Truizmem byłoby stwierdzenie, że: “mechanik jest tak dobry jak narzędzia, których używa”. W dzisiejszych silnikach do napraw związanych z układem rozrządu niezbędne są specjalistyczne narzędzia, aby po naprawie zapewnić właściwą moc silnika, zużycie paliwa, a przede wszystkim odpowiednią żywotność wszystkich elementów. Przedstawiamy instrukcję wymiany rozrządu, opublikowaną w poradniku firmy SKF – “Pole Position”.
Zawarte informacje dotyczą montażu zestawów VKMC 01259-1 i VKMC 01259-2 z wykorzystaniem zestawu narzędzi VKN 1000.
- Oprócz konieczności korzystania z właściwych narzędzi, bardzo ważnymi czynnościami podczas naprawy są:
- Właściwy i kompletny zestaw użyty podczas wymiany, zawierający pompę wody jeżeli pompa pracuje w układzie rozrządu i jeśli to konieczne, elementy hyydrauliczne, wszystkie nakrętki, szpilki, śruby, etc.
- Pasek muliti-v i/lub kompletny zestaw paska multi-v. Podczas wymiany układu rozrządu zaleca się wymianę paska multi-v (zgodnie z zaleceniami niektórych producentów samochodów, pasek multi-v oraz elementy napędu pomocniczego, należy wymieniać podczas wymiany układu rozrządu).
- Koło pasowe z tłumikiem drgań skrętnych: zawsze sprawdzać stan koła i w razie uszkodzeń tłumika – wymienić.
- Za mocno/za słabo napięty układ? Zawsze sprawdzać napięcie układu według zaleceń producenta.
- Zgodnie z ruchem wskazówek zegara czy przeciwnie? Należy sprawdzić kierunek strzałki napięcia (jeśli występuje). Napięcie w złym kierunku może spowodować zły kąt opasania, prowadzić do przegrzania paska i jego zniszczenia, a w konsekwencji doprowadzić do uszkodzenia silnika.
Uwaga:
Niektórzy producenci silników zalecają wraz z wymianą elementów układu rozrządu i układu multi-v wymianę koła pasowego wału korbowego.
INSTRUKCJA
Przygotuj silnik zgodnie z zaleceniami producenta.
1. Podczas naprawy ściśle przestrzegaj przepisów BHP. Podczas przygotowania silnika ostrożnie zdemontuj mocowanie silnika aby niedopuścić do poluzowania śruby rolki.
Wskazówka: Zdemontować dolną pokrywę układu rozrządu aby upewnić się, że śruba mocująca rolkę prowadzącą nie obraca się podczas demontażu mocowania silnika.
Uwaga:
Nie demontować prawego wspornika silnika dopóki pasek rozrządu nie zostanie poluzowany, może to prowadzić do uszkodzenia silnika.
2. Ustawić tłok pierwszego cylindra w GMP (górnym martwym położeniu) aby znaki na wałkach rozrządu były w położeniu “na godzinę 12”. UWAGA: W tym silniku są możliwe dwa różne położenia wału korbowego. Zablokować koło zębate wału korbowego za pomocą narzędzi specjalnych: VKN 1000-3 (A) lub VKN 1000-4 (B).
3. Używając blokady kół zębatych wałków rozrządu, poluzuj 3 śruby mocujące każde z kół, aby można było je przesunąć.
4. Zablokować wałki rozrządu używając do tego narzędzi VKN 1000-1. Odkręcić nakrętkę mocującą napinacz i za pomocą narzędzia VKN 1000-5 (klucz 2-pin) obrócić napinacz w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, do pozycji, w której będzie możliwe zablokowanie napinacza narzędziem VKN 1000-7 (zawleczka blokująca).
5. Za pomocą klucza obrócić płytkę regulacyjną napinacza w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara aby poluzować pasek rozrządu. Zdemontować prawy wspornik silnika, a następnie zdjąć pasek rozrządu, napinacz i rolki prowadzące. Opróżnić układ chłodzenia, sprawdzić i ewentualnie usunąć zanieczyszczenia; następnie całkowicie poluzować śruby mocujące i zdemontować pompę wody.
Uwaga:
Ostrożnie wyczyścić blok silnika NIE używając ostrych narzędzi bo może to doprowadzić do wycieków płynu chłodzącego. Podczas wymiany płynu chłodzącego, ZAWSZE przepłukać dokładnie układ czystą wodą. Jakiekolwiek zanieczyszczenia takie jak opiłki, osady wapienne etc. mogą zniszczyć uszczelniacz nowej pompy.
