Warsztaty mechaniki pojazdów to branża, która przechodzi jedną z największych transformacji rynkowych. Coraz częściej przedsiębiorcy z tego sektora zwracają uwagę na kwestie do tej pory zaniedbywane, takie jak ochrona środowiska czy bezpieczeństwo i higiena pracy.
Z badań przeprowadzonych przez Motofocus.pl wynika, że 31 proc. warsztatów samochodowych nie przeprowadza obowiązkowych szkoleń bhp. Tylko 65 proc. respondentów zadeklarowało, że w ich miejscu pracy organizowane są takie szkolenia.
– Prowadzenie ciekawych, wartościowych kursów doszkalających z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy to wyzwanie dla wielu branż. Badanie pokazało, że niemalże jedna trzecia zakładów mechaniki pojazdowej nie przywiązuje wagi do edukacji pracowników w tym obszarze – to duży odsetek, dlatego warto ciągle przypominać przedsiębiorcom, że bhp to nie tylko etyczny wymiar dbania o zdrowie i życie swoich pracowników, ale również wymierne korzyści biznesowe. Bezwypadkowość to przede wszystkim niższe składki na ubezpieczenie oraz brak konieczności ponoszenia licznych kosztów związanych z nieobecnością pracownika – mówi Andrzej Smółko, przewodniczący Koalicji Bezpieczni w Pracy, prezes zarządu CWS-boco.
Jest lepiej niż było
Prawie 60 proc. mechaników pracujących w warsztatach uważa, że przepisy i procedury bhp nie utrudniają im pracy, jednak 26 proc. badanych jest innego zdania. Jednocześnie, aż 39 proc. respondentów pracujących w tym zawodzie przyznaje także, że byłoby skłonnych podjąć pracę z niższym wynagrodzeniem, ale z większym poziomem bezpieczeństwa.
– Warsztaty samochodowe coraz częściej przywiązują wiele uwagi aspektom związanym z bezpieczeństwem i higieną pracy. Z jednej strony wynika to z troski o pracowników i rosnącej świadomości dotyczącej ochrony środowiska, z drugiej czysty i bezpieczny warsztat to także gwarancja dla klientów, że oddając tam swój samochód zajmą się nim profesjonaliści. Odpowiednio zorganizowane procesy bhp pomagają budować zaufanie do przedsiębiorców i zwiększają ich wiarygodność na rynku jako pracodawcy – uważa Tomasz Ładosz St. Specjalista ds. Warsztatów z Grupy InterCars, członka Koalicji Bezpieczni w Pracy. – 80 proc. mechaników biorących udział w badaniu MotoFocus.pl zadeklarowało, że są zatrudnieni na umowę o pracę. Oznacza to, że specjaliści w branży mogą wybierać wśród wielu ofert zatrudnienia, a pracodawcy muszą sprostać oczekiwaniom obecnych i potencjalnych pracowników – dodaje.
Jakie zagrożenia?
Wśród głównych czynników ryzyka związanych z pracą w warsztacie, respondenci najczęściej wskazywali bolesne i męczące pozycje (68 proc.), stres (67 proc.) oraz ex aequo hałas i kontakt z substancjami chemicznymi lub biologicznymi (65 proc.). Pracodawcy mogą zmniejszać ryzyko wypadku i zwiększać komfort pracy poprzez zapewnienie odpowiednich akcesoriów i środków ochrony indywidualnej
– Dane zebrane przez Motofocus.pl pokazują, że mechanicy mają zapewnione podstawowe środki ochrony. Niemalże trzy czwarte badanych deklaruje, że posiada odzież ochronną, (kombinezon z tkanin impregnowanych, buty na podeszwach antypoślizgowych z metalowymi noskami, rękawice). Budujące jest także, że mechanicy mają także w większości dostęp do służbowych kurtek, które znacznie poprawiają komfort pracy w okresie jesienno-zimowym, ale wpływają także na wizerunek danego warsztatu – podsumowuje Elżbieta Rogowska, dyrektor handlowy w firmie Krystian, członek Koalicji Bezpieczni w Pracy.
Badanie zostało przeprowadzone na grupie 300 pracowników zakładów mechanicznych, użytkowników portalu Motofocus.pl.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków pracy w warsztacie? Weź udział w sesji “Jak utrzymać pracownika – czy na rynku pracy liczy się tylko wynagrodzenie?”, którą poprowadzą członkowie Koalicji Bezpieczni w Pracy. Sesja będzie częścią XII Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, który odbędzie się w dniach 8-9 listopada w Hotelu Sound Garden w Warszawie.
Aby wziąć udział w tym wydarzeniu należy wypełnić formularz, dostępny na stronie: http://moto-konferencja.pl
Komentarze