Opracowana przez inżynierów Mercedes-Benz technologia Nanoslide zmniejsza wagę konstruowanych silników, poprawia ich wydajność i odporność na zużycie. Za możliwość osiągnięcia gładkiej powierzchni gładzi cylindra i ograniczenia współczynnika tarcia tłoka technologię Nanoslide wyróżniono nagrodą Materialica 2011. Niemiecka firma od pięciu lat wykorzystuje tę technologię w modelach AMG.
Technologia Mercedesa wykorzystuje powłokę TWAS (twin-wire arc-sprayed coating), optymalizującą powierzchnię gładzi cylindrowych. Żelazo i węgiel roztapiane są w łuku elektrycznym, a następnie natryskiwane w postaci kropel – pod wpływem strumienia gazu – na wewnętrzne ścianki cylindrów. W ten sposób powstaje nanokrystaliczna warstwa o ekstremalnie gładkiej powierzchni z drobnymi porami. W porównaniu do konwencjonalnych tulei pozwala ona na 50-proc. zmniejszenie tarcia pomiędzy tłokiem a gładzią cylindra, a dodatkowo wyróżnia się niezrównaną odpornością na ścieranie. Efektem jest jeszcze niższe zapotrzebowanie na paliwo oraz emisja szkodliwych spalin, a także lżejsze silniki.
Technologia otrzymała nagrodę Materialica Design + Technology Award 2011 w kategorii Surface&Technology. Jury, złożone z blisko 150 osób, w swojej ocenie uwzględniło m.in.: jakość projektu i wykonania, aspekt technologiczny i ekologiczny, dobór materiałów, funkcjonalność, możliwości produkcyjne oraz bezpieczeństwo.
Technologia Nanoslide jest obecna w silnikach Mercedes-Benz ze stajni AMG już od pięciu lat. W 2011 roku trafiła ona również pod maski Mercedesów napędzanych 6-cylindrowymi motorami wysokoprężnymi.
Komentarze