Segmenty cenowe części a wartość pojazdu

12 grudnia 2023, 9:36

Części zamienne z wysokiej, średniej czy niskiej półki cenowej? Decyzje zakupowe właścicieli pojazdów zależne są od wielu czynników. Jednym z głównych parametrów jest wartość rezydualna pojazdu. Po jakie części sięgają zazwyczaj posiadacze droższych, a po jakie tańszych aut? Jak duże są obszary przewag rynkowych w poszczególnych segmentach cenowych części? Odpowiedzi w poniższym artykule.

Wartość samochodu a półka cenowa części

W ubiegłotygodniowym artykule, przedstawiliśmy wyniki badań dotyczących preferencji warsztatów i konsumentów w zakresie wyboru części z różnych półek cenowych, w relacji do wieku pojazdu. Równie istotnym parametrem, którego nie warto pominąć jest także wartość samochodu.

Stosując uproszczenie, można byłoby założyć, że każdy samochód z wiekiem traci na wartości. Z innego pułapu wartościowego startują jednak samochody klasy budżetowej, a z innego auta klasy premium. Inny jest także typ konsumenta – posiadacza pojazdu, a więc potencjalnego nabywcy części zamiennych.

Omówmy tę sytuację na przykładach dwóch modeli pojazdów i ich właścicieli. Pan Jan w 2018 r. zakupił w salonie sprzedaży Fiata Tipo w promocyjnej cenie 46 900 zł. Jego bardziej zamożny sąsiad, Pan Zdzisław zdecydował się za to na dwuletni leasing SUVa BMW X5, wartego w momencie zakupu 279 900 zł. Obaj Panowie w czasie trwania dwuletniej gwarancji na swoje auta, korzystali z części eksploatacyjnych z logo marki swoich samochodów. W 2020 r., kiedy należało wykonać większy serwis pojazdu, Pan Jan wybrał części aftermarketowe z wysokiej półki cenowej. Jego samochód był już wart kilkadziesiąt procent mniej niż w momencie zakupu, właściciel z ASO przeniósł się do warsztatu niezależnego. Na wartości stracił także pojazd Pana Zdzisława, który właśnie wykupił go z leasingu. Nadal przedstawiał jednak wartość ponad 200 tys. złotych, przez co właściciel nawet nie zastanawiał się nad szukaniem oszczędności na częściach zamiennych. Czas na duży serwis samochodów nadszedł latem roku 2023 r. Auto Pana Jana warte było wtedy nieco ponad połowę kwoty zakupu, co biorąc pod uwagę zmiany inflacyjne w ostatnich latach nie było wartością zawrotną. Obawiając się wysokich kosztów serwisu w relacji do wartości auta, Pan Jan wybrał części ze średniej półki cenowej. Podobnych rozterek nie miał Pan Zdzisław, którego BMW nadal reprezentowało znaczną wartość. Właściciel zdecydował się zatem ponownie na części z wysokiej półki cenowej, które jego zdaniem nie kosztowały wiele w relacji do aktualnej wartości auta.

Na części z niższej półki cenowej Pan Jan zdecyduje się zapewne już w przyszłym roku. Pan Wiesław w ciągu najbliższych kilku lat będzie wybierał nadal części premium. Być może kolejny nabywca jego auta postawi już na półkę średnią. Trudno spodziewać się jednak, by części z półki najniższej do BMW X5 zostały zamontowane przed osiągnięciem przez auto wieku nastoletniego.

Wykres oparty jest na danych zebranych metodą jakościową, w przeciwieństwie do wielu innych naszych badań, które przeprowadzane są metodą ilościową.

Nasz wykres pokazuje, że producenci części z wysokiej półki cenowej mają zauważalną przewagę rynkową w stosunku do części z niskiej półki w przypadku aut o wyższej wartości (obszar zaznaczany czerwonymi strzałkami i vs. zielonymi strzałkami). Duże znaczenie ma jednak także półka średnia, wybierana przez właścicieli aut o znacznej, ale nie bardzo wysokiej wartości. Takie pojazdy mają znaczny udział w polskim rynku. Im mniej wart jest samochód, tym większy staje się udział części z niskiej półki cenowej.

Zachęcamy do pozostawiania pod artykułem komentarzy dotyczących naszego badania:

– Jakich zmian spodziewacie się w przyszłości w zakresie wyboru części ze wskazanych trzech segmentów cenowych?
– Jakie wydarzenia mogą mieć wpływ na takie zmiany?
– Części z której półki będą Waszym zdaniem zdobywać większe udziały w rynku?

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Semin, 17 grudnia 2023, 18:26 1 0

Im nowszy i droższy samochód tym lepsze i bardziej renomowane części. I tak widać że dominują droższe części bo warsztaty na nich więcej zarabiają .

Odpowiedz