Blue Print skatalogował trzy czujniki położenia przepustnicy (potencjometru) dla Toyoty. Czujnik ten musi zostać odpowiednio dobrany, ponieważ może stać się przyczyną poważnych usterek.

Czujnik sygnalizuje w każdej chwili dokładne położenie przepustnicy do ECU silnika przez zmianę napięcia wyjściowego przez rezystor lub potencjometr. Jest to kluczowy element zarządzania silnikiem pojazdu, jego uszkodzenie może powodować objawy, takie jak;

  • wahania lub brak mocy
  • zgaśnięcie silnika
  • wzrost wolnych obrotów
  • dławienie podczas hamowania

Awaria czujnika powinna być zarejestrowana w postaci błędu w pamięci ECU silnika, jednak lampka usterek silnika (MIL) nie musi świecić. Może być zapisany inny kod, taki jak “uboga mieszanka”. Jeżeli w czujniku są węglowe ścieżki, brud lub węglowe zanieczyszczenia mogą one źle wpływać na jego wskazania (patrz zdjęcia).

Specjalistyczny sprzęt nie jest potrzebny do odczytania kodów błędów przechowywanych w pamięci ECU, można je odczytać za pomocą kodów błyskowych, jednak należy przestrzegać odpowiednich procedur. Czujnik może być sprawdzany za pomocą pomiaru rezystancji między zaciskami czujnika, albo przez odpowiednie narzędzie diagnostyczne lub oscyloskop. Ponieważ uszkodzenie jest często wynikiem zużycia ścieżek w pewnych pozycjach przepustnicy, zalecamy stosowanie specjalistycznego sprzętu.

Warto pamiętać, że po przeprowadzanej naprawie kody błędów powinny zostać usunięte z pamięci ECU, a położenie czujnika musi zostać prawidłowo ustawione przed badaniem i po jego wymianie (zapoznaj się z instrukcją serwisową lub skorzystaj z informacji technicznych dla konkretnego modelu pojazdu).

 

Na podstawie materiałów Blue Print

Dowiedz się więcej

Blokada wałka rozrządu – jak użyć w silnikach Hondy
Blokada wałka rozrządu – jak użyć w silnikach Hondy

Blokada wałka rozrządu jest niezbędna do prawidłowego ustawienia wałka wyrównoważającego podczas wymiany paska rozrządu i paska wałka wyrównoważającego w wielu typach silników Honda. Instrukcja na przykładzie blokady Blue Print ADH25501. Wałek wyrównoważający jest napędzany przez wał korbowy za pomocą pasa zębatego. Do przeprowadzenia wymiany paska rozrządu pasek wałka wyrównoważającego należy wymontować i wymienić go na […]

Problem z wymianą kompletnego sprzęgła w MINI
Problem z wymianą kompletnego sprzęgła w MINI

Podczas wymiany sprzęgła w pojazdach marki MINI 1.4/1.6 z lat produkcji 2001-2006 zdarza się problem, związany z brakiem luzu sprzęgła i trudnościami z włączaniem biegów. Mechanicy właściwie rozumują iż uległo uszkodzeniu sprzęgło i zakładają nowy zestaw sprzęgła, jednakże to nie zawsze rozwiązuje problem. Specjaliści firmy Blue Print znaleźli przyczynę tej sytuacji spowodowaną pęknięciem spawu na […]

Wymiana zestawu sprzęgła w Kia Carnival
Wymiana zestawu sprzęgła w Kia Carnival

Z raportów technicznych firmy Blue Print wynika, że w samochodach Kia Carnival 1999>2006 2.9DT często występują problemy ze zmianą biegów. Mechanicy wiążą ten fakt głównie ze zużytym sprzęgłem i częściowo usuwają usterkę wymieniając zestaw na nowy. Tylko częściowo. Specjaliści Blue Print stwierdzili, że przyczyną przedwczesnego zużycia sprzęgła może być wygięta/pęknięta dźwignia wysprzęglająca (widełki sprzęgła). Ta […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!