Przed nami mroźne miesiące, a co za tym idzie: szron i lód na szybach o poranku. Zima to szczególnie trudny okres dla wszystkich troszczących się o swój lakier w samochodzie, chociaż to tak naprawdę inne elementy pojazdu są najbardziej narażone na uszkodzenia.
Skrobanie szyb bez rys: czy to możliwe?
Nie da się skrobać bez kontaktu z szybą: to nieprzyjemny obowiązek, który jest konieczny, by wyruszyć w jakąkolwiek trasę. Ponieważ jest to jednak przesuwanie twardego przedmiotu po powierzchni szyby, naturalne jest, że mogą powstawać rysy. Te będą szczególnie uciążliwe na przedniej szybie. Można temu zapobiec: kluczowy jest dobry dobór materiału w skrobaczce.
Plastikowe skrobaczki, choć popularne i tanie, mogą rysować powierzchnię szyby, szczególnie jeśli są stare lub zabrudzone. Lepszym rozwiązaniem są skrobaczki z mosiężnym ostrzem. Mosiądz jest bardziej miękki niż szkło, a jednocześnie wystarczająco twardy, by skutecznie usuwać lód. Skrobaczki z mosiądzu są trwalsze i posłużą przez wiele sezonów.
Na rynku dostępne są również skrobaczki z gumową krawędzią. Są one delikatniejsze dla szyby i idealnie nadają się do usuwania resztek lodu lub szronu. Pamiętajmy jednak, że guma jest mniej skuteczna w przypadku grubej warstwy lodu.
Należy pamiętać, że nawet mosiężna skrobaczka może porysować szybę, jeśli na powierzchni “ostrza” może być piasek lub inne zabrudzenia. Przed każdą operacją warto poświęcić kilka sekund na przetarcie narzędzia.
Usuwanie lodu z szyb bez skrobania. Jakie są alternatywy?
Są alternatywy dla skrobania. W przypadku całkowitego braku zaufania do jakichkolwiek skrobaczek można rozejrzeć się za inną metodą walki z lodem na szybach.
Popularne są preparaty odmrażające. Dostępne są zazwyczaj w sprayu lub płynie i skutecznie usuwają lód na szybach. Ponieważ skład jest często chemiczny, warto unikać bezpośredniego kontaktu z lakierem, uszczelkami i plastikami.
Można też taki preparat stworzyć samodzielnie. Większość “sklepowych” odmrażaczy ma w składzie głównie alkohol izopropylowy, mający znacznie niższą temperaturę zamarzania od wody. Skład jest prosty: mieszanka alkoholu z wodą w stosunku 2:1 (na przykład 300 mililitrów alkoholu na 150 mililitrów wody) i gotowe.
Zupełnie nieinwazyjna będzie mata antyszronowa, którą wystarczy położyć na szybie poprzedniego dnia, a o poranku jedynie zdjąć i schować do bagażnika. To jednak nie rozwiązuje problemu szyb bocznych i tylnej.
W starych samochodach pamiętajcie o zamkach
Szyby to nie jedyna “ofiara” mrozu. W starszych samochodach, które wciąż otwierają się z klucza, zamarzać mogą również wkładki zamków. To szczególnie uciążliwe, a jedyną opcją jest stosowanie odmrażaczy.
Specjalne preparaty sprzedaje się w niewielkich butelkach z aplikatorem w postaci długiej igiełki wkładanej do zamka. Po wciśnięciu odrobina preparatu (o składzie podobnym do tego do szyb) dostaje się do środka i rozpuszcza lód.
I w tym wypadku można zastosować kilka domowych metod. Najprostszą z nich to przyłożenie ciepłego termosu, butelki z ciepłą wodą lub jakiegokolwiek innego ciepłego przedmiotu do zamka i odczekanie chwili.
Można też delikatnie podgrzać grot kluczyka i włożyć go do zamka. Tu należy jednak pamiętać, żeby podgrzać, a nie rozgrzać i pod żadnym pozorem nie grzać zamka, zamiast klucza!
Kolejną metodą będzie spryskanie klucza odmrażaczem do szyb lub środkiem dezynfekującym do rąk, jeśli nie znajdzie się odmrażacza do zamków.
Zamarzające uszczelki
Lód jest szczególnie inwazyjny dla uszczelek w drzwiach. Guma, wraz ze spadkiem temperatury twardnieje, a zamarzająca woda tylko pogarsza ten proces. W takim stanie uszczelki mogą się rozrywać przy energicznym szarpaniu za przymarznięte drzwi. W tym wypadku zdecydowanie lepiej zapobiegać niż zwalczać i przygotować się na tą ewentualność znacznie wcześniej.
Najlepszym sposobem będzie po prostu zakup preparatu do uszczelek i nałożenie go na gumę, zanim przyjdą mrozy.
O tym warto pamiętać: podsumowanie w pigułce
W walce z lodem trzeba dozbroić się w kilka podstawowych zasad:
- Przed skrobaniem usuń z szyby luźny śnieg.
- Nie używaj wrzątku do odmrażania szyb – może to spowodować pęknięcie.
- Regularnie czyść skrobaczkę z piasku i brudu, aby uniknąć zarysowań.
- Unikaj długotrwałego spryskiwania gum i plastików środkami z mocnym alkoholem izopropylowym.
- Nie rozgrzewaj klucza do czerwoności i nie rozgrzewaj zamka w samochodzie: unikaj jakiegokolwiek kierowania bezpośredniego płomienia w stronę auta!
- Zabezpiecz uszczelki drzwi i bagażnika przed mrozami.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
biski, 19 listopada 2024, 11:19 2 0
pamiętam jak kiedyś motofocus przekonywał że samochody nie mogą jeździć bez owiewek heko.
teraz to. Portal dla profesjonalistów branży motoryzacyjnej.
Odpowiedz
Serwis, 20 listopada 2024, 12:25 0 0
Jest jeszcze jedno rozwiązanie, które zapewnia nie tylko odmrożenie szyb, ale również komfort cieplny w kabinie. Mianowicie ogrzewanie postojowe, o którym nie wspomniał autor.
Odpowiedz