Bosch pracuje nad technicznymi rozwiązaniami na rzecz nowej ery mobilności: bez wypadków drogowych, bez stresu i bez emisji szkodliwych składników. Innowacyjne rozwiązania Bosch można zobaczyć podczas 67. międzynarodowych targów motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie na stoisku A03 w hali 8.
Najważniejsze prezentacje na stoisku Bosch
Automatyczne parkowanie
Parkowanie bez kierowcy oszczędza czas i zmniejsza stres kierowcy. W parkingu wielopoziomowym Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie, Bosch połączył siły z Daimlerem, aby zautomatyzowany parking stał się rzeczywistością.
Korzystając ze smartfonów, kierowcy mogą automatycznie parkować samochody w
wyznaczonych miejscach bez konieczności obserwowania manewru. Automatyczne
parkowanie (ang. automated valet parking) jest możliwe dzięki interakcji między wyposażeniem w samochodzie a inteligentną infrastrukturą parkingu Bosch.
Automatyczne dostarczanie i odbieranie samochodu na parkingu to ważny krok w drodze do autonomicznej jazdy.
Aktualizacja oprogramowania danymi z chmury
Aktualizacja oprogramowania i aplikacji w trybie online to dziś normalna rzecz dla każdego użytkownika smartfonu. Tego typu aktualizowanie, wykorzystujące dane dostępne w chmurze, Bosch wprowadza do samochodów.
Dzięki temu aktualizacje oprogramowania będą pobierane w nocy, w postaci zaszyfrowanej i chronione przed nieautoryzowanym dostępem. Możliwe będzie także dodawanie do samochodu nowych funkcji takich jak na przykład automated valet parking, parking community-based (samochody same lokalizują miejsca parkingowe) lub asystent utrzymywania pasa ruchu.
Elektryczna oś (e-oś)
E-oś jest kompaktowym, przystępnym cenowo rozwiązaniem dla elektrycznych układów napędowych w pojazdach elektrycznych i hybrydach. Silnik, elektronika i przekładnia główna z mechanizmem różnicowym tworzą jedną zwartą jednostkę, która napędza bezpośrednio oś samochodu. Zmniejsza to złożoność dotychczasowego elektrycznego układu napędowego, a dzięki stworzonej przez Bosch konstrukcji może potencjalnie skrócić czas potrzebny do projektowania pojazdów elektrycznych.
Istnieją różne konfiguracje e-osi. Jej moc wyjściowa może wynosić od 50 do 300 kilowatów, co oznacza, że oś elektryczna może być instalowana w samochodach kompaktowych, SUVach, a nawet lekkich pojazdach użytkowych.
Wysoki poziom efektywności jest wynikiem dwóch czynników: po pierwsze ciągła poprawa silnika elektrycznego i elektroniki mocy, a po drugie zmniejszenie liczby interfejsów i elementów, takich jak kable wysokonapięciowe, wtyczki i urządzenia chłodzące. Krótko mówiąc, oś elektryczna Bosch oznacza większy zasięg przy tej samej pojemności akumulatorów.
Bosch opracował elastyczne podejście do produkcji e-osi, które można wdrożyć na całym świecie, zapewniając w ten sposób szybkie dostawy.
Zautomatyzowana jazda
Zautomatyzowana jazda sprawia, że drogi stają się bezpieczniejsze. Rosnąca automatyzacja może jeszcze bardziej ograniczyć wypadki – nawet o jedną trzecią w samych Niemczech. Tworzenie rzeczywistości zautomatyzowanych jazd wymaga głębokiego zrozumienia wszystkich systemów w samochodach. Bosch ma tę wiedzę i produkuje większość najważniejszych elementów – w tym czujniki radarowe, wideo i ultradźwiękowe, układy hamulcowe, elektryczne wspomaganie kierownicy, wyświetlacze i rozwiązania łączności sieciowej wewnątrz i na zewnątrz pojazdu.
