Uszczelki oszczędzające paliwo

24 marca 2010, 0:00

Firma Federal-Mogul opracowała obrotowe uszczelnienia wału MicroTorq, które redukują tarcie o 70 proc. w porównaniu do tradycyjnych uszczelek typu wargowego. Taka zmiana pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 0,49 proc. oraz redukcję emisji CO2 o 1-2 g/km.

Rozwiązanie Federal-Mogul jest także łatwiejsze w montażu, bardziej dopasowują się do przemieszczeń wału lub mimośrodu i wymaga mniej miejsca. Dodatkową zaletą MicroTorq jest też możliwość wykorzystania go w istniejących już silnikach bez zmiany konstrukcji stykających się z nim elementów. W nowo projektowanych jednostkach napędowych redukcja emisji dwutlenku węgla może sięgnąć nawet 3,5 g/km (także przy prędkościach obrotowych rzędu 2 000 obr./min) bez większych dodatkowych kosztów.

Tarcie występujące przy konwencjonalnych uszczelnieniach wargowych jest efektem konieczności zapewnienia szczelności, gdy wał porusza się w ramach luzu łożyskowego pod zmiennymi obciążeniami. Oprócz marnotrawienia energii, tarcie w simmeringu tworzy ciepło, które pogarsza jakość oleju, powodując powstawanie węgla niszczącego funkcję hydrodynamiczną uszczelnienia wargowego prowadząc do wycieków oleju.

Technologia MicroTorq niweluje ten problem dzięki innowacyjnym „dwuprzegubowym” uszczelnieniom wału, które umożliwia głównemu elementowi uszczelniającemu utrzymać jednolity styk z wałem w warunkach zmiennej geometrii, zachowując lekkie obciążenie podzespołu.

Cechy hydrodynamiczne uszczelnienia pozwalają na wydajne cofanie oleju do silnika, gdy wał korbowy obraca się i zapewnia stałe uszczelnienie kiedy nie obraca się. MicroTorq posiadają też nogi naprowadzające, które umożliwiają bezbłędną instalację za każdym razem, bez wykorzystywania specjalnych narzędzi, jednocześnie ułatwiając proces montażu i zwiększając jego solidność.

Kolejną zaletą rozwiązania Federal-Mogul jest fakt, że gdy standardowe simmeringi wymagają 7-10 mm przestrzeni wzdłużnej na wale korbowym, MicroTorq potrzebują jedynie 5 mm, przyczyniając się do tworzenia lekkich i zwartych silników.

Firma przeprowadziła szczegółową walidację oraz testy wytrzymałości nowej technologii. Badania dynamiczne przy różnych prędkościach pokazały, że nowe obrotowe uszczelnienia wału generują około 1/3-1/2 tarcia w porównaniu do tradycyjnych zimmeringów. Testy ciśnieniowo-próżniowy i szczelności powietrznej pokazały duże korzyści konstrukcji Federal-Mogul. Zastąpienie zwykłych uszczelek wału korbowego uszczelkami MicroTorq, obliczone zużycie paliwa zmalało o 0,25 proc w przypadku kompaktowego auta z dwulitrowym silnikiem, a w silniku V8 z pickupa 0,49 proc.

– „Uszczelki MicroTorq mogą dać natychmiastową redukcję emisji CO2 o 1-2 g/km w obecnych silnikach oraz do 3,5 g/km w nowo projektowanych silnikach przy prawie żadnym dodatkowym koszcie” – powiedział Gerard Chochoy, starszy wiceprezes Federal-Mogul – „To duża szansa dla klientów Federal-Mogul używających silników spalinowych w swoich pojazdach lub generatorach energii” – dodał Chochoy.

Firma planuje ogłoszenie rozpoczęcia seryjnej produkcji nowych uszczelek jeszcze w tym roku.

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Nagroda Materialica 2011 dla Mercedesa
Nagroda Materialica 2011 dla Mercedesa

Opracowana przez inżynierów Mercedes-Benz technologia Nanoslide zmniejsza wagę konstruowanych silników, poprawia ich wydajność i odporność na zużycie. Za możliwość osiągnięcia gładkiej powierzchni gładzi cylindra i ograniczenia współczynnika tarcia tłoka technologię Nanoslide wyróżniono nagrodą Materialica 2011. Niemiecka firma od pięciu lat wykorzystuje tę technologię w modelach AMG. Technologia Mercedesa wykorzystuje powłokę TWAS (twin-wire arc-sprayed coating), optymalizującą […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!