Uszczelniacz mechaniczny pompy wody – mały element o dużym znaczeniu

10 lipca 2015, 12:26

Producenci samochodów stale dążą do ograniczenia emisji CO2. Dlatego też ostatnio powszechnym trendem jest zjawisko downsizingu silników. Zasada jest bardzo prosta: więcej mocy z mniejszej pojemności. Silniki są mniejsze, lżejsze i bardziej oszczędne z zachowaniem odpowiedniej wydajności. Przykładowo, lepsza wydajność może zostać uzyskana przy pomocy zmodyfikowanych turbosprężarek.

Ciśnienie przed zapłonem mieszanki jest wtedy wyższe, a sam proces spalania w cylindrze przebiega gwałtowniej. W efekcie, nowoczesne silniki muszą mieć wydajniejsze chłodzenie. Zadanie to spełnia układ chłodzenia, a przede wszystkim pompa wody. Obok właściwego łożyskowania, najważniejszy i najwrażliwszy element jest jednocześnie najmniejszy. Chodzi o uszczelniacz mechaniczny, który nie jest widoczny z zewnątrz, ale jego specyficzna, filigranowa budowa zasługuje na większą uwagę. Uszczelniacz mechaniczny umieszczony jest na wałku pompy wody i oddziela łożysko pompy od cieczy chłodzącej.

Składa się on z wielu elementów i niektóre z nich są ruchome, a niektóre stałe (rys. poniżej).

Efekt uszczelnienia uzyskiwany jest przez poślizg obydwu powierzchni uszczelniających pierścieni (pierścień ślizgowy i nieruchomy) pod naciskiem sprężyny. Powierzchnie ślizgowe wykonane są z materiałów wysokiej jakości, takich jak krzem, grafit czy ceramika, które są odporne na zużycie. Wszelkie oszczędności materiałowe negatywnie odbijają się na trwałości uszczelniacza mechanicznego. Powoduje to, iż pompy wody mogą wprawdzie wyglądać identycznie, ale w istocie różnią się jakościowo. W celu zapewnienia właściwego funkcjonowania uszczelniacza mechanicznego w całym okresie eksploatacji pompy konieczne jest właściwe smarowanie i chłodzenie pomiędzy obydwoma pierścieniami. Jest to możliwe dzięki filmowi smarnemu, który podczas obrotu tworzy się pomiędzy obydwoma współpracującymi pierścieniami. W celu redukcji tarcia i właściwego odprowadzania ciepła musi zawsze być utrzymywany film smarny o grubości 1-2 μm (rys. poniżej).

Pewien wyciek, pojawiający się pomiędzy pierścieniem ślizgowym a stałym, jest zjawiskiem normalnym. Jednakże jest on bardzo niewielki i najczęściej jeszcze w pompie dochodzi do jego odparowania. Niekiedy może się zdarzyć, że ciecz chłodząca przedostanie się do przestrzeni za pierścieniem ślizgowym i pojawi się w otworze spustowym.

Jeżeli wyciek cieczy chłodzącej, szczególnie po zamontowaniu nowej pompy, jest niewielki, to zjawisko to jest całkowicie normalne i nie stanowi podstawy do reklamacji. Niektóre pompy wyposażone są w zbiorniczki, w których gromadzi się wyciekająca ciecz chłodząca i jeszcze w obrębie pompy wody dochodzi do jej odparowania. Natomiast długotrwały wyciek cieczy chłodzącej z otworu spustowego jest objawem uszkodzenia uszczelnienia, a tym samym oznacza to nieszczelność pompy (rys. 3).

Uszczelniacz mechaniczny jest bardzo delikatnym elementem, który może zostać uszkodzony z poniższych przyczyn:

1. Uszkodzenia podczas transportu:
Uszczelniacz ślizgowy może zostać uszkodzony w trakcie transportu lub wskutek gwałtownej siły działającej na wałek pompy paliwa (np. uderzenia).

