Niejednokrotnie na naszych łamach informowaliśmy o wykazie części samochodowych zakazanych do ponownego użycia. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2005 r., jasno reguluje listę części, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko. Pomimo tego zapisu handel używanymi częściami kwitnie w najlepsze, a nie brakuje “fachowców”, które części marnej próby bez wahania montują.
Można powiedzieć, że przedsiębiorczy Polacy nie pozwolą, ażeby jakakolwiek część się zmarnowała. Teoretycznie mechanik świadomy konsekwencji montowania niesprawnych części nie pozwoli by ta trafiła na rynek wtórny. Niestety jest to tylko teoria, a dookoła handel używanymi częściami kwitnie, wystarczy zrobić szybki rekonesans na serwisach aukcyjnych. Konsekwencje takich zachowań przekładają się na bezpieczeństwo na drogach, pogorszenie środowiska naturalnego (nieszczelne części wpływają na przedostawania sie szkodliwych płynów do gleby), a także psują opinię prawdziwym fachowcom.
Wystarczy spędzić na Internecie kilka godzin, by od zdezelowanych częsci nienadających się do użcia dostać bólu głowy. Na aukcjach znajdziemy niemal każdy element z listy zakazanych części, a liczby każdej z części liczone mogą być w tysiącach. Co ciekawe oszczędzają nie tylko posiadacze najtańszych aut, ale również właściciele ekluzywnych limuzyn. Filtry, tarcze, hamulce, pasy, poduszki powietrzne, pióra wycieraczek czy elementy zawieszenia, to tylko nieliczne przykłady tego co możemy znaleźć na internetowych aukcjach. Wszystkie części używane, na pierwszy rzut oka wyglądające na sfatygowane, z widocznymi śladami rdzy, a do tego niejednokrotnie pochodzące z auta przeznaczonego do utylizacji. Żaden fachowiec nie zamontowałby takich części w aucie klienta.
Hamulce i tarcze
Najbardziej zastanawiające są części do luksusowych aut. Zdawałoby się, że jeżeli właściciel miał kilkaset tysięcy na eksluzywny samochód, to nie będzie oszczędzał na częściach. Po liczbie ogłoszeń z używanymi klockami i tarczami hamulcowymi do Maserati, Porsche czy Audi A8, można wywnioskować, że nic bardziej mylnego. Serwis aukcyjny pełen jest aukcji, na których można kupić właśnie te podzespoły.
Aktualizacja: Co prawda same tarcze hamulcowe nie znajdują się na liście części zakazanych do ponownego użycia, jednak rozsądek podpowiada, że w przypadku tak kluczowego dla bezpieczeństwa elementu, ciężko jest polegać na używanym produkcie, którego rzeczywisty stan ciężko jest ocenić.
Pasy i poduszki
Wydawałoby się, że gdy chodzi o bezpieczeństwo napraw, to nikt nie będzie oszczędzał na kluczowych podzespołach. Jednak jak pokazują nasi "handlarze", pomimo stosownej regulacji zakazującej ponowne użycie, nadal wystawiają do sprzedaży pasy czy nawet "regenerowane" poduszki powietrzne.
Tłumiki
Na liście części zakazanych do ponownego użycia znajdują się także tłumiki. Ten kluczowy element z puntu widzenia środowiska, nie powinien być ponownie użytkowany, bowiem trudno ustalić stopień jego zużycia. Skorodowany element może odpaść podczas jazdy lub też przepuszczać do kabiny samochodu niebezpieczne dla zdrowia spaliny. Niestety i w tym wypadku, handlarze nie mają skrupułów i handel używanymi tłumikami odbywa się w najlepsze. W sprzedaży często są także np. używane przewody paliwowe.
Wycieraczki
Z potencjalnie mniej szkodliwych elementów, którymi handluje się w internecie możemy wyróżnić wycieraczki. Rozumiemy, że właściciele Bentleya czy Rolls Royca, to osoby przedsiębiorcze i nie uśmiecha się im płacić za ułamane ramię wycieraczki w ASO kilkaset czy nawet kilka tysięcy złotych. Dlatego nie zamierzamy potępiać w czambuł aukcji tego typu, tylko zastanwia nas, dlaczego w zestawie dołączono używane pióra wycieraczek?
Perełki
Na internetowych aukcjach można znaleźć również inne perełki.
Osoba odpowiedzialna za tę aukcję zapewnia, że sprzedaje "części zawieszenia do mercedesa stan idealny".
Bardzo podobała nam się również aukcja "różnych śrób do Forda Transita".