Od 2020 roku samochody wyposażone w technologię Bosch będą mogły poruszać się po autostradach w sposób wysoce zautomatyzowany (poziom 3 wg SAE ). Ponadto Bosch współpracuje z Daimlerem, aby w miastach wprowadzić w pełni zautomatyzowaną jazdę (poziom 4 wg SAE) i jazdę bez udziału kierowcy (poziom 5 wg SAE).
Układ hamulcowy
Bosch opracował drugą generację elektromechanicznego serwa hamulca, niezależnego od podciśnienia. Podobnie jak jednostka pierwszej generacji, nowy iBooster spełnia wszystkie wymagania nowoczesnego układu hamulcowego.
Układ iBooster drugiej generacji został zaprojektowany tak, aby był jeszcze bardziej kompaktowy i szybciej tworzył ciśnienie hamowania. System iBooster nadaje się do wszystkich koncepcji układów napędowych – w szczególności w pojazdach hybrydowych i elektrycznych.
Elektromechaniczne serwo iBooster zapewnia, w połączeniu z układem ESP, redundancję układu hamulcowego potrzebną do automatyzowania jazd samochodem. Jeśli jeden z dwóch podzespołów zawiedzie, drugi może bezpiecznie spowolnić i zatrzymać pojazd autonomiczny – bez konieczności interwencji kierowcy.
Elektryczne kierowanie
Jedną z kluczowych dla zautomatyzowanej jazdy technologii jest niezawodny układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem. W rzadkich przypadkach nieprawidłowego działania, system Bosch pomaga kierowcy w konwencjonalnych lub autonomicznych pojazdach zachować 50 procent elektrycznego wspomagania siły na kierownicy.
Dzięki tej technologii producenci mogą spełnić wymagania związane z bezpieczeństwem w razie awarii – niektóre z nich zostały określone w Stanach Zjednoczonych przez ministerstwo transportu oraz przez National Highway Traffic Administration (NHTSA) w wytycznych dotyczących zautomatyzowanych pojazdów (Federal Automated Vehicles Policy).
Serwis przewidywania warunków drogowych
Przyczepność lub współczynnik tarcia zależy od tego czy nawierzchnia drogi jest sucha, mokra czy pokryta lodem. Kierowca musi wówczas odpowiednio dostosować styl jazdy, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji. Bosch opracowuje, bazujący na chmurze, serwis informujący o stanie dróg, który umożliwi autonomicznym pojazdom dostosować samodzielnie styl jazdy do stanu jezdni.
Serwis wykorzystuje czujniki układu ESP do zbierania informacji na temat stanu nawierzchni. Dodatkowo, dzięki danym ze stacji meteorologicznych i czujników dróg, mapa oblicza aktualne i prognozowane współczynniki tarcia.
Inteligentne i autonomiczne parkowanie dzięki połączeniu z siecią Parking community-based upraszcza poszukiwanie odpowiedniego miejsca parkingowego. Używając ultrasonograficznych czujników systemu wspomagania parkowania, samochody, jeżdżąc po parkingu, identyfikują i mierzą luki pomiędzy zaparkowanymi samochodami.
Te informacje są przesyłane w czasie rzeczywistym na cyfrową mapę miejsc parkingowych, którą kierowcy mogą wykorzystywać do znalezienia najbliższych wolnych miejsc. We współpracy z Mercedes-Benz i innymi producentami samochodów, Bosch testuje tę usługę w różnych niemieckich miastach i w innych krajach Europy. Bosch planuje
uzupełnić parking community-based w funkcję umożliwiającą cyfrowe wykonywanie opłat parkingowych.
Pilot parkowania Home zone
Parkowanie bez stresu w prywatnym garażu lub wyznaczonym podziemnym parkingu: „Home zone park pilot” zajmie się tym powtarzającym manewrem – także dojazdem do miejsca parkingowego na odcinku do 100 metrów. W tym celu wystarczy, że kierowca tylko raz wykona manewr w ramach jazdy próbnej, aby nauczyć pojazd i wprowadzić trasę do jego pamięci.
