Opona koncepcyjna dla pojazdów autonomicznych od Goodyeara

1 marca 2016, 14:59

Goodyear przedstawia swoją wizję opony przyszłości, która wygląda zupełnie inaczej niż to, do czego jesteśmy przyzwyczajeni, ponieważ jest kulą.

Goodyear zaprezentował swoją najnowszą oponę koncepcyjną, Eagle-360, na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Genewie. Sferyczna, wydrukowana w 3-D opona ukazuje wizję Goodyeara na przyszłość i przedstawia inspirujące długofalowe rozwiązania, które mogą znaleźć zastosowanie, kiedy pojazdy autonomiczne będą bardziej powszechne.


Przeprowadzone niedawno przez Navigant Research badania przewidują, że w 2035 roku roczna sprzedaż samochodów autonomicznych na świecie wyniesie około 85 milionów sztuk. Dodatkowo wyniki ankiety J.D. Power 2015 U.S. Tech Choice Study wskazują, że dla konsumentów kluczowym aspektem jest zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa dzięki zaawansowanym rozwiązaniom technologiczne 2.


„Stale zmniejszający się udział kierowców w prowadzeniu pojazdów sprawi, że rola opon będzie się zwiększała, ponieważ to one łączą pojazd z drogą” – powiedział Joseph Zekoski, wiceprezes i dyrektor ds. technicznych Goodyear. „Nasze opony koncepcyjne odgrywają podwójną rolę, służąc jako kreatywna platforma dla niekonwencjonalnego sposobu myślenia o  mobilności oraz obszar testowania technologii nowych generacji”.

Sferyczny kształt zapewnia wyjątkową zwrotność i bezpieczeństwo

Unikalny kształt Goodyear Eagle-360 przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa i zwrotności, aby sprostać wyzwaniom autonomicznej mobilności. Sferyczność pozwala na manewrowanie we wszystkich kierunkach. Dzięki aktywnej technologii opona może poruszać się w taki sposób, aby maksymalnie ograniczyć ryzyko poślizgu w przypadku zagrożeń takich jak czarny lód czy nagle pojawiające się przeszkody. W rezultacie opony znacząco przyczyniają się do utrzymaniu pojazdu na bezpiecznym torze.


Kolejna zaletą sferycznego kształtu opony jest możliwość utrzymania płynnej jazdy dzięki łagodnym ruchom poprzecznym. W ten sposób samochód może pokonywać przeszkody nie zmieniając kierunku jazdy.


Ponadto opona, która umożliwia obrót o 360 stopni, może przyczynić się do rozwiązywania przyszłych ograniczeń przestrzennych, ponieważ samochody wyposażone w tego typu ogumienie będą potrzebować mniej przestrzeni by zajmować miejsca parkingowe. Przy założeniu, że parkingi publiczne będą funkcjonować na podobnych zasadach jak dotychczas, takie rozwiązanie mogłoby znacznie zwiększyć ich pojemność bez potrzeby powiększania rozmiaru.


Połączone magnetyczną lewitacją
Współpraca koncepcyjnej opony Goodyear Eagle-360 z podwoziem samochodu opiera się na lewitacji magnetycznej. Zawieszona w polu magnetycznym pod podwoziem, na podobnej zasadzie jak kolej magnetyczna, generuje mniej hałasu, co przekłada się na większy komfort podróżujących.


„Choć na razie jest to opona czysto koncepcyjna, to prezentuje szereg najbardziej innowacyjnych rozwiązań Goodyeara, które w przyszłości mogą zaspokoić potrzeby konsumentów. Wyniki naszych badań wskazują, że młodzi kierowcy poszukują samochodów wyposażonych w innowacyjne rozwiązania technologiczne oraz przyjaznych dla środowiska. Jesteśmy pewni, że koncepcyjna opona Eagle-360 może stanowić bezpieczne, niezawodne i zrównoważone rozwiązanie dla konsumentów, którzy w przyszłości prawdopodobnie będą poruszać się pojazdami autonomicznymi. Mamy również nadzieję, że nasz produkt będzie źródłem inspiracji dla branży motoryzacyjnej, z którą wspólnie będziemy poszukiwać rozwiązań na przyszłość” – powiedział Jean-Claude Kihn, prezes Goodyear EMEA.


Czujniki zapewniają łączność z samochodem i zwiększają bezpieczeństwo
Goodyear zakłada również, że jednym z elementów optymalizujących poruszanie się pojazdów autonomicznych będzie łączność realizowana w trzech aspektach. Po pierwsze, czujniki umieszczone wewnątrz Eagle-360 będą rejestrowały warunki drogowe, w tym pogodę i stan nawierzchni, a następnie przekazywały te informacje do samochodu oraz do innych pojazdów, aby zwiększyć bezpieczeństwo. Po drugie, wykorzystując zaprojektowaną przez markę technologię monitorowania kluczowych aspektów funkcjonowania opony, mierniki będą też rejestrować i regulować zużycie bieżnika, aby wydłużyć żywotność produktu. Po trzecie, dzięki produkcji ogumienia za pomocą druku trójwymiarowego, istnieje możliwość dopasowania jej do indywidualnych potrzeb regionu, który zamieszkuje użytkownik.


