Przedsiębiorstwa Bosch i PSA (Peugeot Citroën) planują stworzenie hydraulicznego napędu hybrydowego do samochodów osobowych.
Bosch i PSA pracują nad hydraulicznym napędem hybrydowym
Po sukcesach związanych z wprowadzeniem na rynek elektrycznego napędu hybrydowego Axle-Split firmy Bosch w samochodach z silnikami diesla produkowanych przez koncern PSA (HYbrid 4), oba przedsiębiorstwa planują teraz stworzenie hydraulicznego napędu hybrydowego do samochodów osobowych. Głównymi elementami układu hydraulicznego są dwie jednostki hydrauliczne wraz z akumulatorami ciśnieniowymi. Koncepcja Powersplit umożliwia korzystanie z konwencjonalnego napędu pojazdu, napędu czysto hydraulicznego lub kombinacji obydwu napędów.
W ten sposób silnik spalinowy może w niższym zakresie obciążenia pracować przy korzystniejszym zużyciu paliwa. Ponadto, podczas hamowania, energia kinetyczna, która w normalnych warunkach jest wytrącona w postaci emitowanego ciepła, przekształca się w energię hydrauliczną i jest gromadzona w akumulatorze ciśnieniowym, a następne ponownie wykorzystywana przez napęd hydrauliczny. Umożliwia on całkowicie bezemisyjną jazdę na krótkich odcinkach oraz przy ruszaniu. Oznacza to redukcję emisji CO2 średnio o 30% w nowym, europejskim cyklu jezdnym oraz do 45% w cyklu miejskim.
Niedrogie w serwisie hybrydy
Innowacyjną technologię można łączyć ze wszystkimi typami napędów konwencjonalnych. W pierwszym etapie koncepcja będzie stosowana w segmencie małych samochodów, ale jest ona odpowiednia także dla innych klas samochodów osobowych oraz lżejszych pojazdów dostawczych w ruchu miejskim. Hydrauliczno-mechaniczny układ napędowy umożliwia realizację niedrogich, wytrzymałych i łatwych w serwisowaniu napędów hybrydowych, które nie wymagają specjalnej infrastruktury i mogą być stosowane na całym świecie.
Nowa technologia wykorzystuje zasadę działania napędów hydraulicznych, oferowanych przez firmę Bosch Rexroth i szeroko stosowanych na świecie. Bosch oraz PSA dostrzegają duży potencjał w adaptacji nowej technologii dla potrzeb branży motoryzacyjnej.
Bliska współpraca koncernu PSA (Peugeot Citroën) z firmą Bosch rozpoczęła się w 2008 roku. W ramach zawiązanego wtedy partnerstwa strategicznego w 2011 roku Peugeot wprowadził na rynek swój pierwszy seryjny samochód osobowy z napędem hybrydowym, model 3008 HYbrid4, wyposażony w silnik diesla oraz napęd Axle-Split. Komponenty elektryczne (silnik elektryczny, energoelektronika oraz wysokonapięciowy alternator) oraz specjalnie przystosowaną wersję układu ESP® koncern PSA Peugeot Citroën zaprojektował we współpracy z firmą Bosch. Obecnie PSA produkuje także model Peugeot 508 w wersji kombi RXH oraz limuzynę Hybrid4, a marka Citroën – model DS5 w wersji HYbrid4, wykorzystując tę koncepcję układu napędowego. Także dla tych modeli Bosch dostarcza komponenty elektrycznego układu przeniesienia napędu.
Komentarze