Olej w układzie wspomagania traktowany jest bardzo często jak środek smarny, którego nie powinno się wymieniać – co jest oczywistą nieprawdą. Olej w układzie wspomagania zużywa się tak jak każdy inny środek smarny chociażby poprzez utlenianie.
Dobra praktyka pokazuje, że wymiana oleju pozwala na zapobieganie typowym usterkom układu wspomagania takim jak głośna praca pompy wspomagania, nienaturalny opór podczas „kręcenia” kierownicą.
Olej do układu wspomagania należy dobierać zgodnie z zaleceniem. Jeżeli nie znamy specyfikacji, wystarczy skorzystać z wygodnego narzędzia, jakim jest katalog doboru oleju dostępny na stronie www.liqui-moly.pl.
Często stosowanym olejem do układu wspomagania jest Top Tec ATF 1100.
Najważniejsze jego cechy to:
- możliwość stosowania w układach wspomagania
- możliwość stosowania w niektórych skrzyniach automatycznych
- możliwość stosowania w niektórych skrzyniach manualnych
Coraz większa świadomość kierowców przyczynia się do tego, że dziś nie trzeba już nikogo przekonywać do wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów. Jeszcze do niedawna temat wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów był tematem tabu. Na szczęście już tak nie jest. Powszechna jest wiedza o tym, że olej tego typu pracuje chwilowo pod bardzo dużymi obciążeniami termicznymi, zachodzi proces utleniania się czy obecność ścieru metalowego. Wszystko to definitywnie wskazuje konieczność wymiany oleju.
Jak powszechnie wiadomo można to zrobić metodą dynamiczną z wykorzystaniem urządzenia Gear Tronic ATX 180, czy też metodą statyczną. Ważne jest to, żeby zastosować odpowiedni olej spełniający wymaganie producenta. Najlepiej jest korzystać z katalogu doboru oleju na stronie www.liqui-moly.pl. Bardzo popularnym olejem do automatycznych skrzyń biegów jest olej Top Tec ATF 1200.
Wycieki z układu wspomagania to częsta przypadłość wielu pojazdów. Ma to związek z naturalnym zużyciem uszczelniaczy. Dlatego nie powinno dziwić, że w kilkunastoletnim samochodzie mogą pojawić się wycieki płynu z układu wspomagania. Jeżeli zauważymy ubytek oleju należy niezwłocznie dodać do zbiorniczka wyrównawczego specjalny dodatek do układów wspomagania firmy Liqui Moly art. nr 1099. Jego zadaniem jest zwiększenie elastyczności uszczelniaczy, a co za tym idzie, wyeliminowanie wycieku. Jedno opakowanie wystarcza na około 1L litr oleju typu ATF II lub ATF III, które stosuje się najczęściej w układach wspomagania.
Najważniejsze cechy dodatku do układów wspomagania:
- eliminuje wycieki
- poprawia jakość oleju
Dzięki zastosowaniu komponentów najwyższej jakości takich jak nowoczesna baza oleju oparta na technologii syntetycznej oraz dodatków uszlachetniających powstał olej, który spełnia wymagania wielu producentów automatycznych skrzyń biegów.
Przekładnie automatyczne cierpią również na różnego rodzaju niedomagania. Praktyka warsztatowa pokazuje, że często są to np. wycieki oleju oraz problemy ze zmianą przełożeń. Ponadto zdarzają się eksploatacyjne zużycie tarczek sprzęgieł, zużycie mechaniczne przekładni planetarnych. Pierwsze dwie przypadłości w większości wypadków można wyeliminować wykorzystując specjalny dodatek do automatycznych skrzyń biegów o numerze 5135.
Jego zadaniem jest po pierwsze uelastycznienie materiałów uszczelniających i przyczynienie się tym samym do wyeliminowania wycieków. Ponad to produkt ten poprawia również właściwości lepkościowe oleju co przyczynia się do lepszej zmiany biegów, szczególnie gdy olej się rozgrzeje. Dodatek do ATF można zastosować w dowolnym momencie eksploatacji zarówno do świeżego jak i do zużytego oleju. Jedno opakowanie 250 ml wystarcza na maksymalnie 8 litrów oleju ATF.
Najważniejsze cechy Dodatku ATF:
- eliminuje wycieki
- poprawia właściwości lepkościowe
- może być stosowany w układach wspomagania
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 8 września 2017, 14:57 2 -2
Pytanie skoro liqui moly ma takie dobre oleje to po co jeszcze dodatki? i to po wymianie na nowy?
Albo coś jest dobre ale słabe i trzeba jeszcze podkręcac dodatkiem bo olej nie daje rady?
Słabe podejście mili Państwo
Odpowiedz
Liqui Moly Polska, 18 września 2017, 16:21 0 -2
Dodatki są odpowiedzią na konkretne problemy występujące w trakcie eksploatacji. Sama wymiana oleju nie pomoże, jeżeli maglownica lub skrzynia cieknie. Oczywiście można wyciek naprawić, ale czasem warto spróbować tańszej alternatywy kosztownej naprawy. Powyższe dodatki zmiękczają stwardniałe uszczelki i powodują ich delikatne "spuchnięcie " przyczyniając się tym samym do uszczelnienia wycieku.
Odpowiedz
mechanik, 18 września 2017, 20:18 2 0
Wycieku nie można naprawić, ja przynajmniej jeszcze się z technologią naprawy wycieku nie spotkałem.
W teoretycznych rozważaniach chemia (nie tylko Wasza) jest skuteczna, nieszkodliwa i "a nuż pomoże". W praktyce jednak, przynosi więcej szkody niż pożytku - patrz uszczelniacze do chłodnic czy środki do "regeneracji" automatu. Bardzo często stosowanie tego tylko z gwarancją do bramy.
Odpowiedz
Anonim, 18 września 2017, 21:25 3 0
Wierzyc się nie chce że do skrzyni biegów mam stosować środek od którego spuchną uszczelki.
Czy uszczelki przy elektrozaworach i sterowniku w skrzyni tez mają spuchnąć. Masakra... Wolę klienta przekonać do naprawy za 1500 PLN a nie tłumaczyć że środek za ileś złociszy spowodował że za naprawę skrzyni zapłaci 5 tysięcy...
Odpowiedz