Zalecenia montażowe dla zestawów VKMC 01259-1 i VKMC 01259-2
1. Upewnić się czy płaszczyzna przylegania pompy jest dokładnie wyczyszczona, sprawdzić właściwą pozycję oringu uszczelniającego i zamontować nową pompę (VKPC 81627 z zestawu VKMC 01259-1 lub
VKPC 81218 z zestawu VKMC 01259-2). Dokręcić śruby mocujące momentem 15Nm.
2. Używając odpowiedniego narzędzia, wykręcić i wymienić szpilkę napinacza VKM 11255 i rolki VKM 21147. Dokręcić obie szpilki momentem 15Nm.
3. Zamontować rolkę VKM 21259 oraz NOWĄ śrubę. Dokręcić śrubę mocującą momentem 90Nm + 90°.
Uwaga:
W przypadku zestawów VKMA/C 01259 śruba mocująca musi być dokręcona dokładnie zgodnie z zaleceniami producenta. Niedopełnienie tego może spowodować nadmierne wibracje i w efekcie awarię silnika.
4. Zamontuj nowy napinacz VKM 11255. Należy sprawdzić czy kołek pozycjonujący na tylnej płytce napinacza jest właściwie ustawiony w gnieździe w bloku silnika. Dokręcić nakrętkę mocującą. Poluzować nakrętkę mocującą napinacz i za pomocą narzędzia VKN 1000-5 (klucz 2-pin) obrócić napinacz w lewo do pozycji, w którym będzie możliwe zablokowanie napinacza narzędziem VKN 1000-7 (zawleczka blokująca).
5. Sprawdzić położenie wszystkich blokad. Przesunąć koła zębate wałka rozrządu maksymalnie w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Założyć nowy pasek rozrządu w następującej kolejności: koło zębate wału korbowego (1), rolka prowadząca (2), napinacz (3), koła zębate wałków rozrządu (4), rolka prowadząca (5) i koło zębate pompy wody (6).
6. Poluzować śrubę mocującą napinacz i wyjąć zawleczkę zabezpieczającą. Używając narzędzia VKN 1000-5 obrócić napinacz zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu, aż ruchomy wskaźnik zrówna się z wycięciem na tylnej płytce napinacza. Utrzymując to położenie napinacza dokręcić nakrętkę mocującą momentem 20 Nm + 45°.
Uwaga:
Wskaźnik może przesunąć się w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara do 5 mm. Nie należy korygować pozycji napinacza.
7. Zablokować koła zębate wałków rozrządu specjalnym narzędziem i dokręcić 6 śrub mocujących (po 3 w każdym kole) momentem 25Nm. (Nie należy blokować kół zębatych samymi sworzniami ponieważ może dojść do zniszczenia sworzni i silnika). Powtórnie sprawdzić napięcie układu.
8 Zdjąć wszystkie narzędzia blokujące. Wykonać dwa pełne obroty wałem korbowym w kierunku zgodnym z kierunkiem pracy silnika do ponownego osiagnięcia górnego martwego położenia (GMP) tłoka w pierwszym cylindrze. Ponownie zamontować blokady i sprawdzić napięcie układu. Jeżeli blokady nie dają się łatwo zamontować i/lub wskaźnik i szczelinka na napinaczu nie zrównały się, należy powtórzyć procedurę montażu od punktu 4; zamontować prawy wspornik silnika. Zamontować pozostałe elementy w kolejności odwrotnej jak podczas demontażu. Moment dokręcenia śrub wału korbowego: 10 Nm + 90 stopni (należy użyć nowych śrub). Napełnić układ chłodzenia zalecanym przez producenta NOWYM płynem chłodzącym.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
michalk700, 26 kwietnia 2015, 11:08 0 -1
jaki może być powód zerwania szpilki napinacza paska rozrzadu 2,0 tdi pd wymiana oczywiście zgodnie z zaleceniami serwisowymi ??
Odpowiedz
sebastuss, 12 lutego 2020, 7:57 0 -1
Powód jest znany mechanikom, wada materiałowa głowicy. Zawsze przy wymianie tego rozrządu zaleca sie przegwintowanie i montaż szpilki z wieksza srednica w głowicy.Nawet jak ktoś używał manometru do dokrecania to i tak gwinty sie ciągnęły w głowicach.
Odpowiedz
Anonim, 29 kwietnia 2015, 16:16 0 0
Powód prozaiczny brak wymiany szpilki.Ktoś mógł wcześniej docisnąć bez klucza dynanomtrycznego
Odpowiedz
Anonim, 1 czerwca 2015, 15:39 0 0
Dlatego zawsze staram się sprzedawać zestawy, komplet śrubek i wszyscy mają spokojną głowę.
Odpowiedz