Częstotliwość zatrzymywania i uruchamiania pojazdu przez przeciętnego kierowcę, dowiedziona w badaniach przeprowadzonych przez firmy Castrol oraz TomTom, wynosi 18000 razy w ciągu roku. Uniwersytety w Leeds i w Cambridge sprawdziły, jaki wpływ ma taki tryb jazdy na zużycie silnika.
Problemem nie są jednakże same momenty Stop-Start (zatrzymywania i uruchamiania pojazdu). Samochody w trybie miejskim pracują nawet przez jedną trzecią czasu przejazdu na biegu jałowym.
I choć silnik zaprojektowany jest do pracy w szerokim zakresie prędkości, to przy wysokiej prędkości obrotowej zachodzi pomocny proces smarowania hydronamicznego. Szybszy ruch podnosi i rozdziela części na warstwie oleju, zapobiegając ich uszkodzeniu. Na biegu jałowym praca kluczowych części silnika może opierać się na smarowaniu mieszanym, a nawet granicznym (półsuchym) co może skutkować uszkodzeniem.
Badania powyższego problemu, przeprowadzone na Uniwersytecie w Leeds, dały zaskakujący wynik: obciążenie krzywek może być do 66% większe na biegu jałowym niż w trakcie jazdy. Dlatego też Castrol oferuje dodatkową ochronę silnika w postaci Magnatec Stop-Start. Olej ten posiada inteligentne molekuły, które przywierają do kluczowych części silnika, tworząc samoregulującą się warstwę ochronną. Oznacza to, że nawet jeśli molekuły zostaną usunięte w procesie zapewniania ochrony przed zużyciem, kolejne szybko zajmą ich miejsce.
Molekuły są usuwane w procesie zapewniania ochrony przed zużyciem, Fot. Castrol
Ubytki w powierzchni są wypełniane kolejnymi molekułami, Fot. Castrol
W celu bliższego zbadania tego zjawiska, Castrol połączył siły z Wydziałem Chemii Uniwersytetu Cambridge. W wyniku współpracy opracowano technikę spektroskopową, pozwalającą sprawdzić, jak szybko odnawia się warstwa ochronna. Odpowiedź brzmi: 11 milisekund, czyli dziesięć razy krócej niż mrugnięcie oka. W tym czasie wałek rozrządu wykonuje tylko ułamek obrotu, co oznacza, że zawsze obecna będzie warstwa nowych molekuł, gotowych do ochrony. Ochronny charakter tej warstwy potwierdzają wyniki osiągane przez Castrol Magnatec Stop-Start w branżowych testach zużycia.
Według Sequence IVA, Castrol Magnatec Stop-Start zdecydowanie redukuje zużycie silnika podczas rozruchu, a wyniki testu OM646LA potwierdzają o 20% lepszą (w porównaniu z wartością graniczną dla testu silnika OML646LA) skuteczność ochrony silnika przed zużyciem powodowanym ruszaniem i zatrzymywaniem pracy silnika niż limity branżowe.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
jacko, 28 października 2016, 5:15 0 0
Specjalne oleje do silników z systemem start-stop są niepotrzebne
http://www.liqui-moly.eu/liquimoly/web.nsf/id/li_dombaehdm2.html
Odpowiedz