Od tego momentu samochód zaparkuje w zadanym miejscu postojowym, niezależnie od obecności kierowcy. System „Home Zone park pilot” jest oparty na czujnikach ultradźwiękowych, kamerach stereo i czujnikach radarowych, które rozpoznają obiekty wykryte podczas jazdy próbnej, a następnie bezpiecznie prowadzą samochód do miejsca
parkingowego.
Większa ochrona pasażerów
Bezpieczeństwo pojazdów i pasażerów można poprawić poprzez inteligentne łączenie czujników otoczenia auta i czujników kontaktu z systemami bezpieczeństwa biernego oraz hamulcami i układem kierowniczym.
Działanie zabezpieczenia można dostosować dokładnie do konkretnego scenariusza wypadku drogowego. Pomaga to złagodzić konsekwencje kolizji.
Ochrona rowerzystów
Rowerzyści i piesi są najbardziej narażonymi na wypadki użytkownikami dróg. W celu zmniejszenia liczby wypadków z udziałem rowerzystów, czujnik radarowy lub wideo, stosowany w nowym systemie automatycznego hamowania awaryjnego Bosch, może rozpoznać rowerzystów – nawet, jeśli nagle przetną drogę przed samochodem.
Jeśli system wykryje zbliżającą się kolizję, automatycznie uruchamia pełne hamowanie awaryjne. Pomoże to zminimalizować konsekwencje wypadku, a nawet mu zapobiec. Począwszy od 2018 roku, kryteria oceny organizacji ochrony konsumentów Euro NCAP obejmą automatyczne hamowanie awaryjne, które rozpoznaje rowerzystów.
Układ ABS dla rowerów
Bosch wprowadza na rynek pierwszy, gotowy do produkcji układ przeciwblokujący ABS do rowerów, a tym samym wyposaży rowery w technikę motoryzacyjną.
ABS e-bike zapobiega blokowaniu przedniego koła. Funkcjonalność działa na wszystkich nawierzchniach, co oznacza, że rowerzysta może kontynuować kierowanie i kontrolować pojazd aż do jego zatrzymania. Ponadto regulacja podnoszenia tylnego koła zapobiega przerzuceniu rowerzysty przez kierownicę, jeśli zbyt mocno zahamuje na nawierzchni o dobrej przyczepności.
Nowe usługi w zakresie mobilności dla bezstresowych i wygodnych podróży
Samochód demostracyjny Bosch (tzw. show car) prezentuje inteligentne usługi w zakresie mobilności, które sprawią, że jazda stanie się mniej stresująca i wygodniejsza.
Obejmują one parking community-based, zapobiegawczą diagnostykę pojazdów i Perfectly Keyless. Technologicznym sercem jest pakiet Bosch Automotive Cloud Suite, który płynnie koordynuje wszystkie usługi mobilne dostępne w chmurze.
Perfectly Keyless
Bosch Perfectly Keyless zamienia smartfon w kluczyk samochodowy. Dzięki temu nowemu systemowi, kierowcy mogą otwierać, uruchamiać i blokować pojazd bez potrzeby szukania kluczyka. System Perfectless Keyless automatycznie identyfikuje unikatowy cyfrowy klucz bezpieczeństwa w smartfonie użytkownika. Dopiero, gdy wykryje użytkownika w dległości mniejszej niż dwa metry od samochodu, odblokuje drzwi.
Ponadto silnik nie zostanie uruchomiony dopóki system dostępu nie zlokalizuje smartfonu w samochodzie. Właściciel pojazdu może za pomocą aplikacji przekazywać dostęp do swojego pojazdu innym użytkownikom.
Prewencyjna diagnostyka pojazdów
Nic nie jest bardziej irytujące niż awaria samochodu na urlopie. Diagnoza prewencyjna wykorzystuje dane i informacje z chmur zbierane podczas regularnych jazd, aby analizować stan najważniejszych elementów. Jeśli dane wskazują na objawy zużycia elementów, to kierowca zostaje powiadomiony o tym przed wystąpieniem usterki i otrzyma zalecenie udania się do warsztatu. Diagnostyka prewencyjna zapobiega niespodziewanym awariom.