Martwe prawo to złe prawo
Nie chcielibyśmy zostać opacznie zrozumiani. Szanujemy polską przedsiębiorczość i podejście, że nic nie może się zmarnować. Prawo jednak należy szanować. Wypadałoby zaufać tym co stanowili prawo, że kierowały nimi dobre przesłanki. Komponenty złej jakości wpływają negatywnie na środowisko i na bezpieczeństwo jazdy. Często montowane są również nieświadomym klientom, którzy myślą, że zapłacili za nowy element. Ciężko obwiniać jedynie handlarzy za wprowadzanie do ponownego obiegu części, które często nadają się do utyliacji. Trzeba sprawiedliwie stwierdzić, że w tym przypadku nie popisał się również ustawodwaca, który stworzył prawo, którego nikt nie jest w stanie wyegzekwować, przez co prawo to staje się martwym zapisem. Zakazany jest ponowny montaż niektórych części, ale handel nimi już nie.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 31 marca 2016, 7:37 7 -1
Ile kaski przyjeliscie za ten artykuł od producentów nowych części
Odpowiedz
lewar, 31 marca 2016, 9:47 3 0
SDCM ze swoją świtą już się zajmuje konkurencją i skutecznie ją likwiduje. W końcu po to ich stworzono.
Odpowiedz
lewar, 31 marca 2016, 9:54 0 -1
Cyt "Nie chcielibyśmy zostać opacznie zrozumiani. Szanujemy polską przedsiębiorczość i podejście, że nic nie może się zmarnować. Prawo jednak należy szanować. Wypadałoby zaufać tym co stanowili prawo, że kierowały nimi dobre przesłanki."
Proszę mnie nie rozśmieszać!!!
Odpowiedz
tedy, 31 marca 2016, 10:01 1 -2
A ile traci państwo za sprzedaż bez paragonu lub FV można jechać na każdy szrot i wszystko kupić na lewo-poidrawiam
Odpowiedz
mechanik wwa, 31 marca 2016, 11:15 1 -1
Mam warsztat i czasami jak słyszę że ktoś chce kupić używane klocki tarcze hamulcowe to załamuję ręce.... Naprawdę czy ludzie nie zdają sobie sprawy że od tego zależy ich zdrowie albo czasem nawet życie? Ja nie zakładam używek prawie w ogóle... z zawieszenia NIGDY! Czy niektóre warsztaty nie zdają sobie sprawy z tego że odpowiadają PRAWNIE za swoją pracę? Jak ktoś zginie w wypadku samochodowym i się okaże, że wypadek był spowodowany właśnie przez nas zamontowaną używaną częścią proces murowany! Niektórzy naprawdę powinni się zastanowić co robią.... A potem do końca życia świadomość że przez naszą głupotę zginął człowiek.
Odpowiedz
sgfkdf, 25 grudnia 2019, 10:08 0 -1
tarcze możesz pomierzyć,a jak zamontujesz używany silnik który stanie dęba podczas jazdy zblokuje koła i gość sie rozwali,takie głupie gdybanie,znasz sie więc wystarczy część obejrzeć czy jest dobra nowa może też mieć wade
Odpowiedz
johny, 31 marca 2016, 11:21 0 -1
W w/w rozporządzeniu wyszczególnia się również oleje, a jak wszystkim wiadomo zużyte oleje są ponownie przetwarzane bo po to się je zbiera. I tu pojawiają się niekonsekwencje w przepisach - to można ponownie wykorzystywać czy nie? Oprócz tego rozporządzenie nie odnosi się do możliwości regeneracji wymienionych podzespołów i wprowadzania do obrotu jako części "uzdatnionych" czy "zregenerowanych". Dlaczego w konsekwencji możemy zalewać do silnika olej wytworzony na bazie odpadu a nie możemy jeździć na używanym zregenerowanym wahaczu? (mam na myśli oczywiście profesjonalną regenerację a nie jakieś warsztatowe klepanie dekla...)
Odpowiedz
Tomi, 31 marca 2016, 11:30 1 -1
Najgorsi sa taksówkarze, tanio tanio, za darmo, wszystko chinskie najtansze, uzywane , nie zdaja sobie sprawy ze woza ludzi,i tak naprawde samochód to ich narzedzie pracy
Odpowiedz
Anonim, 31 marca 2016, 11:49 0 -1
No to ciekawe jak to z tymi przepisami skoro Allegro nie reaguje na takie aukcje. Skoro sa przepisy to powinni je usuwac. Skoro tego nie robia to znaczy ze wszyscy maja to w odwloku.
