Do prawidłowej pracy silnika spalinowego o zapłonie iskrowym, niezbędna jest odpowiednia energia do zainicjowania spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Dostarczana jest ona przez iskrę wytwarzaną przez świece zapłonowe, do których trafia dzięki cewkom zapłonowym.
Świece
Warunki występujące pod maską silnika stawiają świecy zapłonowej wiele szczególnych wymagań. Należą do nich:
- odporność elektryczna: wytrzymanie wysokich napięć przekraczające 45 000 woltów
- odporność mechaniczna: odpowiednia szczelność połączeń głowicy przy występujących ciśnieniach do 140 bar.
- odporność termiczna: utrzymanie właściwej temperatury pracy nawet pracy nawet przy jej gwałtownych i ekstremalnych zmianach
- odporność chemiczna: na zachodzące procesy chemiczne w komorze spalania oraz agresywne składniki zawarte w paliwie
Świece zapłonowe firmy Bosch doskonale radzą sobie ze wszystkimi wymaganiami, które są im stawiane.
10 faktów o świecy zapłonowej
Czy wiesz, że…?
- Bosch posiada ponad 120 lat doświadczenia w projektowaniu i produkcji świec zapłonowych.
- Od 1970 r. Bosch wspiera zespół Porsche w Motorsporcie.
- Pierwsza świeca zapłonowa ważyła ok. 290 g i miała średnicę gwintu M18, a obecnie produkowane świece ważą poniżej 40 g i mają gwint o rozmiarze M12 lub M10.
- Świece zapłonowe stosowane w motorsporcie (F1) ważą ok. 20 g, zawierają metale szlachetne i są wyposażone w gwint o rozmiarze M8.
- Nowoczesny ceramiczny izolator świecy zapłonowej Boscha jest tak twardy jak stal.
- Żywotność świetlówki energooszczędnej jest przewidziana na ok. 50.000 włączeń, a żywotność świecy zapłonowej Boscha na ok. 150 milionów iskier.
- Ciśnienie podczas produkcji obudowy świecy zapłonowej jest równe ciśnieniu wywieranemu na łódź podwodną na głębokości 200 metrów.
- Od 1983 r. Bosch stosuje w elektrodach stopy platynowe w produkcji seryjnej. Ta technologia była użyta pierwszy raz w 1970 r. w wyścigowym Porsche 917, biorącym udział w rajdzie Le Mans. Udział ten zakończył się pełnym sukcesem i wygraną zawodów.
- Do produkcji świec zapłonowych zużyto więcej platyny niż rocznie zużywa jej europejski przemysł jubilerski.
- Świeca zapłonowa w silniku czterosuwowym generuje iskry nawet ok. 60 razy na sekundę. Daje to od ok. 150 iskier na minutę przy rozruchu do ok. 3500 iskier na minutę przy 7000 tyś obrotów/min.
Cewki
Pierwszy układ zapłonowy niskonapięciowy zaprezentowany został przez Bosch w 1887 r. Jednak dopiero w 1902 r. Bosch jako pionier zaprezentował układ zapłonowy wysokonapięciowy. Zasada działania obecnych cewek jest identyczna jak ponad 100 lat temu. Dzięki dwóm uzwojeniom
- pierwotnemu składającego się z 250 do 400 zwojów drutu miedzianego o średnicy około 0,5mm
- wtórnemu mającego od 20 000 do 26 000 zwojów drutu miedzianego o średnicy do 0,2mm uzyskuje się wysokie napięcie sięgające do 45kV bez obciążenia cewki. W cewkach konwencjonalnych podczas przeskoku iskry spada do ok. 20-24kV. W najnowszych cewkach pojedynczych montowanych bezpośrednio na świece iskrowe napięcie podczas wyładowania sięga 10-13kV. Napięcie to przy prędkości obrotowej silnika 6000 pojawia się 200 razy w każdej sekundzie, co oznacza że czas na naładowanie oraz rozładownie cewki to zaledwie 5ms.
Bosch w swojej ofercie posiada wszystkie typy cewek (konwencjonalne, pojedyncze lub zintegrowane w listwy zapłonowe oraz dwu lub czterobiegunowe).
Komentarze