Ta marka jako pierwsza opracowała hamulce tarczowe

13 kwietnia 2016, 15:13

Choć na pierwszy rzut oka tarcza hamulcowa z lat 50. ubiegłego wieku i współczesna mogą wyglądać bardzo podobnie, to metalurgiczny wyścig producentów wciąż trwa.

Textar wynalazcą hamulców tarczowych

Pierwsza połowa XX wieku to czas hamulców bębnowych. Jednak rosnące osiągi aut i ich coraz większa masa sprawiły, że to sprawdzone rozwiązanie zaczęło być po prostu niewystarczające. Pierwsze tarcze hamulcowe Textar opracowano dla aut sportowych i pracowały wyłącznie na przedniej osi. Wysoka skuteczność hamulców tarczowych spowodowała, że szybko się upowszechniły i dziś po prostu nie ma aut, które byłyby pozbawione tego rozwiązania przynajmniej na przedniej osi.

Tarcza hamulcowa, choć wykona z jednego odlewu żeliwa, zbudowana jest z dwóch elementów o różnych funkcjach. Klocek hamulcowy współpracuje z gładką bieżnią, a dzwon tarczy – czyli jej centralna część – odpowiada za połączenie z piastą koła. Hamowanie oczami fizyka to nic innego jak zmiana energii kinetycznej auta w cieplną na skutek tarcia klocka o bieżnię tarczy. Im samochód jedzie szybciej i im jego masa jest większa, tym znacząco bardziej rośnie jego energia kinetyczna, którą rozproszyć mogą tylko tarcze. Awaryjne hamowanie na autostradzie rozgrzewa tarczę hamulcową do kilkuset stopni Celsjusza, a w przypadku samochodów wykorzystywanych w sporcie motorowym tarcza potrafi rozżarzyć się do jaskrawego żółtego koloru. Co ważne, rozgrzaniu ulega bieżnia tarczy, podczas gdy dzwon pozostaje chłodniejszy. To rodzi gigantyczne napięcia termiczne w jednolitym materiale tarczy, który musi takie traktowanie znieść wielokrotnie bez odkształceń i zmiany swoich właściwości fizycznych.

Dzisiejszy samochód jest średnio dwukrotnie cięższy od swojego odpowiednika sprzed kilkudziesięciu lat, gdy pojawiły się pierwsze tarcze hamulcowe. Ten ciężar to cena nadwozia wyposażonego w strefy zgniotu i specjalne wzmocnienia chroniące przestrzeń pasażerską. Wyposażenie komfortowe – bez którego nie wyobrażamy sobie nowoczesnych aut – także swoje waży. Aby hamulce mogły podołać zwiększonej masie aut koniecznie jest stosowanie tarcz hamulcowych coraz większej średnicy i to jest właśnie powód, dla którego dzisiejsze samochody kompaktowe mkną na obręczach o średnicach 16-17 cali, podczas gdy 20 lat temu w zupełności wystarczało 13 cali.

Ale nie tylko rozmiar tarcz uległ zmianie, cały czas optymalizowany jest także skład żeliwa, z których są one odlewane oraz sama technologia ich wykonania. Precyzja odlewu jest kluczem do stworzenia takiej tarczy, która nie będzie się deformować i „bić” w czasie hamowania. Kolejnym krokiem jest obróbka tarczy, która musi nie tylko zapewnić odpowiednie wymiary tarczy, ale także wymaganą chropowatość bieżni współpracującej z klockiem. Od tego parametru zależy skuteczność hamowania, a więc bezpieczeństwo podróżujących.

Producenci samochodów od dawna docenili pracę projektantów i pracowników firmy Textar, dlatego tarcze tej marki trafiają na pierwsze wyposażenie marek premium. Te same produkty dostępne są także na motoryzacyjnym aftermarkecie, dzięki czemu właściciele starszych aut także mogą korzystać z najnowszych rozwiązań metalurgicznych marki Textar. Tarcze Textar mają charakterystyczną szarą powłokę, która zabezpiecza je przed korozją w czasie magazynowania i transportu. Powłoka ta znika w czasie pierwszego hamowania, dlatego mechanicy nie muszą jej usuwać ręcznie. Textar zaleca stosowanie także klocków hamulcowych własnej produkcji.

Dowiedz się więcej

Tarcze TEXTAR do Citroena i Peugeota
Tarcze TEXTAR do Citroena i Peugeota

TEXTAR poszerzył swoją ofertę o tarcze hamulcowe do bliźniaczych modeli produkowanych przez Grupę PSA. Dwie nowe pozycje obejmują tarcze hamulcowe do przedniego zawieszenia w osobowych odmianach Citroena Jumper i Peugeota Boxer produkowanych od 7/2015. W obu przypadkach przeznaczone są do wersji wzmocnionej wyposażonej w – cieszący się dużą popularnością – silnik wysokoprężny 2.0 HDi o […]

Klocki, które nie pylą. Czy to możliwe?
Klocki, które nie pylą. Czy to możliwe?

Sprawdzone w dostawach na pierwszy montaż, klocki Epad coraz lepiej radzą sobie na aftermarkecie. Argumentami producenta są: wysoka trwałość, minimalne pylenie i cisza w czasie hamowania. Takie zresztą były oczekiwania producentów samochodów marek premium, którym próbowali sprostać inżynierowie firmy Textar – teraz można kupić takie klocki hamulcowe do aut popularnych marek. Najnowszej generacji mieszanka cierna […]

Textar poszerza ofertę klocków, tarcz i bębnów hamulcowych
Textar poszerza ofertę klocków, tarcz i bębnów hamulcowych

Oferta marki Textar została poszerzona o nowe referencje klocków, tarcz i bębnów hamulcowych do samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Osiem nowych referencji uzupełniło ofertę klocków hamulcowych marki Textar przeznaczonych do przedniej osi m.in. Audi A6 (w tym kombi), Hyundaia i10, Forda Transita, Mercedesa Klasy E (W205) i Klasy S (W222) oraz Toyoty Land Cruiser. Ten […]

Gdy klocek hamulcowy ściera się zbyt szybko…
Gdy klocek hamulcowy ściera się zbyt szybko…

Klocek hamulcowy musi się ścierać. Jednak, gdy dzieje się to zbyt szybko, świadczy to o błędzie – albo mechanika montującego klocki w samochodzie, albo użytkownika, który nadmiernie obciąża układ hamulcowy. Samochód średnio powinien pokonać kilkadziesiąt tysięcy kilometrów zanim grubość okładzin ciernych klocka hamulcowego spadnie do minimalnego poziomu, przy którym zalecana jest wymiana na nowy. „Średnio”, […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!