Konstruktorzy samochodów zastanawiają się, jak zmniejszyć masę pojazdu, zachowując, a nawet polepszając jednocześnie jego funkcjonalność, bezpieczeństwo, trwałość, niezawodność i komfort? Delphi Automotive wciąż opracowuje coraz lżejsze, mniejsze i jednocześnie bardziej efektywne produkty Wynikiem tych działań są bardziej komfortowe samochody zużywające mniej paliwa i wydzielające mniej spalin. Inżynierowie w całej firmie opracowują mniejsze komponenty, upraszczają ich konstrukcję, zmniejszają masę i ograniczają wymagania w zakresie pakowania.
– „Firma Delphi posiada produkty i technologie pozwalające zmniejszyć ciężar przewożony przez samochody, co bezpośrednio wpływa na oszczędność zużycia paliwa, przy zachowaniu oczekiwanych przez kierowców komfortu i wygody jazdy. Badania wykazały, że zmniejszenie o 10 procent pojazdu może ograniczyć zużycie paliwa o przeszło 3 procent, przy czym jeszcze większe oszczędności można uzyskać, jeśli uda się zmniejszyć rozmiary silnika, a w konsekwencji ograniczyć jego ciężar. Są to dane ważne dla kierowców, którzy szukają sposobów obniżenia kosztów paliwa i emisji spalin“ – powiedział Michael Gassen, prezes Delphi Europe.
Samochody stają się coraz bardziej złożone: wewnątrz nich znajdują się kilometry przewodów, dziesiątki modułów komputerowych i liczne szeregowe złącza przesyłania danych. Architektura elektryczna i elektroniczna samochodu musi obsłużyć niezbędne systemy transportu, zapewnienia rozrywki, ochrony pasażerów i inne. Z uwagi na rozmiar i złożoność tej architektury, stwarza ona istotne możliwości w zakresie oszczędności masy i przestrzeni.
Warunki środowiskowe, na jakie narażona jest podstawowa instalacja samochodu ograniczały dotąd możliwość wprowadzenia do zespołu przewodów drutów o przekroju mniejszym niż 0,35 mm2 (rozmiar 22). Firma Delphi opracowała sposoby „odchudzenia“ swoich wysokiej klasy kabli do rozmiarów ultracienkich: 0,13 mm2 (rozmiar 26). Kable o zmniejszonej średnicy zapewniają większą wytrzymałość na rozciąganie, większą odporność na zaciśnięcie i ochronę przed ścieraniem. Opracowano również lekkie, o zwartej budowie systemy połączeń, które pozwalają dodatkowo zmniejszyć ciężar, umożliwiając zarazem szybki, automatyczny montaż.
Przewody aluminiowe firmy Delphi zapewniają zmniejszenie ciężaru nawet o 48 procent w porównaniu z tradycyjnymi przewodami miedzianymi. 227 g aluminium może zastąpić 454 g miedzi, co oznacza, że ciężar typowego samochodu można obniżyć o ok. 1,8 kg. Technologia ta zostanie wprowadzona do produkcji w przyszłym roku.
Skoncentrowanie wysiłków na miniaturyzacji umożliwiło firmie Delphi wprowadzenie na rynek jako pierwszej skrzynki bezpieczników, w której wśród innych innowacji zastosowano mikrobezpieczniki pozwalające zmniejszyć rozmiar zespołu nawet o 30 procent. Mikrobezpieczniki są o 35 procent mniejsze niż tradycyjne minibezpieczniki i umożliwiają umieszczenie większej liczby obwodów na takiej samej powierzchni płytki obwodów drukowanych, co oznacza, że skrzynka bezpieczników może pomieścić więcej zawartości i funkcji w odpowiedzi na rosnący poziom techniczny pojazdów kolejnej generacji.
Elektroniczny radar skanujący ESR, firmy Delphi waży o 61 procent mniej niż jego poprzednik. Umożliwia zastosowanie wielu współczesnych, zaawansowanych technologicznie zabezpieczeń, jak zachowanie odpowiedniego dystansu między poruszającymi się pojazdami, ostrzeganie przed zderzeniem, wspomaganie hamowania i ostrzeganie przed zmniejszeniem dystansu do poprzedzającego pojazdu, a dzięki małym rozmiarom może być instalowany w dowolnym miejscu, bez uszczerbku dla stylistyki pojazdu.
Oferowane przez firmę Delphi urządzenie RACam (zintegrowany układ łączący funkcje radaru i kamery) łączy w jednym module funkcje elektronicznego radaru skanującego, odczytu danych wizyjnych oraz syntezy danych dostarczanych przez dwie pierwsze funkcje. System RACam, choć niewielki i lekki, umożliwia działanie licznych zabezpieczeń, jak na przykład pełne autonomiczne hamowanie w razie wykrycia obecności pieszego.
Udało się zbudować moduł, który jest dostatecznie mały, aby można go było umieścić na lusterku wstecznym, po stronie przedniej szyby samochodu. Dzięki temu radar znajduje się z dala od strefy zgniotu pojazdu, co obniża koszty naprawy w przypadku zderzenia czołowego. Produktu należy spodziewać się w 2014 r.
Także zmniejszenie wielkości silnika ma wpływ na obniżenie ciężaru, a w konsekwencji na zmniejszenie emisji CO2 . W przypadku silników benzynowych, jednym z kluczowych czynników decydujących o parametrach pracy w przypadku silnika o zmniejszonych rozmiarach jest bezpośredni wtrysk paliwa. Zastąpienie silnika o zasysaniu naturalnym silnikiem benzynowym, o 30 procent mniejszym, z wtryskiem bezpośrednim oznacza zmniejszenie masy silnika o 20-30kg. Mniejsza masa silnika prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa o 1,0-1,5 procent oraz emisji CO2 o 1,5-2,5 g/km. Układ paliwowy silnika benzynowego z wtryskiem bezpośrednim firmy Delphi obejmuje wysokociśnieniową pompę paliwową, szynę paliwową i wtryskiwacze wielootworowe Multec®, do których dodano układ sterowania silnikiem, oprogramowanie i kalibrację, aby zapewnić pełną funkcjonalność silnika.
W opracowanym przez firmę Delphi nowym systemie zasilania paliwem CR do silników Diesla zastosowano najnowszą technologię wtryskiwacza elektromagnetycznego oraz skonstruowaną w Delphi pompę paliwową nowej generacji DFP6. Głównym czynnikiem przyczyniającym się do obniżenia masy FIE jest pompa szyny wspólnej, która umożliwia zmniejszenie masy o 40 procent w stosunku do systemów paliwowych poprzedniej generacji.
Ułatwiając kontrolę temperatury i sprawności silnika, technologie chłodzenia systemów napędowych firmy Delphi pozwalają zoptymalizować działanie, zmniejszyć emisje i zwiększyć oszczędność paliwa. Wysoce zintegrowany czołowy moduł chłodzenia firmy Delphi, będący połączeniem chłodnicy, chłodnice powietrza tłoczonego, skraplacza i zespołu osłony silnika elektrycznego z chłodzeniem wentylatorowym, może zapewnić zmniejszenie ciężaru o 4 kg, a także zmniejszenie zużycia energii elektrycznej przez wentylator chłodzący o 350 W.
Komentarze