Odpowiedz
johny, 31 marca 2016, 12:07 0 -1
Do redakcji: nie wprowadzajmy czytających w błąd, rozporządzenie punkt 2: klocki, szczęki hamulcowe - nie ma słowa o tarczach hamulcowych... Nie róbmy więc większego bałaganu niż jest
Odpowiedz
Anonim, 31 marca 2016, 13:00 1 0
Recykler
Cała ta lista - wykaz części "zakazanych" jest po to aby zablokować sprzedaż w stacjach demontażu pojazdów. Jeżeli pojazd jeździł i wszystko działało tak jak trzeba , przechodził badania był normalnie eksploatowany, uległ uszkodzeniu np. silnik , to jaki ma to związek z zastosowaniem wachacza , tarczy czy nawet klocka. Jeżeli klient posiadający samochód o wartości 5tys zł ( jak pisał ktoś wcześniej) ma do wyboru oryginalną używkę w dobrym stanie czy byle jaki zamiennik wątpliwej jakości tej samej cenie , dlaczego nie ma prawa wyboru. Nie wszyscy wiedzą też o pomysłach certyfikowania części używanych w stacjach demontażu ( oczywiście odpłatnie) , w końcu Polak potrafi , a z drugiej strony jest to jakiś kolejny pomysł na wykluczenie konkurencji w postaci sprzedaży części używanych. Pomysłowość korporacji jest niesamowita i często nie potrafimy zauważyć jak jesteśmy przez nich powoli konsumowani. Dlaczego nikt nie ukróci handlu internetowego częściami używanymi niewidomego pochodzenia? Części z tak zwanych "wędek" zalewają rynek , a reakcji brak. Mam nadzieję , że w Polsce nastąpi normalność , a urzędnicy nie będą wykazywali się nienormalną nadgorliwością. Nie żądamy aby nam pomagali , ale niech nie przeszkadzają.
Odpowiedz
kiks, 1 kwietnia 2016, 23:41 5 0
Autor tego artykułu zapewne mocno jest uzależniony od tabelek sprzedaży nowych części!!Zwłaszcza jego wypłata!Czy widzi coś złego w montażu używanego ale dobrego-przeznaczonego na fabryczny montaż-amortyzatora, który mimo kilku lat ma nadal 85 procent sprawności, podczas gdy nawet "markowe" produkowane w urągających wszelkim normom warunkach w "egzotycznych" miejscach, po kilku miesiącach nadają się do wyrzucenia?
Podoba się mu również pudełko ze śrubami z jakiegoś silnika....bo nigdy nie musiał ich szukać wtedy, kiedy nawet na fabrycznym serwisie są nie do dostania!!
Pokazuje wybrane zdjęcia zardzewiałych tłumików których i tak nikt nie kupi bo przecież ludzie swój rozum mają!Nie pokazał jednak tych chromoniklowych na których po kilku latach najmniejszego ogniska rdzy nie ma!Jaką gwarancję szczelności daje producent, dystrybutor i sprzedawca tandetnych, dwu-, trzyletnich podróbek??
No ale przecież trzeba produkować!!!Z czego żyłby autor artykułu i jego mocodawcy?
A dbałość o środowisko którą tak szafują?!...czyż do wytworzenia wszystkich tych części nie jest potrzebna energia, która nie przyczynia się na pewno do jego ochrony?.....obłuda i walka o kasę!!
Odpowiedz
Anonim, 2 kwietnia 2016, 8:42 3 0
Prosty przykład Pajero 1 użytkowane w ekstremalnie ciężkich warunkach, wspomniane używane tarcze i klocki oryginalne w stopniu zużycie około 30% to rok jazdy bez problemów, zamiennik w hurtowni jak usłyszałem ponoć jeden z lepszych 2 wyjazdy i koniec, jeden klocek wypadł czym autor tego artykułu mnie przekona że używane są złe ?
Odpowiedz
Poirytowanytematem, 3 kwietnia 2016, 22:55 0 0
Kolego L czy ty masz wokół siebie samych wrogów czy mi sie tylko wydaje.
Odnoszę wrażenie że wszyscy oprócz Hart i SDCM chcą cie skrzywdzić a szczególnie Allegro.
Z szacunkiem do wymienionych firm. Każda z nich ma swoją politykę tak jak i ty oraz ja i każdy ja w jakiś sposób promuje i prowadzi. Nie zapominaj żę to nie allegro sprzedaje używki o których już wcześniej pisaliśmy strasznie się wtedy oburzyłeś.
Jak sam pisałeś PUNKT WIDNIENIA .......
PS
Pisałem ci że wąską gamę produktów nie są to sprzęgła więc sie nie obawiaj tnij swoich klientów nadal.
Odpowiedz
Pozdro, 4 kwietnia 2016, 13:01 2 -1
Pracowałem kiedyś na szrocie, więc wiem jak to jest. Ludzie potrafili przyjeżdżać po 1 tarczę hamulcową, albo 1 amortyzator. A największym hitem był gość, który kupił ode mnie pasek klinowy i klocki (nitki) od Astry F, "bo sprzedaje auto". Pewne części używane są nawet lepsze, niż nowe ale jak ktoś montuje 1 używaną tarczę hamulcową do swojego auta, to uważam, że powinniśmy dać mu dożywotni zakaz prowadzenia nawet roweru, bo jest skończonym idiotą i zagraża bezpieczeństwu innych...
Odpowiedz
ASO , 13 kwietnia 2016, 22:58 1 0
Chetnie zobaczylbym dane d/t np. ilosci sprzedanych nowych najtanszych chinskich galek kierowniczych. Ktos w tym artykule nie ma pojecia o temacie, albo dostal w lape od ktoregos dostawcy. Lepiej milczec niz tak pie...ic. zdrowia.
Odpowiedz