Jak dobrać odpowiedni akumulator do motocykla?

, 28 marca 2014, 14:58

Wiosna to czas reaktywacji motocykli. W wielu przypadkach, w ramach przygotowania jednośladu do sezonu, konieczny będzie zakup nowego akumulatora. Exide Technologies przygotował krótki poradnik na temat doboru odpowiedniej baterii.

Akumulatory żelowe popularne, ale trudno dostępne

Niestety na internetowych forach można znaleźć wiele mylących i błędnych informacji dotyczących doboru akumulatora do motocykla. Jedna z najczęstszych porad, jaką można znaleźć w Internecie, głosi, że do motocykla najlepszy jest akumulator żelowy.

– „Niestety kwestia dotycząca akumulatorów żelowych nie jest taka prosta. Problemów nastręcza już sam przymiotnik "żelowy". Normy nie precyzują niestety konstrukcji akumulatora, w którym elektrolit jest unieruchomiony ” –  tłumaczy Krzysztof Najder z firmy Exide Technologies S.A.

Eksperci z branży są zgodni – akumulator żelowy to taki, którego elektrolit został zagęszczony żelem krzemionkowym. Taka operacja powoduje znaczne polepszenie parametrów akumulatora pod względem pojemności, maksymalnej głębokości rozładowania oraz zakresu kątów przechyłu, w jakich akumulator może pracować. Podobne efekty daje zastosowanie technologii AGM, polegającej na „uwięzieniu” elektrolitu we włóknie szklanym. I choć AGM również polepsza parametry akumulatora, to zastosowanie tej technologii nie sprawia, że akumulator staje się „żelowym” – choć informacja na opakowaniu może świadczyć o czymś zupełnie innym.

Akumulatory żelowe do motocykli są rzadko dostępne. Przykładowo, Exide ma w swojej ofercie około 80 modeli akumulatorów motocyklowych, z czego jedynie trzy są żelowe. Wyjątkowość (i popularność wśród motocyklistów) akumulatorów żelowych polega na tym, że dzięki swoim parametrom są produktem wysokiej jakości. Użytkownik akumulatora żelowego może liczyć na duży zapas mocy, szczelność zagwarantowaną na poziomie fabrycznym, możliwość instalacji pod kątem nawet 90° i aż 4-miesięczny maksymalny okres pozostawienia bez kontroli. To ostatnie jest szczególnie istotne dla motocykli: w końcu są to pojazdy sezonowe, które przez 5-6 miesięcy w roku mogą stać nieużywane. Jeżeli motocykl odstawimy z naładowanym w pełni akumulatorem żelowym, to przez ten okres wystarczy podładować go zaledwie raz, by kolejną wiosną bezproblemowo wrócić na drogę.

Akumulatory AGM

Oprócz topowych akumulatorów żelowych motocyklista może także wybrać wcześniej wspomniany akumulator wykonany w technologii AGM.

„Użytkownik ma dwie możliwości: zakupić akumulator zalany elektrolitem już na etapie fabrycznym lub wybrać konstrukcję suchoładowaną, do której dołączone są pojemniki z elektrolitem. Główna różnica polega na tym, że akumulator suchoładowany należy samodzielnie zalać. Oprócz tego ma on mniejszą tolerancję na kąt przechyłu (do 45°), ale inne parametry są już podobne do tych spotykanych w akumulatorach zalanych podczas produkcji” – tłumaczy Najder.

Warto także dodać, że po zalaniu elektrolitem akumulatora suchoładowanego jego otwory wlewowe zamykane są specjalną nakładką dołączoną do zestawu, przez co akumulator staje się szczelnie zamknięty.

Akumulatory kwasowo-ołowiowe

Nie każdy motocyklista potrzebuje akumulatora żelowego lub AGM. W starszych i pozbawionych dodatkowego wyposażenia pojazdach można zastosować klasyczne akumulatory kwasowo-ołowiowe.

– „Choć ustępują one najnowocześniejszym technologiom, to nadal pozostają solidną i sprawdzoną alternatywą, idealną do mniej wymagających zastosowań. Dla koneserów starszych motocykli z zachowaną jeszcze instalacją 6-woltową, ten typ akumulatora staje się wręcz niezastąpiony. Jego mocną stroną jest cena – klasyczne akumulatory kwasowo-ołowiowe są zazwyczaj najtańsze” – informuje Najder.

I rzeczywiście, o ile cena akumulatora AGM/ŻEL zazwyczaj oscyluje w granicach 100-150 zł, o tyle tradycyjny akumulator można już kupić za niespełna 50 zł.

Dowiedz się więcej

,,Budujemy motocykle od podstaw” – wywiad z&nbspprzedstawicielem firmy Fireweed Inc.
,,Budujemy motocykle od podstaw” – wywiad z&nbspprzedstawicielem firmy Fireweed Inc.

Amerykańska firma Fireweed Inc. wykonuje zaprojektowane na indywidualne zamówienie motocykle na bazie modeli Harley-Davidson. Właśnie rozpoczął działanie pierwszy polski Garaż producenta. Z tej okazji porozmawialiśmy z Thomasem Ryżewskim – twórcą motocykli Fireweed. Czy otwarcie polskiego garażu przez Pana firmę oznacza, że rodzimy rynek custom bike'ów rozwija się? Ile sztuk zostało do tej pory przygotowanych i […]

Sprzedaż motocykli spada kolejny rok z rzędu
Sprzedaż motocykli spada kolejny rok z rzędu

Sprzedaż motocykli spada począwszy od 2008 roku, który przyniósł 10,7 tys. rejestracji nowych pojazdów. W 2011 było to już tylko 9 tys. sztuk, a rok ubiegły zakończył się sprzedażą 7,4 tys. motocykli. Początek tego roku nie był lepszy. Branża liczy jednak na zahamowanie trendu wraz z bogaceniem się konsumentów. Mirosław Michna, szef Zespołu Doradców dla Branży […]

W Polsce spada sprzedaż motocykli
W Polsce spada sprzedaż motocykli

Nowelizacja przepisów, która umożliwi osobom mającym prawo jazdy na samochód osobowy prowadzenie motocykli o pojemności silnika do 125 cm3, może przyczynić się do wzrostu sprzedaży jednośladów. Specjaliści upatrują w niej szansy na ożywienie polskiego rynku motoryzacyjnego, który nie radzi sobie najlepiej. W maju zarejestrowano w kraju niecałe 6,4 tys. nowych jednośladów. To o 30 proc. […]

Komentarze

Brak komentarzy