W taki sposób możesz zniszczyć pompę cieczy chłodzącej

14 grudnia 2023, 8:28

Airtex — producent zestawów rozrządu wskazuje na najpopularniejsze przyczyny awarii pomp cieczy chłodzącej. Jak się okazuje, nawet najlepszą pompę można zniszczyć w ciągu kilkunastu sekund. W każdym przypadku podpowiadamy co zrobić, aby uniknąć problemów.

Airtex

1. Niewłaściwy płyn chłodniczy

Odpowiedni płyn chłodniczy nie tylko chroni silnik przed przegrzaniem, ale również konserwuje uszczelnienia. W sposób oczywisty oddziałuje on także na pompę cieczy. Jeśli zastąpimy go wodą lub niewłaściwym odpowiednikiem, może dojść do degradacji łopatek pompy lub perforacji uszczelnienia jej łożyska.

W przypadku, gdy podczas spuszczania płynu przed wymianą pompy widać, że jest on mocno zanieczyszczony, należy bezwzględnie zastosować nowy płyn. Nie zaszkodzi również płukanie układu przed zastosowaniem nowego płynu.

2. Pozostawienie starej pompy przy wymianie rozrządu, który napędza pompę

Wszyscy producenci pomp zalecają wymianę pompy przy każdej wymianie rozrządu, chyba że producent silnika wskazuje inaczej. Wynika to z faktu, że rolka napędowa pompy przenosi na łożysko pompy siły oddziaływania paska. Łożysko wypracowane podczas eksploatacji poprzedniego paska może nie wytrzymać kolejnego interwału między wymianami, tym bardziej że nowy pasek oddziałuje zawsze trochę mocniej niż stary, wypracowany.

3. Wadliwe uszczelnienie pompy

W zależności od konkretnego silnika, pompa cieczy może być uszczelniona tradycyjną uszczelką, uszczelką papierową, uszczelką typu o-ring lub pastą uszczelniającą. Lekceważenie tych założeń i uszczelnianie profilaktyczne np. silikonem może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego. Ostatecznie może dojść do wycieku płynu lub uszkodzenia łożyska pompy. Warto pamiętać, że na uszczelnienie oddziałuje nie tylko płyn, ale również wysoka temperatura, więc oryginalny sposób uszczelnienia nie jest przypadkowy.

4. Wadliwy moment dokręcania

Śruby mocujące pompę należy dokręcać zgodnie z instrukcją obsługi, zarówno jeśli chodzi o kolejność jak też, jeśli chodzi o moment dokręcania. Fatalne w skutkach może okazać się zbyt słabe jak też zbyt mocne dokręcenie.

5. Dobór odpowiedniego typu pompy

W niektórych modelach samochodów producent w ramach modernizacji lub akcji serwisowej wymienił pompę z wirnikiem metalowym na pompę z wirnikiem z tworzywa sztucznego (lub odwrotnie). Jeśli w ofercie występują dwa rodzaje pompy, należy upewnić się, czy w przypadku naprawianego silnika nie pojawiła się tego typu adnotacja serwisowa i czy można je stosować zamiennie.

6. Próby uruchomienia silnika, w którym zamarzł płyn

Na koniec zapowiedziana na początku materiału „recepta” na uszkodzenie pompy cieczy w ciągu kilkunastu sekund. Otóż w przypadku, gdy zimą dojdzie do zamarznięcia płynu w układzie chłodniczym, wystarczy podjąć zwyczajną próbę rozruchu. Pasek rozrządu szarpnie za koło napędowe pompy, podczas gdy wirnik będzie uwięziony w zamarzniętym lub „zżelowanym” płynie. Wówczas może dojść do uszkodzenia łopatek lub łożyska pompy.

Airtex radzi mechanikom nie ulegać pokusie pozostawiania starej pompy przy okazji wymiany rozrządu. Nawet jeśli jest ona jeszcze w idealnym stanie, raczej nie wytrzyma kolejnych 60 czy 90 tys. km, do następnej wymiany rozrządu. Ważne jest także, aby podczas wymiany pompy dbać o czystość miejsca, w które wkłada się nową pompę oraz o przestrzeganie prawidłowej procedury montażu. Przełoży się to na zminimalizowanie liczby reklamacji i wzrost zadowolenia klientów.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 1 stycznia 2024, 15:25 0 -2

Trzeba tylko dodać że oryginalna pompa wody wytrzymuje ponad 200tys km, a zamiennik może paść nawet po 20tys km. Ja taki miałem przypadek. To samo z uszczelnieniami, więc jak mechanik proponuje wymianę jakichś dodatkowych rzeczy "tak przy okazji", np uszczelnień to trzeba się zastanowić czy aby to nie będzie na gorzej. Przykład oddałem auto na wymianę łożyska, "przy okazji" wymieniono mi też przegub, no i po roku pękł!! gruba ośka przy przegubie poprostu przy ruszaniu się ukręciła.. taka jest jakość współczesnych części.

Odpowiedz