Mija właśnie 25 lat od chwili, w której koncern ZF wypuścił na rynek swój pierwszy układ kierowniczy ze wspomaganiem, uwzględniający prędkość poruszania się pojazdu – ZF Servotronic. W ciągu ćwierćwiecza, firma wyprodukowała 12 milionów takich układów. Obecnie, wytwarzane przez firmę ZF Lenksysteme GmbH, w której po 50% udziałów posiadają ZF Friedrichshafen AG oraz Robert Bosch GmbH, stanowią wyposażenie fabryczne samochodów osobowych oraz lekkich użytkowych, produkowanych przez 13 międzynarodowych koncernów motoryzacyjnych.
Układy kierownicze ze wspomaganiem hydraulicznym pojawiły się w latach pięćdziesiątych XX wieku – początkowo w Stanach Zjednoczonych, później również w Europie. Już wówczas zostały uznane za rozwiązanie dające duży komfort kierowcom ciężkich pojazdów użytkowych oraz osobowych (zwłaszcza luksusowych). Jednak ówczesny rozwój techniki narzucał swoje ograniczenia – przy większych prędkościach działanie układu wspomagania okazywało się zbyt miękkie i nieprecyzyjne, często prowadząc do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Stworzenie, wraz upływem lat, układu wspomagania uwzględniającego aktualną prędkość poruszania się pojazdu, okazało się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Układ ZF Servotronic wszedł do masowej produkcji w 1986 roku.
ZF Servotronic w pełni dostosowuje siłę wspomagania do prędkości pojazdu. Przy niskiej prędkości (np. manewry na parkingu wymagające wielu ruchów kierownicą) siła wspomagania jest maksymalna. Przy wyższej – jest redukowana, co daje możliwość zachowania dużej precyzji działania układu i pozwala zachować pełną kontrolę nad pojazdem.
Układ ZF Servotronic oparty jest na specjalnym zaworze hydraulicznym, wyposażonym dodatkowo w konwerter elektro-hydrauliczny, tłoczki reakcyjne, zawory zwrotne oraz zawór zamykający. Jednostka kontrolna przekazuje informacje o prędkości pojazdu do zaworu hydraulicznego, sprawiając, że siła wspomagania rośnie lub maleje.
ZF Servotronic był na przestrzeni lat kilkakrotnie modyfikowany. Pierwsza generacja, której konstrukcja oparta była na rotacyjnych zaworach tłoczkowych została zastąpiona w 1989 roku przez Servotronic z rotacyjnymi zaworami ślizgowymi. Układ został po raz kolejny zmodyfikowany w 1998 roku (wersja Servotronic 2).
Układy elektroniczne, produkowane przez ZF od 2001 roku, również dostosowują siłę wspomagania do prędkości pojazdu. W układzie ZF Servoelectric, wspomaganie zasilane jest za pomocą silnika elektrycznego, który pobiera energię jedynie w momencie skręcania kół pojazdu. Rozwiązanie to pozwala na oszczędność paliwa sięgającą nawet 0,4 litra na 100 km w porównaniu do systemów hydraulicznych.
Komentarze