Paski Gates napędzają unikalny pojazd elektryczny

26 maja 2011, 0:00

Firma Gates ma również swój wkład w produkcję pojazdów ekologicznych. Paski Poly Chain® GT Carbon™ tej marki przenoszą moc z silników niezwykłego w pełni elektrycznego pojazdu Lumeneo Smera.

Smera to napędzany energią elektryczną samochód o długości 2,50m i szerokości jedynie 0,96m. Wyprodukowany przez francuski koncern Lumeneo, zalicza się do klasy samochodów ultra-kompaktowych. Ciekawostką jest fakt, że Smera jest napędzany w 100% energią elektryczną. Nie emituje żadnych zanieczyszczeń, żadnych związków CO2, żadnych spalin ani hałasu. Paski Gates Poly Chain® GT Carbon™ przekazują moc z dwóch silników elektrycznych i charakteryzują się największą wytrzymałością spośród tego typu produktów dostępnych na rynku.

„Firma Gates poważnie traktuje zagadnienia związane z ochroną środowiska”, mówi Peter Verdonckt, wiceprezes d/s sprzedaży firmy Gates. „Samochody z napędem elektrycznym stanowią kluczowy kierunek rozwoju motoryzacji, dlatego czynimy starania mające na celu zapewnienie naszym klientom nowoczesnych rozwiązań, wiedzy inżynieryjnej oraz niezawodnych produktów zarówno teraz, jak i w przyszłości.”

Smera jest napędzany dwoma elektrycznymi silnikami umieszczonymi przed tylną osią. Prędkość maksymalna wynosi 110 km/h a przyspieszenie od 0 do 100 km/h jedynie 8 sekund. Uzyskanie takich osiągów wymusza zastosowanie niezwykle wytrzymałych elementów układu napędowego, zdolnych do przeniesienia wysokiego momentu obrotowego na koła. Firma Lumeneo wybrała bezpośrednią przekładnię pasową z paskami Gates Poly Chain® GT Carbon™, najtrwalszymi paskami rozrządu dostępnymi obecnie na rynku. Jak twierdzi Thierry Moulène, Dyrektor Techniczny firmy Lumeneo, takie paski stanowią najlepsze rozwiązanie technologiczne w przypadku konieczności połączenia minimalnej masy przekładni z maksymalną niezawodnością.


Wytrzymałość pasa Poly Chain® GT Carbon™ jest efektem zastosowania opatentowanych elastycznych kordów węglowych zatopionych w poliuretanowej mieszance. Firma Gates zastosowała włókna węglowe klasy premium w dynamicznym projekcie, co zaowocowało wyprodukowaniem paska przystosowanego do przenoszenia dużych momentów obrotowych, charakteryzującego się bardzo wysoką wytrzymałością, elastycznością i trwałością.

Paski zastosowane w pojeździe napędzanym energią elektryczną mają długość 1120 mm i szerokość jedynie 21 mm.. Pasek charakteryzuje się bardzo dużą trwałością i zachowuje pełne właściwości w ekstremalnych temperaturach od -54°C do +85°C. Tworzywo pokrywające pasek zmniejsza tarcie względem kół pasowych, minimalizując wzrost temperatury. Specjalne zęby o zmodyfikowanym krzywoliniowym kształcie optymalizują rozkład naprężeń i zwiększają wytrzymałość paska na przeciążenia.

Inżynierowie stale pracują nad zmniejszeniem wagi pojazdu z napędem elektrycznym w celu zwiększenia jego zasięgu i poprawy osiągów. Smera waży tylko 500 kg. Zastosowanie pasków Poly Chain® GT Carbon™ również przyczynia się do zmniejszenia wagi pojazdu, ponieważ eliminuje konieczność stosowania ciężkich skrzyń biegów. Ponadto paski rozrządu są cichsze i zapewniają większą sprawność. Nie wymagają żadnych czynności konserwacyjnych i nie generują hałasu podczas pracy.

Mimo, że Smera jest niewiele większy od niektórych skuterów, posiada homologację samochodu (M1); spełnia wszelkie wymogi bezpieczeństwa i został poddany takim samym testom zderzeniowym, co pełnowymiarowe pojazdy klasy SUV. Model ten jest idealnym rozwiązaniem dla osób szukających szybkiego, bezpiecznego środka komunikacji miejskiej. Dzięki wbudowanej ładowarce wyposażonej w przewód do ładowania, zestaw akumulatorów litowych można ładować bezpośrednio z gniazdka sieciowego: w garażu, w ogrodzie lub na parkingu.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!