Bosch prezentuje hydrauliczny napęd hybrydowy

15 marca 2013, 12:59

Firma Bosch zaprezentowała nowy, hydrauliczny napęd Full-Hybrid, który ma być tańszy i bardziej wytrzymały od układów elektrycznych, umożliwiając jednocześnie zaoszczędzenie do 45 proc. paliwa.

Oszczędność paliwa i tańsze naprawy

Technologia, opracowana przez firmę Bosch we współpracy z PSA Peugeot Citroën, ma znacząco obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2 w samochodach kompaktowych. System jest przystosowany także do stosowania w innych segmentach samochodów osobowych oraz w miejskich samochodach dostawczych. Jego konstrukcja umożliwia korzystanie z funkcji Boost, czyli chwilowego, dodatkowego przyspieszenia. Jest realizowana przez współpracę silnika spalinowego z elementami hydraulicznymi oraz akumulatora ciśnieniowego z azotem.

Koncepcja Powersplit umożliwia korzystanie z różnych rodzajów napędu: krótkie odcinki można pokonywać przy użyciu samej hydrauliki. W tym przypadku silnik spalinowy jest wyłączony, a samochód nie emituje spalin. Przy dłuższych trasach lub przy większej prędkości siłę napędową zapewnia silnik spalinowy, ale energia systemu hydraulicznego może wspierać jednostkę spalinową.

Nowa technologia daje duże oszczędności paliwa: W nowym, europejskim cyklu jezdnym oszczędność paliwa sięga 30 proc., a w cyklu miejskim – 45 proc. Istotnymi cechami hydrauliczno-mechanicznego układu napędowego są niski koszt, wytrzymałość i łatwość w serwisowaniu.

System hybrydowy pozyskuje energię, która w normalnych warunkach byłaby tracona. System hydrauliczny umożliwia szybkie doładowanie akumulatora hydraulicznego podczas hamowania. Energia kinetyczna pojazdu jest podczas hamowania przekształcana w energię hydrauliczną gromadzoną w akumulatorze ciśnieniowym. Gdyby nie układ hybrydowy, byłaby tracona jako ciepło powstałe przez tarcie klocków hamulcowych. Zalety napędu hybrydowego widoczne są także przy jeździe ze stałą prędkością. Silnik może pracować w optymalnym zakresie efektywności, a równocześnie pewien nadmiar mocy jest wykorzystywany do ładowania akumulatora hydraulicznego.

Hydrauliczny napęd hybrydowy to klasyczny silnik spalinowy oraz akumulator ciśnieniowy i zbiornik. Jednostki hydrauliczne przy pomocy cieczy roboczej sprężają gaz. Ciecz i gaz są od siebie oddzielone. W buforze gazowym może być akumulowana energia, przy czym gaz jest ściskany na podobnej zasadzie jak sprężyna. Ciśnienie systemowe wynosi wtedy ponad 300 barów. Ilość energii, którą można przekazać do akumulatora ciśnieniowego zależy od wielkości układu.

Zmagazynowana energia jest „oddawana” w następujący sposób: gaz znajdujący się pod ciśnieniem ulega rozprężeniu, a ciecz robocza napędza silnik hydrauliczny, który oddaje zakumulowaną energię pojazdowi za pośrednictwem przekładni.

W porównaniu do akumulatora litowo-jonowego samochodu elektrycznego akumulator ciśnieniowy ma mniejszą pojemność i zapewnia mniejszy kilometraż, ale ładuje się znacznie szybciej i może bardziej efektywnie wykorzystywać dodatkową energię silnika spalinowego.

Współpraca Bosch i PSA

Bliska współpraca koncernu PSA Peugeot Citroën z firmą Bosch rozpoczęła się w 2008 roku. W ramach zawiązanego wtedy partnerstwa, w 2011 roku Peugeot wprowadził na rynek swój pierwszy seryjny samochód z napędem hybrydowym, 3008 Hybrid4. Bosch dostarcza także komponenty elektrycznego układu przeniesienia napędu modeli Peugeot 508 w wersji kombi RXH, limuzyny Hybrid4 oraz Citroën DS5 Hybrid4.

