Yokohama wprowadza nowe rozwiązania technologiczne. Po zmianach w składzie mieszanki i wykorzystaniu ekologicznego olejku pomarańczowego zwiększającego przyczepność, japoński producent rozpoczął współpracę z instytutem naukowym.
Priorytetem jest poprawa trakcji na oblodzonej nawierzchni. W tym celu producent postanowił nawiązać współpracę z Laboratorium Tribologii na Uniwersytecie Kanazawa (Japonia). Wraz z profesorem Iwaiem Tomoakim opracowano technologię, która pomoże odkryć składniki posiadające właściwości absorpcyjne wody. Wykorzystanie ich w mieszance ogumienia, w połączeniu z odpowiednim kształtem bieżnika, poprawi wydajność w odprowadzaniu wody, śniegu i błota pośniegowego. Głównym celem Yokohamy jest opracowanie opon zimowych o znacznie krótszej drodze hamowania, co przełoży się na wzrost poziomu bezpieczeństwa kierowców.
Odwieczny problem z jazdą po lodzie
Dużym problemem wśród kierowców jest kontrola pojazdu na oblodzonej nawierzchni. Na lodzie opony bez kolców tracą przyczepność ze względu na powstający pomiędzy nimi a nawierzchnią film wodny. Producenci ogumienia prześcigają się w wyszukiwaniu rozwiązań tego zagadnienia.
– Jedną z głównych trudności w tym przypadku jest dokładne określenie obszaru, w którym pomiędzy nawierzchnią drogi a gumą znajduje się woda, i odróżnienie go od miejsca, w którym opona ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią – wyjaśnia Artur Posłuszny, przedstawiciel ITR CEE Sp. z o.o., firmy dystrybuującej opony Yokohama w Polsce.
Współpraca z naukowcami
Yokohama Rubber z Kanazawa University stworzyła projekt badawczy, w ramach którego przygotowano maszynę testującą, wyposażoną w specjalistyczną kamerę o wysokiej prędkości rejestracji obrazu. Urządzenie umożliwia wizualizację kontaktu opony z podłożem i jednocześnie pomaga ocenić zasięg faktycznego obszaru kontaktu. Dodatkowo, dzięki pogłębionym pracom analitycznym nad digitalizacją obrazów, producent dokonał numerycznej oceny chłonności mieszanki gumowej i odprowadzania wody spod opon. Eksperyment naukowy zakończył się sukcesem.
Nauki ścisłe w oponiarstwie
Wykorzystany w tym procesie badawczym sprzęt testujący obserwuje rzeczywiste tarcie powstające pomiędzy próbką gumy i lodem przy prędkościach do 50 km/h. Szybkobieżna kamera potrafi wykonać do miliona obrazów nisko-poziomowych na sekundę styku opony z nawierzchnią drogi. W tym samym czasie jest w stanie mierzyć siłę tarcia. Na otrzymanych zdjęciach, miejsca rzeczywistego kontaktu opony z podłożem są ciemniejsze. W wyniku digitalizacji tych obrazów przy pomocy nowo opracowanej techniki analitycznej wiążącej obszar tarcia z jego siłą okazało się, że uzyskana wartość liczbowa ma wysoką korelację z siłą tarcia gumy.
Plany japońskiego producenta
Yokohama zamierza wykorzystać tę technologię do opracowywania gamy opon zimowych oraz całorocznych przeznaczonych na rynki: Japonii, Europy i Rosji.
– Rozwój nowej technologii wpisuje się w trzyletni, średniookresowy plan zarządzania Yokohama Grand Design 2020 (GD2020), który zainaugurowano na początku 2018 r. Jego głównym celem jest wzrost udziału w rynku opon premium dla klientów indywidualnych dzięki wdrożeniu nowych produktów oraz strategii „premium-car tire” – tłumaczy Artur Posłuszny.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Lawer, 27 lutego 2019, 22:30 1 0
Mam od nich opony Geolandar G015, wielosezonowe. Nawet nie wiedziałam że tam jest taka technologia. Słyszałem jedynie o dodawaniu olejku pomarańczowego do mieszanki. Póki co sprawują się nieźle.
Odpowiedz