Najczęściej popełniane błędy przy naprawie ogumienia

, 31 stycznia 2014, 10:30

Zawód wulkanizatora jest rzemiosłem jak każde inne, o ściśle określonych regułach postępowania, od początku do końca. Dla tej specyficznej dziedziny zostały określone konkretne procedury, normy czy też procesy technologiczne, których nie należy lekceważyć. Jeśli omijamy procedury lub je bagatelizujemy, narażamy naszych klientów na ryzyko. W wielu przypadkach przyzwyczailiśmy się do działania „na skróty”, które niejednokrotnie w efekcie prowadzi do popełniania błędów.

Błędy popełniamy wszyscy ale starajmy się je ograniczać, naprawiać lub eliminować. Niestety – pomimo wielu artykułów, spotkań, szkoleń, nadal spotykamy powtarzające się błędy:

1. Niestosowanie się do procedur określających limity napraw w oponach (maksymalna wielkość uszkodzeń). Wynika bezpośrednio z nagminnego unikania stosowania tabel doboru wkładów, co w efekcie końcowym skutkuje złym doborem wkładu naprawczego. Najczęściej wkład dobierany jest „na oko”. Pamiętajmy, że wskazany przez tabelę wkład jest obliczony tak, aby w osiągnąć 100% wytrzymałość naprawy uszkodzenia o określonych wymiarach, również podanych w tabeli. Właściwy wkład determinuje skuteczność naprawy.

2. Często spotykany brak właściwego zakończenia uszkodzenia (brak wykonania prawidłowego lejka uszkodzenia)

 

 

 

3. Niewłaściwe przygotowanie powierzchni pod wklejenie wkładu. Chodzi o brak właściwej gradacji szorstkowania, która decyduje o trwałości połączenia wkład-butyl. Często w tym przypadku niewłaściwie dobrany jest napęd szlifierki. Pamiętajmy: do szorstkowania gumy używamy szlifierek wolnoobrotowych, zaś do stali – szybkoobrotowych. Szybkoobrotowa szlifierka zastosowana do szorstkowania gumy spowoduje jej spalenie! Zweryfikujmy również zestaw stosowanych w naszym warsztacie narzędzi szorstkujących.

4. Brak zaślepienia kanału uszkodzenia (np. przy przebiciach gwoździowych). Jest to jeden z największych „grzechów wulkanizacji". Kanał uszkodzenia musi być zawsze skalibrowany, a następnie zaślepiony stemem, kołkiem z grzybkiem lub zawulkanizowany na gorąco za pomocą mieszanki. Od strony butylu uszkodzenie powinno być zabezpieczone wkładem lub łatką uniwersalną – w zależności od rozmiaru opony. Należy pamiętać, że kołek z grzybkiem stosujemy wyłącznie do przebić pod kątem do 25 stopni, od 25 do 45 stopni należy go zastąpić kołkiem STEM. W przypadku jeszcze większego nachylenia przebicia konieczna jest naprawa na gorąco.

5. Stosowanie materiałów naprawczych i mieszanek pochodzących od różnych producentów (mieszanie materiałów), bez znajomości ich właściwości i charakterystyk. Bardzo często zdarzają się mieszanki o niewiadomym pochodzeniu, których używanie często skutkuje wypadaniem wypełnień lejka lub szybkim starzeniem się mieszanki.

6. Stosowanie produktów chemicznych niezgodnie z ich przeznaczeniem albo zaniedbanie koniecznego ich zastosowania w mylnym pojęciu oszczędności materiałów lub czasu.

Nagminnym błędem jest brak  znajomości technologii wulkanizacji jako procesu w zakresie przeprowadzanych przez nas napraw. Dział Serwisowy firmy Świstowski S.A. prowadzi profesjonalne szkolenia z zakresu obsługi sprzedawanych przez siebie maszyn i urządzeń. Firma świadczy również doradztwo techniczne w dziedzinie technologii naprawy ogumienia. Przy jakichkolwiek powtarzających się problemach z wulkanizacją czy zastosowaniem jakiegokolwiek materiału oferowanego przez Świstowski S.A., w celu uniknięcia błędu w ich zastosowaniu, należy skontaktować się z profesjonalnym zespołem działu marketingu i doradztwa technicznego firmy Świstowski S.A. 