2. Zastosowanie starego i/lub zanieczyszczonego płynu chłodzącego:
Powierzchnie uszczelniacza ślizgowego mogą zostać uszkodzone przez rdzę, zwapnienia lub zanieczyszczenia. W takim przypadku uszczelnienie łożyska pompy traci swoją skuteczność.

3. Praca pompy na sucho w wyniku braku płynu chłodzącego:
Jeżeli proporcja zmieszania czynnika chłodzącego z wodą nie jest właściwa, ciecz chłodząca traci swoje właściwości smarne. W efekcie nie jest zapewniony chroniący film smarny i dochodzi do tarcia na sucho pomiędzy pierścieniem ślizgowym i stałym. Tarcie wytwarza ciepło, które może uszkodzić uszczelniacz.

4. Błąd podczas montażu:
Użycie podczas montażu dodatkowych środków uszczelniających (silikon) może doprowadzić do uszkodzenia powierzchni pierścienia ślizgowego i stałego.

5. Praca pompy na sucho w wyniku zbyt niskiego ciśnienia w układzie chłodzenia:
Jeżeli zawór w korku chłodnicy jest uszkodzony, ciśnienie w układzie chłodzenia może być zbyt niskie. W efekcie tego, sprężyna dociskowa wywiera zbyt duży nacisk i obydwa pierścienie całkowicie przylegają do siebie. Jednocześnie nie powstaje film smarny i uszczelniacz pracuje na sucho.

Całą ofertę części zamiennych febi można znaleźć na stronie: www.febi-parts.com
febi jest częścią bilstein group, która skupia kilka innych znanych marek. Więcej informacji na stronie: www.bilsteingroup.com

Artykuł przygotowany przez Ferdinand Bilstein GmbH Co.KG

Dowiedz się więcej

Przedwczesne zużycie łożyska pompy wody w Audi A6, 100 i VW LT, T4
Przedwczesne zużycie łożyska pompy wody w Audi A6, 100 i VW LT, T4

W pompach wody oznaczonych numerem OE 074 121 005 N dochodzi do przedwczesnego zużycia łożyska pompy wody oraz uszkodzenia napędu rozrządu, na przykład zerwania paska rozrządu. Rozwiązaniem była modyfikacja pompy wody. Przyczyna: W silnikach 5-cylindrowych pompa wody napędzana jest paskiem zębatym. Koła pasowe wyposażone w 18 zębów są zbyt małe i wskutek zbyt wysokich obciążeń […]

Sprawdzenie poziomu oleju w automatycznej, 5-stopniowej skrzyni biegów Mercedes-Benz
Sprawdzenie poziomu oleju w automatycznej, 5-stopniowej skrzyni biegów Mercedes-Benz

Po wymianie oleju lub w przypadku podejrzenia nieszczelności i wycieków należy dokonać pomiaru poziomu oleju w automatycznej skrzyni biegów. Niestety, producent nie przewidział w wyposażeniu fabrycznym miarki (bagnetu) poziomu oleju w skrzyni biegów. Firma febi bilstein oferuje jako rozwiązanie tego problemu specjalną miarkę poziomu oleju w automatycznej skrzyni biegów. Zakończenie rurki wlewu oleju znajduje się […]

Proste w montażu zestawy wahaczy do BMW
Proste w montażu zestawy wahaczy do BMW

Tuleje metalowo-gumowe montowane na wahaczach poprzecznych nie mogą być ponownie użyte, ponieważ podczas ich demontażu ulega uszkodzeniu wewnętrzna tuleja łożyska. Firma febi ma w swojej ofercie zestawy wahaczy poprzecznych ze wstępnie zamontowanymi tulejami. Opisywane zestawy wahaczy poprzecznych są przeznaczone do BMW E 46: 316 i – 330 d (z wyjątkiem 4×4) 02.98 – 02.07 BMW […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!