Integracja smartfonów mySPIN
Korzystanie z nawigacji w smartfonie, z usług streamingu lub kalendarza, nawet podczas prowadzenia samochodu lub jazdy na motocyklu? Rozwiązanie integracyjne mySPIN Bosch dla smartfonów sprawia, że wszystko jest możliwe, bez brania smartfona do ręki.
mySPIN integruje smartfon i jego aplikacje w systemie multimedialnym pojazdu. Wkrótce możliwe będzie zintegrowanie i wyświetlanie danych z chmury w czasie rzeczywistym. Te dane mogą ostrzegać kierowców o zagrożeniach takich jak niespodziewany korek.
Retrofit eCall
Począwszy od 2018 roku, automatyczny system alarmowy eCall będzie standardowym wyposażeniem we wszystkich nowych pojazdach silnikowych. Bosch opracował rozwiązanie akcesoryjne retrofit eCall dla pojazdów, które nie posiadają seryjnie funkcji eCall.
Wtykane w zapalniczkę samochodową urządzenie wykorzystuje czujniki przyspieszenia oraz inteligentne algorytmy w celu wykrycia czy pojazd uległ wypadkowi. W nagłym przypadku specjalna aplikacja smartfonu przekazuje dane do centrum serwisowego. Pozwala to szybciej reagować służbom ratunkowym, zwiększając tym samym szanse na
uratowanie życia.
Możliwość stałej obserwacji najważniejszych informacji dzięki nowym ekranom
i systemom wyświetlania
Połączony z siecią samochód demonstracyjny
Bosch wykorzystuje swój samochód koncepcyjny, aby pokazać, jak nowe interfejsy użytkownika zapewniają większe bezpieczeństwo, mniej stresu i odwracania uwagi podczas jazdy.
Ten interfejs między człowiekiem a pojazdem dostarcza kierowcy w stosownej chwili ważne informacje i ostrzega w każdej sytuacji. Ponadto samochód koncepcyjny jest zawsze online, połączony z otoczeniem oraz z inteligentnym domem. Ta łączność umożliwia kierowcom, poprzez prosty gest lub dotknięcie przycisku na ekranie, rezerwowanie najbliższego roweru lub zdalne zamknięcie okien w domu.
Innowacyjny zestaw wskaźników
Bosch wprowadza na rynek pierwszy na świecie optycznie sprzężony zestaw wskaźników o rozdzielczości Full HD. Jego ekran odbija ponad cztery razy mniej światła, co zapewnia lepsze widzenie pod każdym kątem – nawet w bezpośrednim świetle słonecznym i w ciemności.
Sekret tkwi w nowych procesach produkcji, które wykorzystują cienką warstwę płynu do łączenia – sprzężenia ekranu ze szkłem. Dzięki ekranowi o wysokim kontraście, wszystkie
wyświetlane informacje są krystalicznie czyste. Ten zestaw instrumentów jest popularny wśród motocyklistów ze względu na jego wytrzymałość i zwiększoną odporność na kurz i brud.
Efektywność w kokpicie
Kokpity dzisiejszych pojazdów zawierają całą gamę ekranów, wskaźników, przełączników i przycisków. Każdy ekran jest zazwyczaj obsługiwany przez własną jednostkę sterującą.
Kiedy w kompaktowym pojeździe przestrzeń staje się ograniczona – lub gdy nowe koncepcje dotyczące pojazdów i obsługi wymagają, aby wszystkie informacje były wyświetlane na jednym dużym ekranie głównym – konieczna jest maksymalna funkcjonalność i zmniejszenie elementów.
Dlatego Bosch połączył funkcje zestawu wskaźników z funkcjami systemu
multimedialnego. Teraz wszystkimi informacjami steruje w tle pojedyncza jednostka obliczeniowa.
