IntelliGrip może sprawić, że pojazdy autonomiczne będą bezpieczniejsze dla kierowców i pieszych. Opony takie jak Goodyear IntelliGrip będą odgrywać jedną z kluczowych ról w procesie wymiany informacji w inteligentnych samochodach.
Na tegorocznych Targach Motoryzacyjnych w Genewie Goodyear przedstawił swoją wizję opon, które mogą znaleźć zastosowanie w pojazdach autonomicznych wczesnych generacji. Opona koncepcyjna Goodyear IntelliGrip została wyposażona w zaawansowane czujniki, których głównym zadaniem będzie wspieranie systemów kontroli aut autonomicznych. Tego rodzaju auta wykorzystują sygnały wysyłane przez inne pojazdy, kierowców, pieszych i inteligentne systemy miejskie, dlatego opony takie jak Goodyear IntelliGrip będą odgrywać jedną z kluczowych ról w procesie wymiany informacji.
Jak wynika z analizy zaprezentowanej na Światowym Forum Ekonomicznym, władze miast spodziewają się, że autonomiczne pojazdy wejdą do użycia w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Ponadto wyniki badań J.D. Power 2015 U.S. Tech Choice Study2 sugerują, że w związku z nadchodzącymi zmianami w branży motoryzacyjnej, dla konsumentów najważniejsza będzie technologia chroniąca ich przed kolizjami.
„Stale zmniejszający się udział kierowców w prowadzeniu pojazdów sprawi, że rola opon będzie się zwiększała, ponieważ to one łączą pojazd z drogą” – powiedział Joseph Zekoski, wiceprezes i dyrektor ds. technicznych Goodyear. „Nasze opony koncepcyjne odgrywają podwójną rolę, służąc jako kreatywna platforma dla niekonwencjonalnego sposobu myślenia o mobilności oraz obszar testowania technologii nowych generacji”.
Dzięki zaawansowanym czujnikom i specjalnie zaprojektowanemu bieżnikowi, koncepcyjna opona Goodyear IntelliGrip potrafi rozpoznać warunki drogowe, w tym nawierzchnię i warunki pogodowe. IntelliGrip wykorzystuje również zaawansowaną technologię aktywnego zużycia bieżnika, opartą na zaprojektowanym przez firmę Goodyear systemie czujników monitorujących stan ogumienia i ciśnienia w oponach. Uzyskane w ten sposób wyniki umożliwiają analizę kondycji zarówno opon, jak i całego pojazdu. Inżynierowie opracowali specjalne algorytmy, uwzględniające czynniki takie jak ciśnienie powietrza i temperatura, aby lepiej oceniać stan opony, a poprzez to optymalizować autonomiczne systemy kontroli samochodu.
Czujniki monitorują nie tylko nawierzchnię i stan opon, lecz także komunikują się z centralnym komputerem pojazdu, co powinno przyczynić się zarówno do zwiększenia osiągów, jak i poprawy bezpieczeństwa. Gdy ogumienie wykryje mokrą lub śliską nawierzchnię, autonomiczne auto dostosuje prędkość do sytuacji na drodze. Ponadto system pomoże skrócić drogę hamowania, zapewni lepsze prowadzenie w zakrętach, większą stabilność, a nawet będzie wspierał działanie systemów zapobiegania kolizjom.
Goodyear współpracuje z wieloma producentami samochodów, aby jeszcze lepiej dopasować opracowaną technologię do ich potrzeb i wymagań. Celem jest zapewnienie łączności z elektronicznymi systemami kontroli stabilności, systemami hamowania oraz kontroli zawieszenia.
Mikrochip zastosowany w oponach IntelliGrip powstał we współpracy z Huf, wiodącym producentem systemów odpowiadających m.in. za monitorowanie ciśnienia w ogumieniu lub badanie telemetrii, które są stosowane przez branżę motoryzacyjną na całym świecie.
Komentarze