Dowiedz się więcej

Bosch zbuduje nową fabrykę części w Rosji
Bosch zbuduje nową fabrykę części w Rosji

Firma Bosch planuje budowę nowej fabryki części samochodowych w Rosji. Przedsiębiorstwo zamierza zainwestować w nowy zakład około 40 mln Euro. Nowa fabryka Bosch w Samarze Grupa Bosch planuje budowę nowej fabryki techniki motoryzacyjnej w Samarze (Rosja). Do 2015 roku przedsiębiorstwo technologiczno-usługowe zamierza zainwestować ok. 40 mln EUR w nowy zakład. Całkowita powierzchnia nowych budynków o […]

Bosch finalizuje akwizycję SPX Service Solutions
Bosch finalizuje akwizycję SPX Service Solutions

Po wydaniu zgody urzędów antymonopolowych Bosch sfinalizował akwizycję firmy SPX Service Solutions, amerykańskiego specjalisty w branży diagnostyki pojazdowej.  Bosch sfinalizował akwizycję firmy SPX Service Solutions Umowa akwizycji przedsiębiorstwa przez Bosch została podpisana w styczniu 2012 roku. SPX Service Solutions zajmuje się rozwojem, produkcją i dystrybucją urządzeń serwisowych, wyposażenia warsztatów oraz oprogramowania na potrzeby światowego rynku […]

Start produkcji seryjnej równoległych napędów hybrydowych firmy Bosch
Start produkcji seryjnej równoległych napędów hybrydowych firmy Bosch

Hybrydowe VW Touareg i Porsche Cayenne S to pojazdy, w których debiutuje równoległy napęd hybrydowy (Parallel Full Hybrid). Bosch stworzył technologię wraz z producentami tych pojazdów. Zapewnia ona harmonijne współdziałanie silnika spalinowego i elektrycznego, bez potrzeby stosowania mechanicznych komponentów do przeniesienia mocy. Oprócz komponentów centralnych, takich jak moduł energoelektroniczny czy silnik elektryczny, Bosch dostarcza dla […]

Jubileusz Boscha – 111 lat świec zapłonowych
Jubileusz Boscha – 111 lat świec zapłonowych

Świeca zapłonowa to wynalazek firmy Bosch. Pierwszą zaprezentowano 111 lat temu, w 1902 roku. 11 miliardów świec zapłonowych Bosch w ciągu 111 lat W 1902 roku Bosch otrzymał patent na wysokonapięciowy iskrownik magnetyczny w połączeniu ze świecą zapłonową. Wynalazek gwarantował niezawodny zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku benzynowym. W ten sposób świece zapłonowe Bosch przyczyniły się […]

Bosch: wartości emisji CO2 na rok 2020 są możliwe do osiągnięcia
Bosch: wartości emisji CO2 na rok 2020 są możliwe do osiągnięcia

Firma Bosch jest przekonana, że wartości emisji CO2 przewidziane na rok 2020 – 95 g/km – są możliwe do osiągnięcia. Zdaniem Prezesa Zarządu spółki dalsza redukcja zużycia paliwa jest możliwa, jednak częściowo będzie wymagała zwiększenia kosztów. Wymogi norm emisji spalin na rok 2020 Podczas zorganizowanego w Wiedniu sympozjum poświęconego technologiom silnikowym (Wiener Motorensymposium 2013) dyskutowano […]

Superlekki silnik elektryczny Bosch
Superlekki silnik elektryczny Bosch

Bosch opracował wydajny napęd elektryczny o mocy do 80 kW (prawie 109 KM). Jednostka charakteryzuje się wagą zaledwie 32 kg i małymi wymiarami. Dysponuje wyjątkowo wysoką sprawnością w cyklu miejskim. SMG180/120 – elektryczny silnik firmy Bosch Kompaktowy silnik Bosch będący elementem układu przeniesienia napędu w samochodach elektrycznych waży zaledwie 32 kg i ma tak zwartą […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 21 marca 2013, 8:23 0 0

to partnerstwo jest sporą zaliczką na dobry końcowy efekt.

Odpowiedz