Bionaśladownictwo – inspiracja naturą
Warto też podkreślić, że niektóre elementy konstrukcji Eagle-360 wykazują cechy bionaśladownictwa, czyli imitowania rozwiązań spotykanych w naturze – jest to podejście często stosowane w pracach konstrukcyjnych Goodyeara. Rzeźba bieżnika naśladuje kształtem organizm morski – koral mózgowy, a wielokierunkowe bloki i rowki pomagają stworzyć bezpieczną przestrzeń kontaktową. Dno rowka ma strukturę naturalnej gąbki, która sztywnieje, gdy jest sucha, natomiast pod wpływem wody mięknie. Dzięki działaniu siły odśrodkowej, faktura ta absorbuje również wodę i odprowadza ją z bieżnika, co zmniejsza ryzyko aquaplaningu i pozwala uzyskać pożądane właściwości jezdne.

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Ta firma po raz czwarty z rzędu uhonorowana została tytułem Top Employer Europe
Ta firma po raz czwarty z rzędu uhonorowana została tytułem Top Employer Europe

Jeden z wiodących europejskich producentów opon, Goodyear Dunlop Tires Europe, po raz czwarty z rzędu otrzymał tytuł Top Employer Europe przyznawany przez Top Employers Institute. Ta niezależna organizacja certyfikuje firmy, które „tworzą doskonałe warunki pracy”. Goodyear otrzymał prestiżowy tytuł w dziesięciu krajach Europy: w Belgii, Francji, Niemczech, Włoszech, Luksemburgu, Holandii, Polsce, Słowenii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. […]

Wiemy kto wygrał w konkursie organizowanym przez Hondę
Wiemy kto wygrał w konkursie organizowanym przez Hondę

Laureatem prestiżowej „Nagrody dla Dostawców” (Supplier Award), przyznawanej co roku przez firmę Honda, został Goodyear Dunlop. Wyróżnienie jest dowodem uznania dla Goodyear Dunlop za wkład w sukces biznesowy japońskiej marki w ubiegłym roku. Goodyear Dunlop otrzymał nagrodę w kategorii Szczególne Osiągnięcia, w podziękowaniu za wyjątkowy poziom obsługi firmy Honda w 2015 roku i sprostanie wyzwaniu dostarczenia dodatkowych […]

IntelliGrip opona przyszłości wg. Goodyeara
IntelliGrip opona przyszłości wg. Goodyeara

IntelliGrip może sprawić, że pojazdy autonomiczne będą bezpieczniejsze dla kierowców i pieszych. Opony takie jak Goodyear IntelliGrip będą odgrywać jedną z kluczowych ról w procesie wymiany informacji w inteligentnych samochodach. Na tegorocznych Targach Motoryzacyjnych w Genewie Goodyear przedstawił swoją wizję opon, które mogą znaleźć zastosowanie w pojazdach autonomicznych wczesnych generacji. Opona koncepcyjna Goodyear IntelliGrip została wyposażona w […]

Goodyear po raz kolejny wspiera RMF 4RACING Team
Goodyear po raz kolejny wspiera RMF 4RACING Team

RMF 4RACING Team oraz Goodyear przedłużyły umowę o współpracy. W ramach zawartego porozumienia firma pozostaje partnerem zespołu rajdowego i dostarczy na cały sezon opony Goodyear Wrangler MT/R do terenówek wykorzystywanych przez team. Wicemistrz Polski w klasyfikacji zespołów jeszcze przed rozpoczęciem sezonu zaskoczył zmianami w składzie. Aleksandrę Kujawę na fotelu pilota zastąpił Tomasz Dołhan, który będzie nawigował Krzysztofa Bieguna. Oprócz […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Kosmos, 3 marca 2016, 12:12 0 0

Kosmos :) Nie mogę się doczekać, szczególnie na połączenie magnetyczne lewitacją...
Rzeczywistość wymusza prostsze-tańsze rozwiązania jeżeli ma być 85 mln samochodów za 20 lat to się nikomu nie opłaca; zalety nie będą warte tej ceny.
Nawet jak da się to zrobić to jeden przykład wystarczy - ile pociągów porusza się na zasadzie magnetycznej lewitacji? a ile ma napęd "kołowy"? ile kosztuje jedno i drugie w budowie i eksploatacji?
Same opony da się wykonać lepiej na kilkukrotnie dłuższą eksploatację i to teraz przy użyciu obecnych technologii, ale to się mało opłaca ich producentom :)

Odpowiedz