Przedwczesne uszkodzenia paska wielorowkowego to niestety częsta przypadłość wielu pojazdów. Na szczęście, wymiana nie jest bardzo skomplikowana. Firma SKF przekazała swoje instrukcje na przykładzie popularnego silnika Volkswagena – 1.9 TDI.
Problemy nie omijają także sprzęgła koła pasowego alternatora (FAP), którego zły stan jest jedną z głównych przyczyn uszkodzenia napinacza paska multi-V. W celu zminimalizowania niebezpieczeństwa przedwczesnego uszkodzenia, SKF zaleca wymianę wszystkich elementów układu napędu multi-v w tym samym czasie, eliminując przyszłe problemy z gwarancją.
Uwaga: Zawsze postępuj zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu podczas wymiany powyższych elementów w silniku!
Wskazówki dotyczące wymiany paska wieloklinowego w silniku VW 1.9 TDI
1. Odłącz akumulator i zdemontuj wentylator ze sprzęgła wiskotycznego. Poluzuj napinacz paska klimatyzacji, następnie zdejmij pasek multi-V i zdemontuj napinacz.
2. Ostrożnie poluzuj naciąg napinacza i pasek używając klucza 19 mm. Jeżeli wymiany FAP dokonujesz na stole warsztatowym zdejmij osłonę silnika.
3. Zdemontuj pasek wraz ze starym napinaczem.
4. Wymień napinacz paska multi-V VKM 31013, przestrzegając zaleceń producenta dotyczących momentów dokręcania (więcej szczegółowych wskazówek w biuletynie SKF Pole Position nr 6 VKMA 31020).
5. Wymień napinacz paska układu klimatyzacji VKM 31059, przestrzegając zaleceń producenta dotyczących momentów dokręcania.
Na tym etapie mechanik może zdemontować alternator i wymienić koło pasowe FAP na stole warsztatowym, lub w zależności od wystarczającej ilości miejsca, zdemontować i wymienić je nie demontując alternatora.
Wymiana bez demontażu alternatora
Użyj zestawu narzędzi SKF VKN 350:
Zdemontuj stare koło pasowe:
Załóż nowe sprzęgło VKM 03107 i dokręć momentem 80 Nm. Wymień pokrywkę sprzęgła, załóż nowy pasek wielorowkowy VKMV 5PK1432.
Zrób dwa pełne obroty układem z paskiem multi-V, sprawdzając czy pasek jest prowadzony osiowo. Wymień zaślepkę wału korbowego, załóż pasek napędzający kompresor klimatyzacji VKMV 4PK855 i ustaw zgodnie z instrukcją producenta pojazdu.
Wymiana na stole warsztatowym
Zdemontuj alternator stosując się do zaleceń producenta i unieruchom go w imadle z nakładkami ochronnymi (należy zachować szczególną ostrożność, aby nie uszkodzić obudowy alternatora).
Użyj zestawu narzędzi SKF VKN 350.
Zdemontuj stare koło pasowe i wymień na nowy FAP VKM 03107. Dokręć momentem 80 Nm.
Załóź nowy dekielek, zamontuj alternator z powrotem do silnika, czynności w kolejności odwrotnej do demontażu. Następnie załóż nowy pasek wieloklinowy VKMV 5PK1432.
Zrób dwa pełne obroty układem z paskiem multi-V, sprawdzając czy pasek jest prowadzony osiowo. Wymień zaślepkę wału korbowego, zamontuj pasek napędzający kompresor klimatyzacji VKMV 4PK855 i ustaw zgodnie z instrukcją producenta pojazdu.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
nikodem4, 3 października 2017, 9:03 0 0
nie znam się na samochodach, ale ostatnio wymieniałem ten pasek w carrara ford lublin
teraz będę wiedział, że te paski trzeba regularnie wymieniać
Odpowiedz