Firma Bosch zaprezentowała nowy, hydrauliczny napęd Full-Hybrid, który ma być tańszy i bardziej wytrzymały od układów elektrycznych, umożliwiając jednocześnie zaoszczędzenie do 45 proc. paliwa.
Oszczędność paliwa i tańsze naprawy
Technologia, opracowana przez firmę Bosch we współpracy z PSA Peugeot Citroën, ma znacząco obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2 w samochodach kompaktowych. System jest przystosowany także do stosowania w innych segmentach samochodów osobowych oraz w miejskich samochodach dostawczych. Jego konstrukcja umożliwia korzystanie z funkcji Boost, czyli chwilowego, dodatkowego przyspieszenia. Jest realizowana przez współpracę silnika spalinowego z elementami hydraulicznymi oraz akumulatora ciśnieniowego z azotem.
Koncepcja Powersplit umożliwia korzystanie z różnych rodzajów napędu: krótkie odcinki można pokonywać przy użyciu samej hydrauliki. W tym przypadku silnik spalinowy jest wyłączony, a samochód nie emituje spalin. Przy dłuższych trasach lub przy większej prędkości siłę napędową zapewnia silnik spalinowy, ale energia systemu hydraulicznego może wspierać jednostkę spalinową.
Nowa technologia daje duże oszczędności paliwa: W nowym, europejskim cyklu jezdnym oszczędność paliwa sięga 30 proc., a w cyklu miejskim – 45 proc. Istotnymi cechami hydrauliczno-mechanicznego układu napędowego są niski koszt, wytrzymałość i łatwość w serwisowaniu.
System hybrydowy pozyskuje energię, która w normalnych warunkach byłaby tracona. System hydrauliczny umożliwia szybkie doładowanie akumulatora hydraulicznego podczas hamowania. Energia kinetyczna pojazdu jest podczas hamowania przekształcana w energię hydrauliczną gromadzoną w akumulatorze ciśnieniowym. Gdyby nie układ hybrydowy, byłaby tracona jako ciepło powstałe przez tarcie klocków hamulcowych. Zalety napędu hybrydowego widoczne są także przy jeździe ze stałą prędkością. Silnik może pracować w optymalnym zakresie efektywności, a równocześnie pewien nadmiar mocy jest wykorzystywany do ładowania akumulatora hydraulicznego.
Hydrauliczny napęd hybrydowy to klasyczny silnik spalinowy oraz akumulator ciśnieniowy i zbiornik. Jednostki hydrauliczne przy pomocy cieczy roboczej sprężają gaz. Ciecz i gaz są od siebie oddzielone. W buforze gazowym może być akumulowana energia, przy czym gaz jest ściskany na podobnej zasadzie jak sprężyna. Ciśnienie systemowe wynosi wtedy ponad 300 barów. Ilość energii, którą można przekazać do akumulatora ciśnieniowego zależy od wielkości układu.
Zmagazynowana energia jest „oddawana” w następujący sposób: gaz znajdujący się pod ciśnieniem ulega rozprężeniu, a ciecz robocza napędza silnik hydrauliczny, który oddaje zakumulowaną energię pojazdowi za pośrednictwem przekładni.
W porównaniu do akumulatora litowo-jonowego samochodu elektrycznego akumulator ciśnieniowy ma mniejszą pojemność i zapewnia mniejszy kilometraż, ale ładuje się znacznie szybciej i może bardziej efektywnie wykorzystywać dodatkową energię silnika spalinowego.
Współpraca Bosch i PSA
Bliska współpraca koncernu PSA Peugeot Citroën z firmą Bosch rozpoczęła się w 2008 roku. W ramach zawiązanego wtedy partnerstwa, w 2011 roku Peugeot wprowadził na rynek swój pierwszy seryjny samochód z napędem hybrydowym, 3008 Hybrid4. Bosch dostarcza także komponenty elektrycznego układu przeniesienia napędu modeli Peugeot 508 w wersji kombi RXH, limuzyny Hybrid4 oraz Citroën DS5 Hybrid4.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 21 marca 2013, 8:23 0 0
to partnerstwo jest sporą zaliczką na dobry końcowy efekt.
Odpowiedz