Firma Bosch jest przekonana, że wartości emisji CO2 przewidziane na rok 2020 – 95 g/km – są możliwe do osiągnięcia. Zdaniem Prezesa Zarządu spółki dalsza redukcja zużycia paliwa jest możliwa, jednak częściowo będzie wymagała zwiększenia kosztów.
Wymogi norm emisji spalin na rok 2020
Podczas zorganizowanego w Wiedniu sympozjum poświęconego technologiom silnikowym (Wiener Motorensymposium 2013) dyskutowano na temat przyszłości motoryzacji. Dr Volkmar Denner, Prezes Zarządu Robert Bosch GmbH stwierdził, że jego firma pracuje nad innowacyjnymi rozwiązaniami, aby dalej rozwijać technologie napędowe we wszystkich klasach pojazdów. Dalsza redukcja zużycia paliwa jest możliwa, jednak częściowo będzie wymagała zwiększenia kosztów. Z punktu widzenia spółki Bosch konieczne jest rozważenie dalszego rozwoju układów przeniesienia napędu od strony bilansu kosztów i korzyści.
Bosch pracuje nad rozwiązaniami technicznymi mającymi na celu dalsze obniżenie emisji CO2 oraz ochronę środowiska i surowców dla wszystkich segmentów pojazdów. Już dziś małe samochody wyposażone w nowoczesną technologię spełniają wytyczne w zakresie emisji. Najbardziej zaawansowane samochody diesla w tym segmencie emitują obecnie zaledwie 81 g CO2 na kilometr. Najbardziej zaawansowany silnik benzynowy osiąga 99 g CO2 na kilometr. Limity emisji przewidziane na rok 2020 są w przypadku małych samochodów w zasięgu najbliższej przyszłości lub są już rzeczywistością. Dalsza optymalizacja pracy silników może w jeszcze większym stopniu obniżyć wartości emisji floty.
W klasie średniej ważne kryterium stanowi cena. Dlatego Bosch pracuje nad stworzeniem ekologiczniejszych i efektywniejszych silników, które nadal będą dostępne w akceptowanych przez klientów cenach. Są do tego potrzebne nowe komponenty. Przykładem mogą być układy umożliwiające odzysk energii hamowania oraz pozwalające w lekkim stopniu zelektryfikować napęd. Tak więc również w klasie średniej realizacja ambitnego celu emisyjnego na rok 2020 jest możliwa pod warunkiem podjęcia pewnych wysiłków: nowoczesne samochody diesla osiągają dziś poziom emisji 105 g CO2/km, nowoczesne silniki benzynowe 115 g CO2/km.
Układy hybrydowe Plug-In
Dla wielu producentów samochodów taki trend rozwojowy w przypadku samochodów małych oraz klasy średniej jest korzystny: im oszczędniejsze są najczęściej sprzedawane modele kompaktowe danego producenta, tym lepiej kompensują one emisje klasy SUV. W klasie premium nie wystarczy już sama optymalizacja technologii silnika spalinowego, aby spełnić zakładane limity emisji. Zmniejszanie oporów powietrza i obniżanie wagi to dodatkowe czynniki pomagające w osiągnięciu celu. Równolegle Bosch rozwija efektywne układy hybrydowe typu Plug-In, które umożliwiają jazdę z napędem elektrycznym do 60 km. Także te systemy w przypadku samochodów klasy SUV pomogą obniżyć poziom emisji CO2. Jednak konsekwencją takich rozwiązań są zwiększone koszty produkcji pojazdów w tej klasie. Z drugiej strony układy hybrydowe Plug-In oferują nowe funkcje, które podnoszą wartość segmentu premium. Samochód z napędem hybrydowym porusza się w trybie elektrycznym prawie bezszelestnie, a przy tym ma zasięg konwencjonalnego pojazdu z silnikiem spalinowym. Moment obrotowy, generowany przez dodatkowy napęd elektryczny – efekt boost – zapewnia jeszcze dynamiczniejszą jazdę.
Poza elektryfikacją układu napędowego Bosch dostrzega jeszcze możliwość wykorzystania we wszystkich klasach pojazdów rozwiązań, jakie oferuje napęd gazowy CNG. Jednak warunkiem dalszego upowszechniania się napędów gazowych na rynku jest znacząca rozbudowa infrastruktury.
Dział przedsiębiorstwa Technika Motoryzacyjna osiągnął w 2012 roku obroty w wysokości 31,1 mld EUR, co stanowi 59% całkowitych obrotów Grupy. Dział zatrudnia na całym świecie ok.177 000 pracowników, w tym ok. 33 000 w działach badawczo-rozwojowych.
Komentarze