Przygotowanie samochodu do zimy z Megatex Auto – sprawdź akumulator!

6 listopada 2024, 23:48

Akumulator jest elementem, który bezpośrednio decyduje o tym, czy uda się uruchomić silnik w mroźny poranek. Kontrola tego podzespołu przed zimą jest zatem kluczowa dla właścicieli pojazdów oraz obsługujących ich mechaników. Dlaczego zima stanowi tak duże wyzwanie dla akumulatorów i co należy zrobić, by uniknąć problemów z rozruchem?

Dlaczego akumulatory „padają” zimą?

Zima jest okresem, w którym akumulatory samochodowe najczęściej odmawiają posłuszeństwa. Powodem są rzecz jasna niskie temperatury, które wpływają negatywnie na pojemność i wydajność baterii. Spadek temperatury powoduje spowolnienie reakcji chemicznych, zachodzących w akumulatorze, co przekłada się na spadek jego wydajności. Szacuje się, że już kilkustopniowy mróz powoduje ograniczenie pojemności akumulatora nawet o 20-30%. Jednocześnie, zapotrzebowanie na prąd w pojeździe, w mroźnych warunkach wzrasta – olej silnikowy staje się bardziej lepki, co zwiększa opory w silniku, spada także sprawność rozrusznika. Można powiedzieć zatem, że w najtrudniejszych dla akumulatora warunkach jest on poddawany najcięższym próbom.

Jak uniknąć zimowych problemów z akumulatorem? Najlepiej jest poddać go kontroli jeszcze przed okresem zimowym. Tzw. test akumulatora można wykonać w wielu warsztatach niezależnych na terenie całego kraju. Mechanik, po podłączeniu testera do baterii jest w stanie sprawdzić napięcie na akumulatorze oraz wartość prądu rozruchowego. W akumulatorach przeznaczonych do samochodów z systemem start-stop, za pomocą testera sprawdza się także zdolność przyjmowania ładunku oraz rezerwową pojemność. Na podstawie odczytanych parametrów, mechanik może ocenić ogólny stan akumulatora i jego potencjalną żywotność. Wskazane niskie wartości mogą sugerować, że bateria nie przetrwa okresu zimowego, w którym będzie poddawana ciężkim próbom.

– Sprawdzenia akumulatora przed zimą warto dokonać nawet, jeśli jest on użytkowany od stosunkowo niedawna. Zużycie tego elementu zależy od wielu parametrów, wśród których warto wymienić jakość zastosowanych podzespołów i rodzaj wykorzystanej technologii, ale także tryb eksploatacji. Akumulator wykorzystywany w aucie, które jeździ głównie po mieście, na krótkich trasach, może przez niemal cały czas pracować na zbyt niskim poziomie naładowania. Przyspiesza to jego zasiarczenie i w konsekwencji degradację. Obecnie użytkownicy pojazdów stosunkowo rzadko sprawdzają napięcie akumulatora, większość nie posiada nawet w domu prostownika. Dbanie o stan baterii w pojazdach stało się obowiązkiem warsztatów samochodowych. Z tego powodu warto, aby przy każdej wizycie pojazdu w warsztacie, mechanicy profilaktycznie sprawdzali stan akumulatora. – radzi Bogdan Bazarov, Prezes Zarządu firmy Megatex Auto Sp. z o.o., zajmującej się produkcją akumulatorów.

Jaki akumulator wybrać?

Obniżone napięcie, niski prąd rozruchowy czy ograniczona pojemność to przesłanka do wymiany akumulatora na nowy. Prawidłowy dobór baterii to także zadanie, w którym niezbędna może okazać się pomoc mechanika bądź pracownika sklepu motoryzacyjnego. Priorytetem są pojemność i moc rozruchowa, które powinny być zgodne z zaleceniami producenta pojazdu. Należy także wybrać odpowiedni typ akumulatora. Jeśli auto jest wyposażone w system start-stop, najlepiej wybrać akumulator AGM bądź EFB.

Firma Megatex jest producentem szerokiej oferty akumulatorów do różnego typu pojazdów. Są one dostępne pod kilkoma markami, takimi jak A-mega, Viking, BeForce czy Start Eco. Akumulatory tych marek wytwarzane są w ukraińskiej fabryce Megatex. Firma dodatkowo poszerza swoją ofertę, będąc dystrybutorem akumulatorów swoich partnerów biznesowych. Produkty te dostępne są pod markami Rombat oraz Pulsar.

Korzystając z oferty Megatex Auto można bez trudu dobrać akumulator do zdecydowanej większości pojazdów, poruszających się po drogach. Celem firmy jest zaspokojenie potrzeb możliwie najszerszego grona użytkowników, dlatego też jej akumulatory dostępne są w kilku wariantach, z których każdy przeznaczony jest dla sektora rynkowego o sprecyzowanych wymaganiach.

Podstawową marką Megatexu jest A-mega. W jej ofercie znajdziemy m.in. wysokiej klasy akumulatory AGM, przeznaczone do najnowszych pojazdów z systemem start-stop, a także funkcją odzyskiwania energii z hamowania. Wykorzystują technologię VRLA (Valve Regulated Lead Acid). Elektrolit jest w nich zamknięty w separatorach wykonanych z włókna szklanego. W pojazdach z systemem start-stop mogą pracować także odporne na wiele cykli rozruchowych oraz rozładowania akumulatory A-mega EFB. W segmencie standardowych akumulatorów kwasowo-ołowiowych, marka A-mega rozwija aż trzy linie produktów – Standard, Premium oraz Ultra. Odpowiadają one na konkretne potrzeby użytkowników pojazdów, oferując parametry i trwałość cykliczną, adekwatną do konkretnych pojazdów i ich zapotrzebowania na energię. Uzupełnieniem oferty marki A-mega są produkty z serii ASIA, dopasowane gabarytowo do montażu w samochodach azjatyckich.

Akumulatory Pulsar oraz Rombat, uzupełniające ofertę Megatex Auto to efekt współpracy ukraińskiej spółki z producentami z Węgier oraz Rumunii. Akumulatory marek Pulsar oraz Pulsar+ powstają w węgierskiej fabryce JaszPlastik. To nowoczesny zakład, stosujący technologię Calcium-Calcium z ekspandowanymi kratkami dodatnimi i ujemnymi wykonanymi metodą ciągłego odlewu. Akumulatory Rombat znane są z kolei właścicielom pojazdów marek Dacia, Renault czy Nissan, gdzie dostarczane są na pierwszy montaż. To zaawansowane technicznie akumulatory, przy których produkcji wykorzystywane są zarówno sprawdzone od lat, jak i najnowocześniejsze technologie.
Wybór akumulatora z oferty Megatex Auto to optymalne rozwiązanie zarówno dla właścicieli samochodów osobowych, jak i ciężarowych. Są to sprawdzone i wytrzymałe baterie z pewną gwarancją, których cena jest konkurencyjna na tle rynku. W przypadku konieczności wymiany akumulatora przed okresem zimowym, warto skontaktować się z jednym z partnerów firmy.

Więcej informacji na temat oferty Megatex Auto można znaleźć tutaj.

Artykuł sponsorowany Megatex

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!