Zaburzenia pracy alternatora najczęściej sygnalizuje kontrolka znajdująca się na desce rozdzielczej pojazdu.
Standardowo kontrolka ładowania zawsze jest aktywna (świeci się) po załączeniu zapłonu (przed rozruchem silnika). „Zgłaszając” się sygnalizuje sprawność układu oraz własną sprawność – czyli, że nie jest uszkodzona. W ten sam sposób działa także sygnalizacja w alternatorach z regulatorami sterowanymi cyfrowo (wykorzystuje protokoły BSS i LIN) z pozycji komputera pokładowego korzystającego z komunikacji magistrali CAN. Ważne jest aby w przypadku wymiany alternatora na nowy (dotyczy to regulatorów BSS i LIN) aktualizować oprogramowanie komputera pokładowego. Proces taki nazywa się adaptacją nowo zainstalowanego urządzenia i przeprowadzany jest w dedykowanych serwisach. Taka adaptacja nie zawsze jest wymagana, ale czasami zdarza się konieczność jej przeprowadzenia. Różnica może polegać na konieczności ponownego uruchomienia pojazdu, aby zresetować alarm kontrolki lub na dłuższym czasie reakcji sygnalizacji aniżeli jest to w regulatorach starszej generacji. Kontrolka ładowania powinna zgasnąć, kiedy obroty alternatora osiągną poziom ok. 700 obr./min. W przypadku braku reakcji przy pracy silnika na „wolnych obrotach” i zapalonej kontrolce, mamy pierwszą informację o awarii w układzie ładowania. Nie musi to jednak oznaczać wyłącznie awarii alternatora.
Przyczyn takiej sytuacji może być kilka:
- Brak jest połączenia z regulatorem alternatora – przyczyną są zaśniedziałe lub uszkodzone przewody.
- Naprężenie pasa „klinowego” jest nieodpowiednie lub został on zerwany.
- Szczotki regulatora są wytarte lub uległy uszkodzeniu.
- Doszło do uszkodzenia pierścieni ślizgowych.
W przypadku nieprawidłowego naprężenia pasa, słyszalny będzie nieprzyjemny „piskliwy” hałas spowodowany tarciem o koła pasowe. Szczotki regulatora i pierścienie ślizgowe to elementy bardzo od siebie zależne. Zużywają się one poprzez tarcie oraz prąd przekazywany pomiędzy tymi dwoma elementami konieczny dla prawidłowej pracy alternatora. Każda z powyższych przyczyn ma związek z uszkodzeniem któregoś z elementów składowych alternatora, a co za tym idzie uniemożliwia dalszą jazdę pojazdem. Jeśli jednak kontrolka włącza się z opóźnieniem, włącza się i gaśnie naprzemiennie w trakcie normalnej jazdy lub pojawia się przy drganiach pojazdu np. podczas jazdy po nierównej nawierzchni, nie musi to oznaczać awarii alternatora. Może być to skorodowany przewód, jednakże najczęściej są to wytarte szczotki/pierścienie.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Musol, 23 sierpnia 2018, 13:54 1 0
Często migająca kontrolka jest objawem uszkodzonego koła pasowego ze sprzęgłem które potocznie mówiąc zaczyna "przepuszczać"...
Odpowiedz