W trzecim kwartale 2012 roku Firma Oponiarska Dębica S.A. uzyskała o 18,2 proc. większy zysk netto, niż w analogicznym okresie 2011 roku, w wysokości 38,6 mln złotych. Za trzy kwartały 2012 roku zysk netto wynosi 75,7 mln zł, czyli tyle samo, ile w roku ubiegłym.
– „Osiągnięcie rekordowo wysokiego zysku netto w trzecim kwartale 2012 roku przez naszą Spółkę wobec wciąż pogarszającej się sytuacji na rynku opon dowodzi, że nasze produkty są bardzo konkurencyjne i spełniają wysokie oczekiwania kierowców w Polsce oraz innych krajach świata. Jestem przekonany, że nasza najnowsza opona zimowa Dębica Frigo HP, która jest pierwszą oponą zimową o wysokich osiągach w historii marki Dębica, silnie wesprze naszą sprzedaż w najbliższym okresie, gdy kierowcy będą przygotowywali samochody do zimowej jazdy” – powiedział Jacek Pryczek, Prezes Zarządu Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.
Firma zawdzięcza wynik m.in. oszczędnościom w kosztach ogólnych. Dębica sprzedała o 10 proc. opon mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, co wynika ze spadku potencjału rynku opon w ogóle. Został on w części zrekompensowany wzrostem cen jednostkowych i przychody ze sprzedaży wyniosły 1 692,5 mln zł, a więc o 4,8 proc. mniej r/r.
Zysk z działalności operacyjnej za 9 miesięcy 2012 roku wyniósł 87,4 mln zł, czyli o 21,6 proc. mniej r/r. Za trzeci kwartał 2012 roku wyniósł on 45,0 mln zł, tj. o 24,9 proc. mniej r/r. Spadek EBIT-u jest następstwem zmniejszonej sprzedaży ilościowej oraz wzrostu jednostkowych kosztów produkcji. W porównaniu do dziewięciu miesięcy roku ubiegłego, jednostkowe koszty wytworzenia sprzedanych produktów wzrosły o 9,3 proc., a w trzecim kwartale 2012 roku o 0,2 proc.
Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu wyniosły w trzecim kwartale 2012 roku 17,8 mln zł, czyli o 9,8 mln zł mniej, a ich udział w wartości sprzedaży wyniósł 3,3 proc. wobec 3,9 proc w trzecim kwartale roku ubiegłego. Za dziewięć miesięcy 2012 roku koszty te wyniosły 62,7 mln zł, czyli o 19,5 mln zł mniej i stanowiły 3,7 proc. wartości sprzedaży w porównaniu do 4,6 proc. w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Pozytywny wynik na działalności finansowej spowodował, że pomimo mniejszego zysku z działalności operacyjnej, zysk brutto za trzeci kwartał 2012 roku oraz za trzy kwartały 2012 roku jest wyższy niż w analogicznych okresach roku ubiegłego odpowiednio o 17,8 proc. i 0,3 proc.
Sprzedaż do podmiotów z grupy Goodyear za 9 miesięcy 2012 roku wyniosła 1 496,7 mln zł i stanowiła 88,4 proc. sprzedaży ogółem. W roku 2012 nastąpiła zmiana modelu prowadzenia biznesu w grupie Goodyear, polegająca na sprzedaży opon marek innych niż Dębica zaraz po zakończeniu procesu produkcyjnego. Sprzedaż jest realizowana do podmiotu Goodyear Dunlop Tires Operations SA z siedzibą w Luksemburgu, zarejestrowanego w Polsce dla potrzeb VAT. Zmiana modelu biznesowego spowodowała, że sprzedaż eksportowa została zastąpiona sprzedażą krajową oraz nie występuje bezpośrednia sprzedaż opon do Goodyear Dunlop Tires Polska sp. z o.o. Ponadto zmniejszeniu uległ poziom zapasów wyrobów gotowych oraz wzrosły zobowiązania z tytułu podatku VAT.
Komentarze