Określ przyczynę usterki sondy lambda – prosty poradnik

, 22 stycznia 2016, 16:08

Aby ocenić, czy sonda lambda pracuje prawidłowo, należy przeprowadzić pełną kontrolę wizualną oraz testy działania. Eksperci DENSO radzą, w jaki sposób na podstawie wyglądu sondy można ocenić przyczynę jej usterki.

Przystępując do analizy, należy w pierwszej kolejności sprawdzić wtyczkę i przewód w celu upewnienia się, że nie są one uszkodzone. Jakiekolwiek uszkodzenia mają negatywny wpływ na sygnał z elementu pomiarowego. Następnie należy sprawdzić, czy na korpusie sondy nie ma śladów uszkodzeń, które mogłyby wskazywać na wgniecenie lub pęknięcie wewnętrzne. Ważne jest, aby element pomiarowy sondy był nienaruszony i zapewniał prawidłowe działanie. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, czy wtyczka jest czysta, nienaruszona i szczelna oraz czy nie ma na niej śladów smaru, oleju lub chemikaliów. Mogą one ujemnie wpływać na sygnał wyjściowy sondy, która jest bardzo wrażliwa na zanieczyszczenia.

1. Stan normalny

Wygląd sondy:
Rurka ochronna elementu pomiarowego jest wolna od wszelkich zanieczyszczeń i ma kolor matowy.
Przyczyna:
Czyste spalanie w silniku będące efektem terminowych przeglądów i konserwacji.

2. Zanieczyszczenie środkiem niezamarzającym

Wygląd sondy:
Ziarnisty szaro-biały kolor, miejscami z zielonkawymi osadami.
Przyczyna:
Zanieczyszczenie wynikające z obecności płynu chłodzącego w cylindrach silnika.

Rozwiązanie:
Sprawdzić szczelność układu chłodzenia silnika, szczególnie uszczelkę głowicy i w razie potrzeby naprawić.
Wymienić sondę.

3. Zanieczyszczenie olejem

Wygląd sondy:
Rozległe ciemnoszare/czarne osady na rurce ochronnej.
Przyczyna:
Zanieczyszczenie spowodowane nadmiernym zużyciem oleju.

Rozwiązanie:
Sprawdzić silnik pod kątem wycieków oleju lub zużycia i naprawić w razie potrzeby.
Wymienić sondę.

4. Zanieczyszczenie paliwem

Wygląd sondy:
Nadmierna ilość ciemnobrązowej lub czarnej sadzy.
Przyczyna:
Zanieczyszczenie spowodowane zbyt bogatą mieszanką paliwowopowietrzną. Przyczyną może być uszkodzona grzałka sondy lub wadliwy układ paliwowy.

Rozwiązanie:
Sprawdzić układ paliwowy i wykonać pomiar składu spalin.
Sprawdzić zasilanie grzałki sondy lambda (sondy co najmniej 3 przewodowe).
Usunąć usterkę.
Wymienić sondę.

5. Zanieczyszczenie dodatkiem

Wygląd:
Rozległe osady czerwone lub białe.
Przyczyna:
Zanieczyszczenie z powodu stosowania szkodliwych dodatków lub nadmiernej ilości dodatków. Niektóre składniki dodatków do paliwa mogą zanieczyścić element pomiarowy sondy. Składniki te, spalane w silniku, wytwarzają dymy, które mogą zanieczyścić lub zapchać element pomiarowy sondy.

Rozwiązanie:
Wyczyścić silnik i układ paliwowy w celu usunięcia dodatków.
Wymienić sondę.

6. Zanieczyszczenie ołowiem

Wygląd:
Błyszczące, ciemnoszare osady na rurce ochronnej sondy.
Przyczyna:
Zanieczyszczenie z powodu stosowania paliwa ołowiowego.
Ołów działa na platynę, która znajduje się w czujniku sondy i w katalizatorze.

Rozwiązanie:
Opróżnić zbiornik paliwa z benzyny ołowiowej i napełnić benzyną bezołowiową.
Wymienić sondę.

