Opracowane przez Boscha tarcze hamulcowe nowej generacji iDisc posiadają twardość ok. 1600 w skali Vickers’a. Dzięki tak wysokiej twardości (ta sama grupa co diament) warstwa 100 µm węglika wolframu wystarcza na cały okres użytkowania tarczy, który dochodzi nawet do 200 tys km.
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2018/06/untitled-2-1.jpg)
Jak wygląda ich produkcja? Otóż wykorzystywany jest tu proces naddźwiękowego natryskiwania płomieniowego warstwy węglika wolframu. Etapy produkcji są następujące:
- pierwszym etapem jest produkcja standardowej tarczy z szarego żeliwa, stopu żelaza i węgla. Jest ona odporna na ciepło i oferuje dobre tłumienie, ale jest podatna na zużycie,
- kolejnym etapem jest laserowe oczyszczenie oraz uzyskanie odpowiedniej chropowatości powierzchni, na którą ma zostać nałożona warstwa węglika wolframu,
- następnie powierzchnia jest galwanizowana, aby zabezpieczyć ją przed korozją oraz wyeliminować napięcie powierzchniowe,
- najważniejszym etapem jest nałożenie warstwy węglika wolframu. Wykorzystywany jest tu proces HVOF. Strumień gazu, który unosi cząstki materiału natryskiwanego powstaje poprzez mieszanie i zapalanie tlenu i paliwa w komorze spalania. Strumień unoszących gazów osiąga prędkość znacznie przekraczającą prędkość dźwięku i może dochodzić do 2 500km/h. Nanoszona powłoka ma grubość 100 µm (niewiele więcej niż grubość ludzkiego włosa),
- ostatnim etapem jest szlifowanie wykończeniowe naniesionej powłoki oraz zabezpieczenie antykorozyjne pozostałych powierzchni.
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2018/06/img_3240-kopiowanie.jpg)
Do tarcz iDisc niezbędne jest zastosowanie klocków o specjalnie przygotowanej mieszance ciernej. Dzięki temu uzyskany współczynnik tarcia między klockiem a tarczą jest wyższy niż przy zastosowaniu konwencjonalnego zestawu: tarcza klocek. Ze względów bezpieczeństwa, aby nie było możliwe zamontowanie klocków o standardowej mieszance ciernej, klocki hamulcowe posiadają unikatowy kształt. Tarcze hamulcowe iDisc stosowane są obecnie w najnowszym modelu Porsche Cayenne Turbo.
Komentarze