48-woltowy system napędowy dla lekkich pojazdów elektrycznych
Bosch opracował zintegrowany 48-woltowy system napędowy, obejmujący silnik,
sterownik, akumulator, ładowarkę, wyświetlacz i aplikację.
Dzięki temu firma skutecznie rozwija mobilność miejską. Niezależnie od tego, czy są to dwa, trzy, czy cztery koła, ten system jest dostępny dla wszystkich klas lekkich
pojazdów elektrycznych.
Ponieważ składa się z już istniejących części samochodowych, producenci aut będą korzystać z już przetestowanych produktów i poświęcać mniejsze nakłady na opracowanie projektu. To daje zarówno producentom OEM, jak i nowym graczom na rynku, możliwość wypuszczenia pojazdu w ciągu 12 do 18 miesięcy.
Akumulator 48-woltowy
48-woltowy akumulator jest wraz z urządzeniem odzyskującym i konwerterem DC-DC głównym elementem systemu 48-woltowego. Bateria przechowuje odzyskaną energię hamowania, a następnie dostarcza ją do silnika elektrycznego oraz instalacji elektrycznej pojazdu.
Niska wysokość montażowa akumulatora wynosząca zaledwie 90 milimetrów oznacza, że są dostępne dodatkowe możliwości lokalizacji – na przykład pod siedzeniem lub kołem
zapasowym. Pasywne chłodzenie pozwala na kompaktową konstrukcję, pomaga w optymalizacji kosztów, a dodatkowo sprawia, że akumulator jest cichy.
Bosch spodziewa się najwyższego wzrostu sprzedaży w Europie i Chinach. Państwo Środka zakupiło już znaczną liczbę seryjnych projektów. Głównymi zaletami Bosch w
porównaniu z jego azjatyckimi konkurentami są rozwój projektu na miejscu oraz znajomość lokalnego przemysłu.
Wtrysk pośredni z bezpośrednim
Najlepszy z obu światów. Wprowadzając pośredni i bezpośredni wtrysk paliwa Bosch łączy zalety wtrysku bezpośredniego benzyny z wtryskiem do kolektora dolotowego.
Wtrysk pośredni odznacza się niskimi stratami tarcia podczas obciążeń częściowych silnika, natomiast wtrysk bezpośredni wykazuje wyższą granicę spalania stukowego przy niemal pełnym obciążeniu.
Dzięki kombinacji obu systemów w jeden wtrysk pośredni i bezpośredni paliwa uzyskuje się idealne połączenie zalet każdego z nich. W praktyce oznacza to większą oszczędność paliwa i niższą emisję cząstek stałych – zarówno przy obciążeniu częściowym, jak i pełnym.
Needle Closing Control do silników Diesla
Nowe rozwiązanie sterowania zamykaniem iglicy (NCC, Needle Closing Control) może precyzyjnie mierzyć i kontrolować czas wtrysku paliwa w rzeczywistych warunkach jazdy – z dokładnością aż kilku milionowych części sekundy.
Aby to osiągnąć, w elektromagnetyczny wtryskiwacz wbudowany jest czujnik połączony z nowoczesnym, inteligentnym oprogramowaniem sterującym. Powstaje zamknięta pętla sterowania, która zapewnia znacznie dokładniejsze dawkowanie przez cały okres eksploatacji wtryskiwacza.
Dzięki temu możliwe stają się złożone konfiguracje wtrysku, co przyczynia się do zmniejszenia hałasu, zużycia paliwa i emisji spalin w rzeczywistych warunkach drogowych. W przyszłości NCC otwiera również nowe możliwości diagnozowania wtrysku online.
Vehicle Control Unit (VCU)
Nowoczesne samochody dysponują nawet 100 samodzielnymi sterownikami. Jednostka sterująca pojazdem, nazywana VCU (ang. Vehicle Control Unit), może znacznie zmniejszyć liczbę takich sterowników. Oszczędza to cenną przestrzeń montażową w pojeździe, zmniejsza ciężar i upraszcza komunikację pomiędzy sterownikami.
Komentarze