Po wykonaniu naprawy i wymianie zanieczyszczonej sondy lambda należy sprawdzić działanie katalizatora – zanieczyszczenie również mogło go uszkodzić, zmniejszając jego sprawność.
DENSO wyprodukowało pierwsze sztuki sond lambda w 1977 roku. Od tego czasu setki milionów sond lambda DENSO mierzyły zawartość tlenu w spalinach i uczyniły z firmy jednego z czołowych producentów sond lambda na świecie. Przemysł motoryzacyjny wciąż podwyższa standardy emisji, dlatego sondy lambda DENSO są coraz bardziej zaawansowane i wyposażone w pionierskie technologie wykrywania. Dzięki temu efektywniej wpływają na wydajność spalania paliwa i redukują emisję spalin.

Więcej informacji na temat sond lambda DENSO można znaleźć w bezpłatnym katalogu dostępnym na stronie www.denso-am.pl oraz w katalogu TecDoc.

Dowiedz się więcej

Nowe referencje w dziale Termika DENSO
Nowe referencje w dziale Termika DENSO

Program części DENSO do układów termicznych został poszerzony o 84 nowe referencje. Jest to 39 skraplaczy, 3 dmuchawy kabinowe, 10 wentylatorów chłodnic, 13 intercoolerów i 19 chłodnic. Nowe numery katalogowe są już dostępne dla klientów rynku wtórnego. Nowe referencje mają szeroki zakres zastosowań, m.in. w pojazdach marek Audi, Chevrolet, Fiat, Ford, Opel, Peugeot, Renault i […]

Jak dobrać świece zapłonowe?
Jak dobrać świece zapłonowe?

Czasookresy wymiany świec zapłonowych zależą od technologii i materiałów użytych do produkcji świec. Przede wszystkim chodzi o odporność wykorzystanego materiału na korozję elektryczną i temperaturową. W przypadku świec DENSO, zakres ten rozciąga się od 30 000 do 120 0000 km. Co warto wiedzieć o świecach zapłonowych przed ich wymianą? Przebieg świec niklowych DENSO w silniku […]

Pięć nowych alternatorów DENSO
Pięć nowych alternatorów DENSO

DENSO rozszerzyło program rozruszników i alternatorów przeznaczony dla klientów rynku wtórnego o pięć nowych alternatorów. Najnowsze rozszerzenie programu umacnia pozycję DENSO jako jednego z wiodących dostawców zaawansowanych technologicznie rozruszników i alternatorów na rynku wtórnym – program pokrywa obecnie 23% europejskiego  parku pojazdów. Pięć nowych alternatorów znajdzie zastosowanie w pojazdach z małymi, 3-cylindrowymi (1,0L) oraz 4-cylindrowymi  […]

Skraplacze z technologią sub-cooling
Skraplacze z technologią sub-cooling

Nowe skraplacze DENSO z technologią dochładzania (sub-cooling) charakteryzują się bardziej zwartą konstrukcją i zapewniają mniejsze zużycie paliwa. DENSO rozszerzyło program części do układów klimatyzacji o 32 nowe skraplacze jakości OEM. Każda z nowych części posiada zintegrowany osuszacz i korzysta z unikalnej technologii dochładzania (sub-cooling). Nowe skraplacze mają szeroką gamę zastosowań i zapewniają wzrost wydajności nawet […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

FR**, 18 września 2016, 1:17 1 -2

Cyt:."Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, czy wtyczka jest czysta, nienaruszona i szczelna oraz czy nie ma na niej śladów smaru, oleju lub chemikaliów. Mogą one ujemnie wpływać na sygnał wyjściowy sondy, która jest bardzo wrażliwa na zanieczyszczenia." Koniec cytatu i koniec tematu. Szkoda, że autor nie wysilił się o 1-2 zdania wiecej i nie napisał jak/czym należy czyścić złącze sondy.

Odpowiedz

kzh88, 17 sierpnia 2017, 3:09 1 0

po co mial sie wysilac? przeciez o oczywiste czym i jak...

Odpowiedz