Artykuł przygotowany na podstawie materiałów firmy Świstowski. Autor: Grzegorz Borysiak, specjalista d/s napraw ogumienia

Dowiedz się więcej

Focus F77- nowa wyważarka w ofercie firmy Świstowski
Focus F77- nowa wyważarka w ofercie firmy Świstowski

Firma Świstowski do oferowanej gamy wyważarek linii Focus dodała stosunkowo prosty i niedrogi model F77. Wyważarka Focus F77 Wyważarka wyposażona jest w czytelny wyświetlacz LEDowy oraz w szereg programów wyważania statycznego i dynamicznego (w tym 7 programów ALU), autokalibrację i optymalizację wyważania. Osłona koła znajduje się w standardowym oprzyrządowaniu maszyny, mimo że przepisy jej nie […]

Podnośnik PL-B30Y w ofercie firmy Świstowski
Podnośnik PL-B30Y w ofercie firmy Świstowski

Nowa platforma z oferty Świstowski SA nadaje się do obsługi nisko zawieszonych pojazdów – jej wysokość to tylko 105 mm po złożeniu. Podnośnik posiada blokadę bezpieczeństwa, która włącza się automatycznie po przyciśnięciu klawiszy góra/dół. Jest zabezpieczony przed nagłym opadnięciem w przypadku pęknięcia węża hydraulicznego, eliminując zagrożenie dla operatora oraz podnoszonego pojazdu. Brak spawów na platformach […]

Ciężarki do kół motocykli w ofercie Świstowski S.A.
Ciężarki do kół motocykli w ofercie Świstowski S.A.

Pogoda robi się wiosenna, co oznacza, że już wkrótce na drogach pojawią się motocykliści, którzy z pewnością niebawem zawitają również do serwisów opon. Należy więc pamiętać o wiosennym zaopatrzeniu się w odpowiednie materiały eksploatacyjne, między innymi ciężarki do wyważania kół motocyklowych. Firma Świstowski S.A. oferuje pełną gamę ciężarków szprychowych, żebrowych oraz klejonych do felg ALU. […]

Szkolenia Świstowski SA w marcu i kwietniu
Szkolenia Świstowski SA w marcu i kwietniu

Świstowski SA zaprasza chętnych do udziału w kursach, które odbędą się w centrum szkoleń firmy. Szkolenia przeprowadzane są z dużym naciskiem na zajęcia warsztatowe. Szkolenia kierowane są do: profesjonalistów chcących usystematyzować i odświeżyć swoją wiedzę i umiejętności. Istnieje możliwość dostosowania programu szkolenia do potrzeb kursantów, skoncentrowanie się na zagadnieniach szczególnie dla nich interesujących, na przykład […]

Naprawa ogumienia – jakich opon nie wolno naprawiać?
Naprawa ogumienia – jakich opon nie wolno naprawiać?

Bez względu na markę, jakość, czy też rodzaj opon, należy liczyć się z możliwością ich uszkodzenia. Pomimo coraz lepszych dróg, ilość opon wymagających naprawy jest ogromna. Mowa tutaj o oponach nowych, ale należy mieć na uwadze również tysiące opon używanych, których napływ do naszego kraju jest nadal dość znaczny. Dość często dokonuje się wymiany uszkodzonej […]

Materiały wulkanizacyjne Maruni – już od 20 lat w Polsce
Materiały wulkanizacyjne Maruni – już od 20 lat w Polsce

Materiały naprawcze Maruni są obecne na polskim rynku już od 20 lat. Korzystając z tej okazji, chcielibyśmy trochę przybliżyć Państwu tę znakomitą markę. Firma Maruni została założona w 1914 roku w Osace. Początkowo była to firma handlowa, zajmująca się sprzedażą gumy i ogumienia rowerowego. W 1948 roku rozpoczęto produkcję kleju do gumy, a parę lat […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!